Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Model Production Extra 260 XP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Top Model Production Extra 260 XP

    Ja, som tittelen viser, en ny Extra ligger på byggebordet.

    Bestilte denne fra Hobbycity for noen uker siden, og i dag kom den i posten.
    Siden jeg mosa Mini Raven'n min for en tid tilbake, har jeg fundert litt på hva jeg skulle erstatte den med, og til slutt falt valget på dene modellen. Prislappen er særdeles hyggelig, ca 350 kr.
    Og jeg kan benytte det utstyret jeg har liggende fra Mini Raven.

    Litt data:
    Vsp 113cm
    Lengde 109cm
    Vekt 800-900 gram, avhengig av batteri størrelsen
    Motor 450 size outrunner

    Motor jeg bruker er HXT 35-42A 1450kv med en 40A regulator
    Batterier er HXT 11,1 v 2200mah 20-30C
    Servoer fra en kar i Danmark, som annonserte noen servoer på RC marked i fjor, til en rimlig penge. De funker særdeles bra. Har en Hitec HS 55 på sideroret.

    Åpna pakken og ble imponert. Betrekningen var rynkefri, alt av smådeler er til stede, til og med strips, borrelås og skumgummi å legge batteriet på. Motorbukker for glow motor og elektro, ferdig bygget og monteringsklare. Festes med 4 skruer i firewall, der det allerede er innmontert islagsmuttere på 4 forstrkede punkter. CA hengsler, ferdig tilpasset, bare å dryppe på noen dråper så er den hengslet, dette er da gjort nå. Har også monteri inn motoren. Modellen er beregnet for 16 grams servoer. Disse er antaklig litt lengre enn mine 9 grams, for servohullene er litt for lange, men dette fixes med litt 3mm x finer. Har lit på stab og siderorsfinnen, har igjen å lime hengslene til sideroret.

    Drar på hobbyrommet nu, og monterer inn servoene, og rorhorn. Understellet er i fin aluminium, lett og sterkt. Det er allerede på plass. Det jeg rakk i dag, gjorde jeg på ca 30 minutter, så denne monteres på en time, eller to. Legger ved noen bilder, skal ta flere senere i kveld, så kan dere følge med i utviklingen.

    Snakes.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Du verden som du bygger fortiden Knut Erik Det ene nye prosjektet etter det andre. Har sel sett litt på den Extra'en. Fin modell egenlig Spent på hvordan den flyr...
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Knut,
      Var på vei til å bestille et eksemplar, men ble litt i tvil når jeg leser at noen sliter med totalvekten på flyet og begynner med reduksjon av motor / batteri vekt ....
      Var dette grunnen til at du valgte HXT 35-42A istedenfor HXT 42-50-B eller HXT 42-40B?

      - Er vingene demonterbare etter at alt er satt sammen
      - Hvor solide er vingefestene, har de gjort noen kompromisser med styrken på feste for å få til variabel CG
      - Bruker du standard ALU understell eller har du bestilt U.H. sin carbon utgave.
      - Kommer du til å montere halehjul

      Venter med spenning på feedback fra den første turen - lykke til

      Comment


      • #4
        Hei igjen.

        Mitt motorvalg er enkelt grunnet at jeg brukte denne motoren i Mini Raven. Der hadde den litt overskudd i hover, men ikke alt for mye. Vekta på den modellen var ca 1250 gram.
        Da jeg leste at Extraen skulle ha en flyvekt på rundt 900 gram, med ca like stor motor, valgte jeg å benytte den jeg allerede hadde. Har ikke studert de motorene du nevner, så jeg vet ikke hvordan ytelsen og vekta på de er i forhold til min.

        Vingene er demonterbare. De sitter festet med en 3mm skru, som de har limt en rund trekloss til, for lett å kunne stramme den skikkelig. Vingerøret er i solid carbon utførelse. Det er en styrepinne i bakkant på vingene. Alt sammen sitter i lange slisser i kroppen, slik at vingene kan flyttes ca 2 cm forover/bakover. Synes patenten virker grei, gjenstår å se om den funker i praksis.

        Jeg bruker det alu understellet som følger med, det er veldig lett, og virker solid nok til en hard landing eller to. Halehjul kommer jeg ikke til å sette på. Det følger med en liten bøyle som man skrur fast under halen. Den er fleksibel.

        Har ikke fått gjort noe på flyet siden i går, da det gikk litt lengre tid å få inn elektronikken i 3 meteren, enn jeg hadde beregnet. Ble ferdig klokka 0230 med det i natt. Og så på jobb igjen 0730 idag. I kveld skal jeg kjøre litt drosje, må ha mere penger til fly
        Men i morgen på dagtid, skal jeg fullføre begge flyene, og da blir det flere bilder både her, og i den andre tråden jeg har om 3W Extraen.

        Ha en fin kveld.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          Takk for informasjonen
          Kan du måle høyden fra bakken til flykroppen der halebøylen sitter - trenger den for å finne rett halehjul størrelse
          Kan du også sende meg høyden på landingsunderstellet

          m.v.h.
          -Frank-

          Comment


          • #6
            Har ikke fått gjort noe mer på modellen grunnet jobbing hele helgen, men var innom og tok noen mål.
            Understellet er 10 cm høyt. Uten hjul.
            Halebraketten er 5 cm høy.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              du skriver at modellen kostet 350 kr . hva med frakt syklet du ned og hentet den? koster vel nærmere 650 kr den modellen der inkl frakt fra hong kong
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by sveininge View Post
                du skriver at modellen kostet 350 kr . hva med frakt syklet du ned og hentet den? koster vel nærmere 650 kr den modellen der inkl frakt fra hong kong
                Stemmer det - men du har 300gram i igjen på frakt vektgrensen så det er bare å legge inn en motor, mottaker, ESC og servoer i samme bestilling.
                Går du opp 1/2 kg så får du med et par lipo for 4$ tillegg i frakta

                M.a.o under 200$ for full pakke ( fly, motor, ESC, servoer, mottaker, og 2200mAh lipo) inkl frakt!

                Venter bare på en rapport fra testflygingen så ligger det en bestilling hos H.C. fra meg før de ferier nyttår der borte

                Comment


                • #9
                  Jess.

                  Da er fuglen ferdig, etter noe tid,har jobbet 12 timer hver dag i 14 dager, så det har ikke vært så mye aktivitet.

                  Testfløy i dag, og den flyr helt nydelig. Med dette oppsettet veier modellen min 910 gram, og den flyr like fort rett opp som rett frem. ( Og det er viktig ) Det nabefales å begynne å fly modellen med vingen i bakre pososjon, jeg satte den helt frem ( Tøffe Tom ) og det var helt greit. Modellen balanserer 11 cm fra forkant, og da er den nøytral på rygg.

                  Hover er latterlig enkel, men en del vind gjorde at modellen etter noen sekunder, plutselig var 50 meter lenger borte på stripa. KE er genial, modellen flyr skit seint med fullt utslag på sideroret. Den kobler heller ikke. Flatspinn kommer enkelt, KE spinn, fikk jeg ikke til. Men det får jeg ikke til med andre fly heller Hjulkåpene ble røsket av pga 2 cm snø, og understellfestet knakk da jeg hovra den tom før strøm, og landa litt hardt. Skal forsterke det litt.

                  Har i skrivende stund bestill den Ultimaten de selger der nede, den har samme vekt som Extraen, og jeg har bestilt samme motor og regulator til den. Så når den ankommer, blir det noen ord om den også.

                  Ingen som tok bilder av flyet i lufta, så det blit noen hobbyrom bilder istedet.
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Artig at slike billige fly flyr bra! Hadde selv en Vision EP som jeg var sånn passe fornøyd med Fikk med ett lyst på et nytt 3D/herjefly

                    Den så jammen liten ut, når propellen på 40%'en var nesten like stor!
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Bra og høre at den flyr ok og at du er fornøyd!

                      Kunne ikke vente på testen - måtte bare bestille en og nå er den her - jeg får den på døra i morgen!!

                      Da er det bare å løse det samme problemt du hadde - den evige kampen for å frigjøre tid til bygging....

                      Comment

                      Working...
                      X