Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec Hs 5645 Mg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec Hs 5645 Mg

    Har fått i hus en Extra 260 fra Aero-works i scala 42 %. Det skal være 3 servoer på hvert balanseror, 2 på hvert høyderor, og 2 stk på sideroret. Vil det holde med Hitec HS 5645 MG? 10,3kg på 4,8V og 11,5 på 6V. Noen som har bygd en makan så vil jeg gjerne ha litt råd og vink.....

  • #2
    Hei Wiso,
    Først gratulerer med det jeg tror er en kanonmaskin! Jeg har sett litt på Aeroworks Yak'er og det er særdeles bra!

    Jeg har ingen erfaring med HS5645MG, men har brukt HS5945MG og HS5955TG en god del. Det betyr ikke så mye, det som er viktig er at du får nok kraft til rorene for å hindre flutter og gi deg den kontrolautoriteten du trenger. Det kommer ann på flere ting. I utgangspunktet har du Metal Gear servoer og det bør du ha, og de er i utgangspunktet sterke nok. Ingen problemer der.
    Det er en Australsk flyger med navn Peter Goldsmith som har skrevet endel om dette og jeg vil på det sterkeste anbefale og printe ut og lese hans visdomsorg nøye. Du finner den ved å gå til følgende adresse; Home og der er det en liste på toppen med flere valg. Velg Articles, deretter Flight School og på høyre side på den siden står det Peter Goldsmith on trimming. Last ned og les! Det er mye matnyttig der.
    Han har f.eks testet kraften som trengs får å bevege et balanseror på en 46% CAP i ca. 160 kmt/ 28grader utslag og den var i overkant av 30lbs eller rundt regnet 15kg. Det er en god representativ hastihet for en modell i denne størrelsen.
    Det som da er av stor interesse er geomertrien du har på servohorn/rorhorn. Den oppgitte styrken på servoen er vanligvis i inch/oz og regnet om til kilo. Det betyr at styrken er oppgitt med et servohorn på en inch (2,54cm). Har du da et rorhorn som er en inch fra rorets hengslingslinje er kraften den samme på roret som fra servoen. Slik jeg forstår det er resultatet det samme hvis det er 2 inch horn på servo OG ror.
    Problemet oppstår når man går for store rorutslag. Setter du et 2 inch på servoen og 1 inch på roret har du HALVERT kraften som blir påført roret!!!! og vise versa. Da er det bare å sette seg ned og gjøre regnestykket med de forutsettningene du velger. Husk at større utslag=større krefter.
    Som jeg skrev i begynnelsen av innlegget så bør de servoene du nevner gjøre jobben, men som nevnt senere bør du gjøre deg noen betraktninger om hvordan du setter opp rorgeometrien. Ikke minst anbefaler jeg alle som leser dette å se på artikkelen til Peter Goldsmith, det er svært mye god og enkel info der!

    Mvh Rolf Meum
    Last edited by Rolf Meum; 01-12-07, 11:13.

    Comment


    • #3
      Mener å huske at jeg leste noe (om det var på dette forumet eller ikke husker jeg ikke) om at 5645 er ikke en spesielt god servo. Den sentrerer dårlig, og blir slarkete etterhvert. Som sagt, så har jeg ingen personlig erfaring med denne. Vet at 5985 er en servo som for mye skryt for sentrering og blir ikke slarkete med tiden.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Jeg har meget dårlig erfaring med både 5625 og 5645. Har hatt til sammen 3stk av disse servoene, og alle skiftet senterpunkt når temperaturen krøp under 0 grader. Typisk ble senterpunktet forskjøvet med 20-30 grader!
        En kompis krasjet sin Raptor stygt da 5645 servoen han hadde på collectiv pitch skiftet senterpunkt i flight.
        Mulig dette er fikset på de senere modellene, men jeg ville ikke satset en såpass stor og fin modell på det!
        Skal du bruke HiTec, er det nok best å holde seg til de kjente 5985MG og 5955TG.

        Lars
        Last edited by larshkj; 02-12-07, 20:55. Reason: skrivefeil
        Lars Henrik Kjølberg

        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

        Klubber:
        Jets of Norway
        Nittedal modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Hei wiso

          Er akkurat ferdig med min extra fra x-composite 40% scala har der følgende utstyr.
          2 stk 5955 tg pr balanseror og 1 stk 5955 tg pr høyderor og 3 stk 5955 tg på sideror .
          Dette er knall servoer og ikke minst di er programerbare,og det er en stor fordel
          når du skal sam kjøre flere servoer (nesten alle digitale hitec servoer kan programeres)
          Dette oppsettet er det kraft nokk i massevis ,når det gjelder strøm bruker jeg 2 stk
          li-po 3000 mah pr stk .Bruker denne servoen i alle mine fly..........
          ps lykke til !

          Mvh Geir Mogstad
          Last edited by extracap; 02-12-07, 21:36.
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment


          • #6
            Vil tro det holder med 3stk 5985 på balanseror, 2stk 5985 på høyderor og 2 5955 på sideroret. Dette burde holde til det meste, men du kan selvfølgelig kjøre 5955 på alt
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Originally posted by extracap View Post
              Hei wiso

              Er akkurat ferdig med min extra fra x-composite 40% scala har der følgende utstyr.
              2 stk 5955 tg pr balanseror og 1 stk 5955 tg pr høyderor og 3 stk 5955 tg på sideror .
              Dette er knall servoer og ikke minst di er programerbare,og det er en stor fordel
              når du skal sam kjøre flere servoer (nesten alle digitale hitec servoer kan programeres)
              Dette oppsettet er det kraft nokk i massevis ,når det gjelder strøm bruker jeg 2 stk
              li-po 3000 mah pr stk .Bruker denne servoen i alle mine fly..........
              ps lykke til !

              Mvh Geir Mogstad
              Hei... Takker for svar angåede servoer. Skal undersøke litt mer, men at det blir Hitec er temmelig sikkert....

              Comment

              Working...
              X