Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sebart Angel 50.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sebart Angel 50.

    Da hadde den endelig rykket fram som en av dem som skal begynnes på!
    Skulle minst ha tømt to andre esker med nye modeller, og reparert et par andre modeller i høstsesongen før det ble lokkløft her. Nå er MiniMagen fløyet, men ikke fra vann ennå. Og Acromasteren er testkjørt i stua og ryddet vekk!

    Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en sånn da jeg så første reklamen tidligere i år, og da Griffin selger dem til en svært god pris ble det handla der så snart sjansen kom. Fire rimelige standardservoer ble handla hos Elefun ved passende anledning. Futaba S3010.
    Mottaker blir en MPX DS.

    Motorvalget mitt blir Actro. Håper en 24-4 på 5S LiPo skal klare sakene. Problemet blir sannsynligvis å finne propell med nok stigning rundt 16-17 tommer diameter... Målet er drøyt 50 ampere, kanskje drøyt 55. ESC; en eller annen Jeti, får se hva skuffene avslører, evt må jeg handle litt gadgets etter hvert.

    Regner ikke denne blir airborne på veldig lenge. Jobben krever at jeg er ei uke langt nord, faktisk helt nord på Fastlandsnorge. Så ei lita uke helt sørvest i Tyskland Men jeg har gjort noe småtteri i dag: balanserorene er hengslet på, og balanserorservoene montert. Hullene er perfekt til "standard" servoer som instruksene sa. Limt på balanserorhorn også, med epoxy og ikke CA som manualen sa. Kanskje jeg lager støtstenger i kveld også, da er faktisk vingene ferdige. Skal bruke 2mm stenger og stållinker istf de odde sakene som var med i kitet.

    Nå skal den få ligge i ro på hobbyrommet noen dager... Etter å ha sett Olavs Sebart-modell (Sukhoi?) fly har jeg tro på at denne skal fly godt! Og så er det jo en anelse størrelse på den
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    En byggetråd fra deg Joo er lenge siden Kommer til å følge med på denne tråden. Sikler selv på Sebart katana så jeg interessert i kvalitet og liknende, men de fleste sier at kvaliteten er super så jeg vet egentlig ikke hva jeg venter på

    Var selvfølgelig ikke noen "billig" Hackermotor du putter i den. Måtte en tyskprodusert "high-end" motor i snuten
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      ...minner meg på en ting joo. Propellfestet til actroen din. Kan jo få den neste gang du skal til Skoger, evt. PM meg gjerne adressen din så kan jeg sende den til deg i posten.

      Comment


      • #4
        Vel William, jeg har jo "slutta" her på MfN... Men syntes denne så interessant ut og har gledet meg veldig til å begynne på saken. Jeg tror dette forhåpentligvis blir en mer normal størrelse på elektromodellene vi får se på stripa framover. Mye mer fly enn de små sakene på en drøy meter bare Håper flere skjønner tegninga.

        Motorvalget var tatt for lenge siden, så da jeg og OAK samt Actroen hans endelig møttes samtidig kjøpte jeg den fra ham. Hacker er vel greit nok, men jeg har en Actro fra før, og dette er nok av de mest effektive high-end motorene som er å få. Ikke så dyr heller, bare 2.400.- i Sverige. Ble en god deal hos OAK også Det beste får være godt nok...
        Kan jo få propellfestet om vi møtes på Skoger om noen uker. Får se været an om det blir en tur dit snart.

        Kvaliteten virker god på Sebart. Svært lett, pent trekt, men filmen kunne vært mer fyldig i fargene og ikke anelsen transparent. Fint vingefeste-system. Tøft understell.
        Ja, jeg er spent.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          [QUOTE=
          Nå skal den få ligge i ro på hobbyrommet noen dager... Etter å ha sett Olavs Sebart-modell (Sukhoi?) fly har jeg tro på at denne skal fly godt! Og så er det jo en anelse størrelse på den [/QUOTE]

          Hei Joo
          Den kom opp av esken så fort ja... regnet nesten med det. Det er sukhoi jeg har og er meget fornøyd selv så lite jeg har fått flydd den. Utrolige stabile å fine å fly, ser bare frem til bedre vær for å bli bedre kjent med den.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            I tilfelle dere ikke har sett tråden til Gerhard på Rc-network legger jeg ut linken her: Angel S 50 E SebArt Mannen har endel greie løsninger på ting..verdt en kikk
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Moro! Skal følge med på bygginga, hold oss informert.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Ting går ikke kjapt, men litt fridager har gjort at noe mer er skrudd inn, lodda og limt osv.

                Servoene virker som billige på alle måter dessverre... noe slakk og jeg lurer på hvor de drøyt 5 kiloene med dragkraft har gjemt seg Billig ja. Men prøver vel med dem i, siden dem er på plass alle sammen.

                Rora er godt sentrert med de forhåndskutta slissene til hengsler. Bra!
                Rorhornene passer i slotene sine, og virker solide. Bytta ut et par støtstenger til andre dimensjoner og metallinker, men sakene som er med har OK kvalitet.

                Halehjulsopplegget er kanskje et svakt punkt. Tiden vil vise.

                Actroen har annet boltemønster enn det ferdiglagde for Hacker. Så det ble et par nye islagsmutre, og litt shimsing. Har ikke hatt propell på motoren ennå... prøver med en 16x10 E først for å se om den høye kV`en (570) kan gi nok effekt. Har ikke funnet noen saker med 12" stigning i butikkene jeg har vært innom. Kanskje jeg går for CAM-propellere istf, slik som i tråden flypilot linka til. Bruker en del CAM, og det funker. Ellers så må jeg kanskje krype til korset og gå for 6S3700 istf LiPoene jeg skal prøve først.

                Gjenstår å montere understell og hjulkåper, og montasje av cowlinga. Ikke mye jobb, men ting tar tid her i huset for tida.
                Attached Files
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Jeg hadde jo en Fliton Extra tidligere i år og for å få litt ekstra fart i den satte jeg på 16x12 i stedet for 16x10. Statisk thrust ble langt dårligere, toppfarten ble litt høyere men ikke så høy at jeg syntes den kompenserte for den tapte drakrafta.

                  axi 4130/16 som jeg benyttet har en kv på 385 og jeg fløy på 6s 3700. Etter å ha eksperimentert med ulike propeller ble vel 17x10 det beste valget ut i fra hvor stor propell det var plass til. Jeg kunne dog tenkt å byttet den store propellen mot en mindre men mot høyere turtall. 15x8 eller noe der om kring med rundt 8-10'000 rpm hadde fått skikkelig liv i maskina tror jeg. Tenkte bare å fortelle noe om min erfaring rundt propell og turtall. "Bensinmotorturtall" gjør seg ikke på en slik modell ble vel min konklusjon, det beste er nok å finne noe som strekker seg over et litt stort turtallsområde og heller sette på en egnet propel. Det er jo ikke sikkert 570kv motor på 5s blir så kav runskende galt... Jeg hadde i hvert fall holdt meg under 10" pitch.

                  Mener det var elefun jeg fikk til å ta inn noen med 12" vridning. Tror også impx fikk inn noen etter hvert.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tror også det skal treffe brukbart. Og så er jo max turtall for 16"-propellene 7500RPM. Jeg regner med å havne litt i underkant av det, kanskje rundt 7000. Får montere understell og se om der er plass til en 17"...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Ser bra ut! Du har jo forresten også en "gammelmottaker" fra MPX! Gamle typen kontakter. Egentlig er jo de bedre en det som er standaren i dag, umulig å koble de feil vei
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Joda, MPX-kontaktene er mange ganger bedre enn UNI-kontaktene på alle måter. Dessverre var det nok en gang det dårligste som vant en "format"-krig i denne verdenen UNI er jo bånn i bøtta.
                        Hadde ikke mindre enn 5 ubrukte IPD DS-mottakere med gamle kontakter i "ledig-boksen" min. Pluss 3-4 andre Synth-IPD`er. Holder meg med et lager av MPX-kontakter, så det er enkelt å bruke dem i fly der man likevel skal forlenge de fleste servokablene.

                        Den store betrekningstesten fikk modellen før jul da det var skikkelig kaldt ute og tørt. Da får man se om filmen er bra eller ikke. På Angelen slakka den seg litt noen steder, men langt fra så mye som en del andre merker. Men den holdt seg ikke like fin som det beste fra Tsjekkia. Gikk greit å stramme vekk de verste rynkene.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Tror esmel hadde rett... det ble litt drøyt med 10" stigning

                          Etter break-in av batteriene kobla jeg wattmeteret og et 80% ladet batteri til setupen, med nøye balansert propell. 16x10E. Og jeg syntes jo det dro litt vel heftig og glåma på displayets klare tale. Dro kjapt av gassen etter en trykk på "store" og fant ut at her må det dypdykkes i propell-skuffa. Aaaalt for mye propell dette jeg prøvde. Regna jo med at jeg skulle passere 1000Watt, og det var max av det jeg ønsker meg. Men her lot jeg meg igjen lure av at high-end motorprodusentene har en litt annen måte å skryte på seg effekt. Eller; dem tuller ikke med Kina-Watt men med pure power.

                          Jeg leste av 1440 Watt
                          Modellen veier komplett 2,6 kilo...
                          Så da var der 550W/kilo.

                          Må prøve litt med 16x8, 15x10 og 15x8 ser det ut som.

                          Nå skal ikke denne effekten være noe problem for denne nusselige gullklumpen, langt i fra. Den kan visstnok leve med 2kW inn også. Men for mye effekt gjør nok modellen lite flyvennlig for pattern.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Litt om flyegenskapene...

                            Flyegenskapene er "eksepsjonelle"!

                            Med 14x10 og 1050 Watt så er modellen ganske passe powret. (Tåler IKKE mindre effekt til pattern!) Skal nok prøve litt med 15x8 også etter hvert... men modellen er så deilig å fly at jeg ikke tar meg tid til å bytte propell Må heller kjøpe flere batteripakker; jeg blir lang i maska når timeren piper etter 10 minutter og forteller at jeg bør lande

                            FlightPower-pakkene leverer vertikalt drag helt til siste slutt. Fantastisk.

                            Vertikalene oppover er lange og seige og tar aldri slutt
                            Nedover i vertikalene kunne jeg ønsket meg anelsen mer brems, skal prøve å sette opp en ny Jeti Spin med moderat brems etter hvert. Men den går 90` ned uten dykkror...

                            Jeg skal redusere utslagene enda mer. Selv med dualrater på syntes jeg der er for mye ror. Spesielt balanse og høyderor. (3D er ikke tema!).

                            I dag fløy jeg en del på passe pattern-avstand og syntes modellen var OK å se. Nesten like bra som en Zen120...

                            At en del gode pattern-piloter har rost denne saken opp i skyene er ikke så rart. Den flyr langt stødigere enn mine gamle .60-size patternfly, ser nesten ut som en fullsize 2x2 både i oppførsel, ro og størrelse og har ikke grusomt med speed på landingen.

                            Dette er en .50-size, men du verden hvilken standard den setter Fløy både Angelen og Ludde (.30-size SebArt katana) om hverandre i dag, og forskjellen er gedigen. Mer av dette kjære produsenter! Jeg tror jeg må ha en Sukhoi 50 i denne serien bare for å leke lavt og farlig...

                            Er jeg fornøyd? Gjett da vel.
                            Attached Files
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X