Announcement

Collapse
No announcement yet.

HOWARD DGA 15 1:5 (Don Smith plans)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HOWARD DGA 15 1:5 (Don Smith plans)

    Nå begynner straks byggingen!

    I sommer var jeg på jakt etter et nytt overvingefly til min 1.20 4-takter. Valget endte på en Howard DGA 15 fra Don Smith plans (http://www.donsmithplans.com/). Tror ikke det er så mange som har dette flyet og det var ett av målene. Jeg har fortsatt ikke truffet på noen som har hørt om flyet selv om det virker til å være veldig kjent i USA.

    Jeg ville også ha ett militærfly og helst i noen kamuflasjefarger. Jeg var sikker på at jeg skulle finne noe til dette flyet, men har bare funnet 3 forskjellige militære varianter. Gul, grå og blå. Litt usikker på om valget ender på grått eller gult, men det er en stund til.

    Don Smith tar bare sjekker og det var litt av en prosess å gjennomføre bestillingen, men tegningene, cowling, hjulkapsler og aluminiumsunderstell kom i posten som det skulle. Plankene bestilte jeg hos Precission Cut Kits (http://www.precisioncutkits.com/index.html). De hadde akkurat hatt pc problemer slik at de hadde mistet filen til Howard DGA 15. Alt måtte legges inn på nytt og det tok litt over 2 måneder før flyet landet i posten. Resultatet ser veldig fint ut. Alt delene er pakket hver for seg og det gjør det enkelt å finne fram f.eks vingeribbene når de trengs.

    Understell og wing tube i karbon bestilte jeg fra Graph Tech RC (http://www.graphtechrc.com/). Antar at jeg sparer noe i vekt i forhold til aluminium.

    Tegningene er ikke veldig detaljerte så det blir studier av bilder i tillegg. Bestilte bilder og 3-view fra Bob Banka's aircraft Documentation (403 Forbidden)

    Servoer og diverse fikk jeg fra Tower Hobbies (RC Cars, RC Trucks, RC Airplanes, Model Trains, and Slot Cars at Tower Hobbies) for en uke siden.


    Tekniske data
    Skala: 1:4,8
    Vingespenn: 95" (ca 240 cm)
    Motor: OS 1.20 4-takt
    Servoer: Hitec 645 MG (high torque)
    Kanaler: høyde/side/balanse/flaps/throttle. I tillegg skal jeg ha lys.


    *************************************************
    For spesielt interesserte har jeg klippet noe fra wikipedia.com (Howard DGA-15): - Wikipedia

    The Howard Aircraft Corporation DGA-15 was a single engine civil aircraft adapted by the US military for use in support roles during World War II, such as light transports and navigation trainers.

    The Howard DGA-15 is a direct descendant of the famous Mister Mulligan racing plane, a DGA-6 by designer/pilot Benny Howard's nomenclature. "DGA" stands for "Damn Good Airplane" and that was not hyperbole.

    Mister Mulligan was notable for winning in 1935 both the Bendix and the Thompson Trophies, the only aircraft in history to win both. These races were really promotional demonstrations for the airplane, as well as a good way to raise cash for Howard's business. These successes did indeed bring the DGA series much attention, and in its various permutations, differentiated mainly by different powerplants, the DGAs-8, 9, 11 and 15 emerged as coveted aircraft, owned by corporations, wealthy individuals, and movie stars, such as Wallace Beery, who was himself a pilot. (In the movie, Bugsy, Warren Beatty playing the title role is flown from Los Angeles to Las Vegas in a red Howard DGA-15.)

    In an era when airlines were flying DC-3s, the Howards at 160 to 170mph could match their speed and range. The rear seat exceeded airline leg room with limousine-like capaciousness. And with its high wing loading, the Howards rode through most turbulence with airline-like solidity.

    Prior to Pearl Harbor, about 80 DGA-8 through DGA-15 ships had been built at the Howard Aircraft Corporation factory on the south side of Chicago Midway Airport.

    With America's entry into World War II, most of the civilian Howards were commandeered by the military. The Army used them as officer transports and as ambulance planes, with the designation UC-70. The Navy, in particular, much liked the plane and contracted Howard Aircraft Corporation to build hundreds of the DGA-15s to its own specifications. They were used variously as an officer's utility transport (GH-1, GH-3), aerial ambulance (GH-2), and for instrument training (NH-1).

    The Howard was and is an excellent instrument platform, very stable and solid, especially compared to modern light aircraft.

    The DGA-15P is a handsome aircraft, directly descended from the four-place DGA-11 which was probably the ultimate of the series. It was widened to a five place (two in front, three in the back), it's a little beefier, and not as lithe of line. It is probably also a few knots slower than the -11 with which it shares the same powerplant.

    Almost 100 of the Howard variants are still flying, mostly DGA-15s.
    Attached Files
    Marius

  • #2
    Ikke så ulik Noorduyn Norseman i mindre størrelse...Morsomt og sjeldent forbilde du
    har valgt deg! - Lykke til på veien videre.

    Mvh Einar - trasig at det ikke finnes korekt tegning av Norseman...

    Comment


    • #3
      Stabilisator

      Originally posted by Mk.V View Post
      Ikke så ulik Noorduyn Norseman i mindre størrelse...Morsomt og sjeldent forbilde du
      har valgt deg! - Lykke til på veien videre.

      Mvh Einar - trasig at det ikke finnes korekt tegning av Norseman...
      Jeg så litt på Norseman og det var nesten at jeg gikk for den!

      Jeg har såvidt begynt med stabilisator og høyderor og sett mye på tegningen! Som dere ser på det ene bildet, har Precission Cut Kits merket all balsa med hva det skal brukes til. Det gjør det enklere å finne fram - finnes jo ingen byggeveiledning. Akkurat nå står jeg litt fast på "notch ribs" som er halvribbene som står mellom ribbene jeg har lagt ut på tegningen. Foreløpig har jeg ikke funnet noe balsa som matcher til dette. Det skal ihvertfall være 1/8" sq balsa. Syntes heller ikke at denne konstruksjonen virket praktisk.

      Jeg forstår det slik at stabilisatoren bygges to ganger og deretter limes sammen - en over og underdel som settes sammen.

      Høyderoret settes sammen med et balsaflak mellom ribbene, men det blir neste skritt.

      Tenkte å bruke 1/8" glassfiber hengsler som jeg skal kutte fra en G-10 plate (G-10 er betegnelsen på noe glassfiberplater jeg bestilte fra Frank Tiano http://www.franktiano.com/scaleproductFrameset.htm)
      Attached Files
      Marius

      Comment


      • #4
        Ligger litt etter med å legge inn bilder og her følger noen. Holder litt på rcscalebuilder og tastaturet kapitulerte.

        Hengsler laget jeg av 4 mm finer.
        Attached Files
        Marius

        Comment


        • #5
          Haleroret limes sammen
          Attached Files
          Marius

          Comment


          • #6
            "notch" ribs og installering av hengsler. De ble støttet opp av 4 mm balsa.
            Attached Files
            Marius

            Comment


            • #7
              Oppbygging av rorene som kobles sammen med en 4 mm pianotråd.

              Messingbitene er på 1,5 mm. Det er to servoer som skal betjene høyderoret.
              Attached Files
              Marius

              Comment


              • #8
                Må si du har valgt en utrolig spennende prosjekt! Veldig stilig fly! Gleder meg til å følge med på hvordan det går videre

                Comment

                Working...
                X