Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luna Seaplane - En lang liten historie...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luna Seaplane - En lang liten historie...

    Så var det igang på nytt...
    Satt en dag å leste avisa. Jeg så en Short Sunderland, og ble forelska. Men nyskapende som jeg er klarte jeg ikke få meg til å bestille tegninger på nettet. Jeg bestemte meg for å gå igang med ett nytt prosjekt. Har tegna, og bygget ett fly før, og nå bar det løs igjen. Etter litt googling, og nøye lesing av en byggeblogg her på forumet var jeg klar...

    Etter to-tre mnd tegning var første utkast til tegningen klar. En spent reodor-felgen-designer fikk henda i sin første 1:1 tegning av ett selvtegnet fly.
    Balsa ble innkjøpt, og jeg satte igang.
    Attached Files
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck

  • #2
    Og slik fortsatte det...

    Byggingen av hoved rammen gikk lekende lett, og fort. etter fire dagers arbeid(inklusive en helg) var fremgangen virkelig merkbar.

    Nåler ble kjøpt inn i pakke á 250 stk på en lokal hobby-butikk til kroner 65,-. Og som en ser ble de flittig brukt til å holde ting fast mens limet tørker...
    Attached Files
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck

    Comment


    • #3
      Så er det bunnen som skal dekkes før lakkering

      Når selve rammen var laget, og tørket var det bunnen som må legges, slik at jeg kan påføre lakk på innsiden for å sikre mot vann-penetrering.
      Å legge "skin" er noe jeg hater, men jeg er nå ferdig med mye av det vanskelige, og har mest enkle partier igjen. En boks sparkel eller to vil gjøre susen etter pussingen
      Attached Files
      Kjør hardt, Kjør stiiiil !
      Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
      Og ring deretter Falck

      Comment


      • #4
        det må jeg si. ett bra stykke arbeid fra a til nå. Følger intresert med videre, Sjøfly er gøy.

        Comment


        • #5
          Dagens fremgang

          Har noen dager med fri i skiftplanen min nå, så nå går det unna... Hehe
          Har gjort ferdig platingen av bunnen, og litt av sidene, i tillegg til at jeg i dag har laget servofesteplaten. Var litt arbeid å få det fint til, måtte ha tre forsøk... De to første med stikksag, men da knakk bare plata under arbeidet. Etter to mislykkede forsøk var det på tide å finne frem det verktøyet jeg liker best: Min fantastiske Clas-Ohlson Dremel. Ble mye støv, og masse røyk, men det ble skikkelig fint Glad jeg har støvsuger like ved bordet mitt, slik at jeg kunne feste slangen på bordet for å fange den verste røyken og støvet.
          Attached Files
          Last edited by LN-EAA; 06-11-07, 21:01. Reason: Skriveleif....
          Kjør hardt, Kjør stiiiil !
          Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
          Og ring deretter Falck

          Comment


          • #6
            det skal jeg si deg... dette blir jo et praktfly.

            holder også på med litt hjemmesnekreri; et tomotors fly som jeg etterhvert tenker å sette flotører på. vil da få litt twin-otter-stil ser det ut for. finnes det i denne sammenheng noen som har tegninger eller råd ang bygging av flotører?

            Comment


            • #7
              Må si det der så mistenkelig kjent ut

              Bra jobba og lykke til med ditt sjøfly
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Godt spørsmål

                Originally posted by mskogmo View Post
                det skal jeg si deg... dette blir jo et praktfly.

                holder også på med litt hjemmesnekreri; et tomotors fly som jeg etterhvert tenker å sette flotører på. vil da få litt twin-otter-stil ser det ut for. finnes det i denne sammenheng noen som har tegninger eller råd ang bygging av flotører?
                Har jobbet litt med akkurat det spørsmålet selv. laget to utgaver sålangt, men er ikke fornøyd med noen av dem. Ett forslag var langsgående profiler i balsa, og det andre var profiler på tvers. Vurderer å bygge en slags "boks", og deretter sette profiler rundt den...
                Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                Og ring deretter Falck

                Comment


                • #9
                  Hmmmm... BUSTED !

                  Originally posted by flypilot View Post
                  Må si det der så mistenkelig kjent ut

                  Bra jobba og lykke til med ditt sjøfly
                  Er nok litt inspirert av den fantastiske bloggen din ja... Gav meg MANGE gode design-ideer

                  Short Sealand - byggetråd av en sjøbåt - (MFN) ModellflyNytt.no <------- Bør leses
                  Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                  Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                  Og ring deretter Falck

                  Comment


                  • #10
                    Masse fremgang

                    Har jobbet mye med flyet, men har ikke hatt ork/tid til å legge ut bilder og slikt... Men nå tar jeg meg tid til det
                    Har gjort ferdig rammeverket, haleror, og høyderor. Lakkert innsiden av bunnen med lakk(for å sikre mot vanninntrengning). Har lagt polyester i bunnen for å gjøre den sterk, og slipt denne ned. Deretter lagt all skin på hele flyet, og sparklet det. Her følger noen bilder...
                    Attached Files
                    Last edited by LN-EAA; 14-01-08, 15:30. Reason: skrivefeil
                    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                    Og ring deretter Falck

                    Comment


                    • #11
                      Litt fremgang

                      Har jobba litt med flybåten, men har ikke hatt så mye tid i det siste...
                      Har kledd høyde- og haleror
                      Har tegnet vinge, motorfeste, aileron og to luker til servo og motor.
                      Har skåret ut alle vingeprofilene, og limt de på vinge-bjelken.
                      Hadde nesten bygget ferdig ett motorfeste, da jeg oppdaget at jeg harr målt feil, og måtte plukke sammen halve vingen, lage alle vingeprofilene på nytt og lime disse på. Når jeg nå har gjort det, er jeg snart klar for å lage neste motorfeste...
                      mens den tørka har jeg kledd rorene bak, og tilpasset stålstengene som skal drive de.
                      Legger ved to bilder
                      Attached Files
                      Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                      Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                      Og ring deretter Falck

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by LN-EAA View Post
                        Har jobba litt med flybåten, men har ikke hatt så mye tid i det siste...
                        Har kledd høyde- og haleror
                        Har tegnet vinge, motorfeste, aileron og to luker til servo og motor.
                        Har skåret ut alle vingeprofilene, og limt de på vinge-bjelken.
                        Hadde nesten bygget ferdig ett motorfeste, da jeg oppdaget at jeg harr målt feil, og måtte plukke sammen halve vingen, lage alle vingeprofilene på nytt og lime disse på. Når jeg nå har gjort det, er jeg snart klar for å lage neste motorfeste...
                        mens den tørka har jeg kledd rorene bak, og tilpasset stålstengene som skal drive de.
                        Legger ved to bilder

                        Det rorhornet på høyderoret..? Skal det være slik du har montert det?

                        Mvh Einar - ser ikke helt o/k ut rent ergonomisk for kontroll og utslag...

                        Comment


                        • #13
                          enig i at det hornet sitter litt rart til, ja.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            JObber litt med den ja... men det blir nok noe slikt ja... er vanskelig å få det til å se fint ut når det er V form i midten av roret... De fleste andre stillinger ble feil i forhold til sideroret... Men er ikke helt ferdig med ståltråden ennå... Den versjonen jeg har nå fungerer forbausende bra men må teste den litt til først...
                            Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                            Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                            Og ring deretter Falck

                            Comment


                            • #15
                              Den beste overføringen får du om hullet på rorhornet er direkte over hengselet. Skal være helt mulig å gjøre det her uten å komme i konflikt med sideroret. Selve trearbeidet ser forøvrig veldig fint ut!
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X