Announcement

Collapse
No announcement yet.

3W Extra 330S 40%

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3W Extra 330S 40%

    Hei igjen.

    Som nevnt i IMAC tråden her på forumet, har jeg fått tak i en ny fin modell. Denne er fra 3W, og er ikke fullt så ARF som modellene fra Xtreme Composite og Composite Arf, som jeg har en del erfaringer med.
    Men for noen år siden satte jeg sammen en 40% Votec 322 fra 3W. Den er ganske lik Extraen i byggingen, så jeg vet hva jeg går til.
    Har litt mer erfaring nå, så kommer til å gjøre en del forandringer fra forrige gang.

    Litt om modellen.
    Vingespenn 300 cm.
    Lengde 281 cm.
    Motor 120-150 ccm
    Vekt inkl motor/radio ca 18 kg.

    Skal bli gøy og se hvor vekta havner til slutt, mye blir avgjort med tanke på utstyr og lakk.
    Motor blir en 3W 150 boxer, forhåpentligvis en pent brukt en.
    Dette skal bli en lavkostnad modell, uten at det skal gå utover sikkerhet eller flyegenskaper.
    Så får vi se om det blir bra nok.

    Anbefalte servoer er 3 x 10-12 kg pr balror, 2x 10-12kg pr høyderor og 2-3 x 18-21kg på sideror.
    Servoer som blir brukt, er Hitec 5985MG. Disse blir det 10 av i modellen.
    På sideroret skal jeg bruke en Seiko PS 050, som kobles til et eget batteri, fra 4,8-12 volt. Satser på å bruke et 2 cellers Lipo batteri. Det skal gi ca 90 kg trekk kraft. Så kan man jo trekke fra lengden på servoarmen. Uansett skal den gi nok kraft.

    Powerbox blir en Smartfly EQ 10. Batterier blir 3 x 3300 Nimh på 6 volt. Uregulert.

    Når det gjelder flyet, så er kroppen ferdig støpt i hvit finsih, det samme gjelder cowling, hjulkåper og ramma til cockpit glasset. Vinger, stab og sideror er planka isopor. Disse har jeg tenkt å trekke med Ultracote, som jeg har kjøpt på Ebay(veldig billig) 300 kr for 10 meter. Ultracoten blir så vannslipt med meeget fint sandpapir, så blir den sprøytet med gjennomsiktig plastgrunning, som "brenner" seg fast i filmen, og vips, den er klar for lakk. Mange bruker å glasse vinger og stabber, det har jeg aldri prøvd, blir nok meget bra resultat, men jeg tror jeg sparer litt vekt ved å gjøre det på min måte.

    Det følger med dekaler, som er beregnet for Patty Wagstaff. Og de vil jeg bruke. Kommer til å lakke flyet i Patty skjema, men med andre farger. Vil "sprite" den litt opp. Tror det skal bli bra. Vil ikke si så mye om fargene ennå.

    Motordom og understell er montert, har klippet til cockpitglasset, men venter på skruer for å montere det. Skal lage feste for rammen i morgen. Har også skjært ut luftehull for pottene i buken, og borret luftehull i halen. Skal ta noen bilder i løpet av helgen.

    Det jeg nå skal bestille er: Hengsler 40 stk, 5" hjul, hjulakslinger og halehjulsbrakett.
    Tar ting litt og litt. Har god tid, satser på å ha den klar til Fagernes i mars. Skal også sette sammen 2 andre modeller. Den ene av de kommer jeg vel til å skrive om her, da den er litt stor. Alle 3 blir forhåpentligvis med til Fagernes.

    Så da er det bare å smørre seg med tålmodighet, så blir det vel en forhåpentligvis hyggelig byggetråd dette oxo.

    Nattinatt.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Har fått gjort litt idag oxo. Har teipet fast cowlingen, og målt ut hvor skruene skal sitte. Det ble 8,5 cm mellom hver skru, og jeg tenker å bruke 3mm rustfrie Umbraco skruer. 15 skruer totalt. Borret hull for skruene, og i morgen blir det å sprøyte inn Tec 7 på 15mm xfiner klosser, som jeg borrer opp med 2,5mm borr, og skrur så 3mm skruene inn i disse. Slipper da Locktite, som har lite for seg på disse, da jeg har hatt en tendens til å skru av cowlingen ofte, grunnet service. Dette gjør jeg for hver 10 tur.

    Har også fått bestillt 300 stk 2x6mm skruer m/mutter til cockpit glasset. Det går med 102 stk der, men det er kjekt å ha noen ekstra. Glasset er nå ferdig trimmet, og jeg har markert alle hullene. Skal borre de i morgen med en 2,5mm borr. Når man skal skru fast et cockpitglass, lønner det seg å gjøre hullene i glasset et nr større enn skruene, ellers risikere man at det begynner å slå sprekker rundt hullene, pga vibrasjoner. Locktite er også en dårlig kombinasjon med glasset, da det ikke tåler den. Etter at mutterene er skrudd inn, blir det da å knipe av skruene med sideavbiter. Da skrur ikke mutterene seg av igjen.

    Etter at cowlingen ble montert, oppdaget jeg at denne er skjevstøpt. Den er 6mm off mot høyre fra senterlinjen. Tenkte kanskje det var i forbindelse med høyre trekket som skal være for motoren, men da jeg målte fra motordomen og ut til kanten av cowlingen, var det 6mm skjevt andre veien. Med andre ord, så er cowlingen da skjeiv. Enkleste måte å fixe dette på, er å skimse motoren enda mer mot høyre, når den tid kommer. Da blir det iallefall nok høyretrekk, med tanke på at domen er støpt med 3,5 grader høyretrekk allerede.

    La inn bud på en 3W 150CS motor på Ebay for noen dager siden, men tapte runden. La så ut en annonse på Swapshoppen til Flyinggiants, og har nå fått handlet meg en 4 år gammel 3W 150SS motor. Det er en Signature Serie fra Cactus Aviation, som jeg kjøpte av en kar i Texas. Motoren har kun gått 40 gallons, så da er den jo lite brukt. Den kommer til Norge i løpet av neste uke. Det følger ikke med potter og bend, så dette må kjøpes utenom. Det er oxo et helt ukjent tenningsanlegg på motoren, men iflg selgeren, er dette et bedre anlegg enn det originale, og flere og flere benytter visst dette i US and A.

    Blir spennende å se hva som kommer.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Har ikke gjort så forferdelig mye på modellen idag, har limt inn et ekstra spant. Dette går fra bak kant på canopy ramma, og helt ned i bunnen. Merker at det stiver opp bunnen veldig. Skal også lime inn 2 spant i kryss, fra det bakerste nye spantet, frem til det fremre som ligger under vingerøret. Da er hele området rundt vingefestet avstivet både i bunn, og på sidene. Det er innstøpt karbontråder midt i vingekorden på kroppen, som skal gi ekstra styrke der vingen klemmer mot kroppen.

      Neste trinn er å begynne på et opplegg for å feste eksospottene inni kroppen. Har fundert litt på en løsning, og kommet frem til noe helt enkelt, emn som kommer til å virke fint, og være enkelt å montere/demontere. Dette blir laget av 3mm xfiner, som blir kledd med 60 grams karbonfiberduk på begge sider. Litt bling bling må man jo ha. Etter dette er gjort, er det tankbrett montering. Men først må motoren komme.

      Bilder kommer strax.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Hva slags lim foretrekker du og bruke når du limer tre mot composite materialer?
        Svein-Tore Gundersen

        Graupner MC32 Hott V2
        Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
        Sbach 342 DA 50
        3dhs Slick 89 Elektro
        Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
        Jet Legend F-15 (simjet 3000)
        Retrojet 75 (Simjet 1910)
        Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
        Byron Corsair

        Comment


        • #5
          Hei.

          Jeg har brukt litt forskjellig.
          Har brukt en god Epoxy lim, som jeg ikke hukser hva heter, har også brukt Polurethane ( ble det rett navn?) lim, som man kjøper på trevareforretninger. Den har lang herdetid, og "vokser" om man sprayer litt vann på den.

          På denne modellen bruker jeg TEC 7, som er noe ala Sikaflex, men mye sterkere. Skal teste ut og se om den fungerer som hengsle lim oxo. Spantene mine sitter iallefall dønn fast.
          Prøvde å lime en balsakloss til en upusset overflate av glassfiber, og den kommer aldri av igjen. Tec 7 er rimlig, koster 129,- for en tube, fåes i 3 farger, og man får fine fuger, og den renner ikke. Herder på 6-24 timer.
          Tror flere kommer til å like denne. Vet at endel av jet gutta bruker den, var der jeg snappet opp tipset
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Eagle View Post
            På denne modellen bruker jeg TEC 7, som er noe ala Sikaflex, men mye sterkere. Skal teste ut og se om den fungerer som hengsle lim oxo. Spantene mine sitter iallefall dønn fast.
            Har begynt å bruke Tek 7 på spanter i seilflya mine. Sitter bedre enn silikonene jeg har brukt før. Ikke bare sitter tingene fast, men dem slåes ikke løs av et slag siden det er en anelse fleksibelt. Anbefales
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Akkurat ja.trodde det bare var eg som brukte Tec 7 til dette.Har brukt den til festing av div. ting i Pantheren som jeg har, og det sitter bom fast alt som er limt med Tec 7.
              Den finnes i flere farger som sagt og i helt klar/blank utgave,den heter Trans 7.
              Det er den helt gjennomsiktig og limer like godt som de andre.
              Det eneste som jeg ikke har sjekket er vekt i mot f.eks. epoxy.
              Svein-Tore Gundersen

              Graupner MC32 Hott V2
              Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
              Sbach 342 DA 50
              3dhs Slick 89 Elektro
              Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
              Jet Legend F-15 (simjet 3000)
              Retrojet 75 (Simjet 1910)
              Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
              Byron Corsair

              Comment


              • #8
                En stund siden forrige oppdatering her nå.

                Det har skjedd litt, men ikke mye.
                Har limt inn alle spant som jeg ville ha i modellen. Har tilpasset cockpitglasset, og laget feste for hele cockpiten mot flyet. Laget en stor hatch latch i bakkant oppe på ryggen på flyet, og limte inn to tapper som går ned i rammen i bakkant på cockpit, og to som går fremover i fremre rammefeste. Ingen skruer for å ta av/på cockpit.

                Har limt inn alle servofester og lagt inn alle servokablene i vingene og til stab. Brukte 0,75 kvadrat høytaler ledning. Lett og fin, og enkel å tvinne. Har begynnt å trekke vingene. Har testet grunningen på litt betrekniong og finner ut senere i dag, om den hefter godt nok. Har kappet opp 11 passlige lengder med kosteskaft, som jeg har dreiet ned til 22 mm og borret senterhull gjennom. Disse skal limes inn i vingene og stabber og sideror, og så skal rorhornene skrues i disse.
                Bestilte en hardware pakke fra Aero Works, beregnet for deres 3 meter Extra, og ble litt skuffet over innholdet. De sendte med 4" Kavan plasy hjul, og 40 stk CA hengsler. Har ikke hørt om noen som bruker CA hengsler til denne størrelse fly. De reklamerte med nylon hengsler, men det fikk altså ikke jeg. Halehjulsbraketten som fulgte med var super.

                Motor har ankommet, den ser strøken ut, eneste jeg må finne ut, men som jeg tror jeg vet hvordan skal være; er throttelspjeldet. Det går nemlig rundt og rundt, så jeg må finne ut hvilken vei det skal gå for at det blir rett ang tomgang og full gass på rette siden av spjeldet.

                Potter, nye hengsler, tanker hjul og alt mulig annet er på vei i posten. Servoene ligger klare, mangler Seikoen og en powerbox. Har lyst på Emcotec sin DPSI 2001.
                I løpet av helgen regner jeg med å være ferdig med å sette inn hardved punktene, og ha trukket alle deler, kanskje til og med ha grunnet dem.

                Skal videre pusse ned alle skjøte kanter på kroppen og cowlingen, sparkle dem og matte ned hele kroppen. Da er den klar til grunning, en gang i neste uke.

                Er dårlig med bilder her, må bare finne tid til å forminske de og legge de inn. Kanskje i morgen kveld. I kveld er det julebord med jobben, 600 mennesker i ett rom.
                Håper jeg blir sånn passe brisen
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Ting skjer.

                  Har hatt noen dager på hobbyrommet, og nå er det ikke lenge igjen.
                  Alle deler som er bestilt har ankommet, og jeg har begynnt å lakkere modellen.

                  Regner med å ha den ferdig i løoet av neste uke, og jomfrutur neste helg.
                  Siden jeg har vært så slapp med bilder, så skal jeg legge ut en hel serie når flyet er ferdig. Det er tross alt ikke SÅ interesant å lese disse byggeloggene heller. Lite respons iallefall.
                  Blir kanskje bedre når 3,5 meteren kommer.

                  Det som til slutt kommer inn i flyet er:

                  10 stk Hitec 5945MG
                  1 stk Seiko PS 050
                  1 stk Smart Fly EQ10 m/ Turboregulator og HD brytere
                  2 stk Emcotec Longgo 3300 2 cell Lipo
                  1 stk 3300 5 cell Nimh til tenning
                  1" Carbonite servoarmer til Hitec
                  4,5" Airwild Servoarm til Seiko
                  1 stk Hextronic 2200 3 cell Lipo for Seiko
                  1 stk Mega Smoke røykpumpe med tilbakeslags ventil
                  1 stk 3w 150 IB2 PM m/ Supersonic Mufflers
                  1 stk Vess 32A
                  2 stk 5" hjul fra Troybuilt
                  Masse Deans Ultra kontakter, og kabler fra Biltema
                  Og sikkert noe mer.

                  Modellen er relativt gammel, Flesche tok den inn til landet for endel år siden, og den har turnert rundt om på diverse hobbyrom. Folk har sikkert ikke orket arbeidet det er å sette sammen denne saken. Forstår dem godt, i disse Composite tider. Men det er gøy med litt avveksling. Modellen har noe riper, hakk og sprekkker, som har blitt utbedret så godt det lar seg gjøre. Spesielt balsa delene har fått juling, men det viser ikke nå lenger.

                  Har kjøpt inn lakk fra Dupli Color for ett par tusen kroner. Denne tørker veldig fort, og kan overlakkeres med alt mulig, uten koking. Har bestilt klarlakk time hos en billakkerer neste uke. 1000 kr.

                  Modellen blir lagt ut for salg strax den er ferdig, om noen er interessert ta kontakt. Er ikke sikkert jeg selger den, men lufter iallefall tanken. Den blir billig.

                  Da ser vi.
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Ser fram til bilder av proskjektet, litt av en kraft servo du skal ha på sideroret, hva er spec. og pris på denne?
                    Svein-Tore Gundersen

                    Graupner MC32 Hott V2
                    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                    Sbach 342 DA 50
                    3dhs Slick 89 Elektro
                    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                    Retrojet 75 (Simjet 1910)
                    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                    Byron Corsair

                    Comment


                    • #11
                      Jeg følger hvertfall inresert og spent med selv om jeg ikke kommenterer dem. Fortsett og post.

                      Comment


                      • #12
                        Skal du ha lipo og powerboks???hva er dette slags tull???
                        Lars Petter Nesse

                        Votec 322 40% 3W170cs
                        Extra 330 40% 3W212cs

                        Comment


                        • #13
                          Stå på du Knut Erik, vi følger nok med deg selv om vi ikke maser så fælt. Og så hjelper det jo med litt flere bilder

                          PS: Hørte aldri noe mer om hvor brisen du ble på julebordet...
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment


                          • #14
                            Ahh.

                            Kjekt at flere skriver litt her.
                            Powerbox og Lipo, joda, må jo bruke det man har liggende. Tør ikke kjøre så mange digitale servoer direkte i mottakeren. Lurer på hvordan den hadde flydd med Hitec HS 422 istedet? Når jeg blir rik, skal jeg finne det ut.
                            Julebordet ble en fin kveld. Samboeren ble mye mer brisen enn meg Jeg trodde de hadde brennevin servering der, men kun øl og vin. Jeg drikker ingen av delene, så jeg ble ikke så altfor susete.
                            Seiko servoen er genial. Den koster i overkant av en tusenlapp, pluss servohorn og wire, den kom på ca 1400 komplett levert på døra. Du får ikke så mange TG servoer til den prisen, om du skal matche krafta denne gutten gir. Den er oppgitt til 1814 oz/in på 12 volt.
                            Noen som vet hva det blir?? 11.1 volt Lipo gir ca 12,6 volt når det er nyladdet. Det skal gi over 2000 oz/in.
                            Begynnte å lakke stabbene i dag. Så da har jeg nesten fullført lakkeringen av alt som er trukket med Ultracote.
                            Skal lime inn sideroret i morgen, og da er jeg klar til å begynne å lakkere kroppen.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • #15
                              hva med å lodde alle + og - som går til servoer å sette på en solid kontakt vips så har du ikke bruk for en powerboks kommer ivertfall til å gjøre dette på neste storprosjekt.
                              Lars Petter Nesse

                              Votec 322 40% 3W170cs
                              Extra 330 40% 3W212cs

                              Comment

                              Working...
                              X