Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Pitts S1S skala 1:2,1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: Pitts S1S skala 1:2,1

    Ja da var den i hus, en Pitts S1S i skala 1:2,1. Produsert av Harald Weiershäuser(EMHW - STARTSEITE) i tyskland og levert gjennom www.rc-flight.com.
    Har i skrivende stund fått ut delene av esken å gått igjennom alt og sjekket at det var i orden. Har sett igjennom tegninger og det som var å forstå av den tyske bygge beskrivelsen. Heldigvis er det mange bilder og delene er godt merket oppi esken med gjennomsiktige poser merket med haleparti, kropp osv osv...
    Alt av deler og materialer ser veldig bra ut og det er helt tydlig at Hr. Weiershäuser bruker kvalitet hele veien, noe som varmer en modellflyver sjel så mye at snøen smelter... Fikk også kjøpt med noen nydelige trekk til 4 vinge halvdeler, og hele halepartiet. De har en slags bobleplast innvendig og er sølvfargede utenpå...
    Motoren er handlet inn og det ble en ZDZ 160 ccm bokser grunnet at jeg fikk den ganske så billig med nye sylindre montert fra fabrikk, men dog litt brukt av en tidligere eier.
    En Emcotec DPSI twin ligger også å venter på en modell så denne havner inn i Pitts`n med 2 stk Ni-cd batteri pakker på 6 volt og 3000 mah. Servoer blir JR 8711 og 8611 ca 8 stk + gass og choke, det er ikke så veldig store ror på modellen, tatt i betraktning skalaen så det skal i utgangs punktet holde med 1 pr. ror men vil kanskje lage en dobbel på sideroret. Røyk anlegg fra 3w ligger også å venter på arbeid så det skal den få....
    Eneste jeg ikke har bestemt meg for enda er trekke metode og derfor også lakkerings metode hvis det blir aktuelt.

    Litt om modellen :
    Lengde : 2,06 m
    Vingespenn : 2,43 m
    Vekt : 15 kg +
    Vingebelastning : 60 gram pr kvadrat cm ved 15 kg.
    Motor : 120 ccm og oppover
    Propell : 3 bladers 30 * 12

    Kommer til å bygge når jeg har tid grunnet mye studering frem til november, så det kommer til å ta litt tid dette. Har tatt noen bilder og vil legge ut noen utover i uka.

    Mvh OJ
    Last edited by Olavjoergensen; 14-01-08, 23:00.
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Legger ved et bilde av hvordan en ferdig modell ser ut.

    Mvh OJ
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Dette skal bli artig å følge med på!
      Fint at du er fornøyd med materialkvaliteten
      Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse mtp. at det kommer fra emhw

      Gled deg til du begynner å bygge. Min opplevelse med Ultimaten var at ting gikk veldig raskt bare en satte seg ned. Jeg tolker deg vel dit henn at du ikke er superbegeistret for manualen... Det er litt synd de ikke tar seg bedre tid med manualene sine. Jeg savnet noen skikkelige forklaringer under veis. I tillegg kunne jeg i grunn tenkt meg mange deltaljerte bilder av de ulike momentene.

      Misunner deg virkelig å kunne bygge å fly en slik modell!
      Det blir spennende å se hva slags fargeskjema du går for
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Gratulerer med fantastisk flott prosjekt!!! Vakkert fly!

        Håper du deler med oss underveis!
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Originally posted by esmel View Post
          Dette skal bli artig å følge med på!
          Fint at du er fornøyd med materialkvaliteten
          Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse mtp. at det kommer fra emhw

          Gled deg til du begynner å bygge. Min opplevelse med Ultimaten var at ting gikk veldig raskt bare en satte seg ned. Jeg tolker deg vel dit henn at du ikke er superbegeistret for manualen... Det er litt synd de ikke tar seg bedre tid med manualene sine. Jeg savnet noen skikkelige forklaringer under veis. I tillegg kunne jeg i grunn tenkt meg mange deltaljerte bilder av de ulike momentene.

          Misunner deg virkelig å kunne bygge å fly en slik modell!
          Det blir spennende å se hva slags fargeskjema du går for
          Var ikke den beste manualen jeg har sett nei. Men jeg har heldigvis fått ca 230 bilder av TomErik her på forumet som viser bilder av en tysker som har bygget samme modell, så de blir nok kjempe nyttige da det er mange fine bilder der med høy oppløsning.

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jan_Petter View Post
            Gratulerer med fantastisk flott prosjekt!!! Vakkert fly!

            Håper du deler med oss underveis!
            Har allerede tatt en del bilder og har stasjonert et kamera klart på byggebordet kun tiltenkt byggeprosessen

            Mvh OJ
            Last edited by Olavjoergensen; 15-01-08, 23:34.
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              En liten oppdatering må med. Har nå fått poppet ut/skåret ut alle delene av de CNC freste flakene og det ble ganske mange deler til slutt ja... Har heldigvis et veldig skarpt taggete knivblad i en leatherman som var meget god å ha. Alle delene er pusset til å javnet ut de kantene som ofte er når det er CNC frest og alt var nå klart til bygging. Klarte naturlig nok ikke å dy meg å begyndte å bygge litt på stabbene, høyderorene, finnen og sideroret. Siden jeg limer alt med trelim av typen titebond for de som lurer så bruker jeg mye klyper å tvinger når jeg bygger så da har jeg muligheten til å holde på med flere ting samtidig mens noe tørker. Byggingen av de nevnte delene går ganske raskt og regner med at de kommer til å se rimelig bra ut i løpet av morgen dagen. Har tatt noen bilder som kommer i morgen kveld....

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Her kommer det noen bilder av det som er gjort foreløpig. Motoren er en ZDZ 160 bokser så den er ikke så liten som den ser ut som ved siden av den gedigne cowlingen. Får JMB cannistere og bend til motoren i løpet av uka. Det fulgte med oppblåsbare dekk i settet som etter min mening burde hatt et lager i senter isteden for den litt kjipe plast løsningen, skal se om jeg får ordnet dette selv. Men nå bærer det av sted til den årlige sjekken hos flylegen så det blir ingen bygging i dag

                Mvh OJ
                Attached Files
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  En del bilder til. Litt diverse liming, deler emcotec`n som skal inn. Har ikke kjøpt mottakere enda og vet heller ikke hvilke jeg skal ha foreløpig, det står mellom 2 forskjellige, også skal jeg ha 2 stk mottakere i den. Den blå,hvite og svarte cowlingen er til en 33% Yak fra SD- model så den er ikke liten den heller.

                  Mvh OJ
                  Attached Files
                  Last edited by Olavjoergensen; 15-01-08, 23:35.
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Hei, det skal bli morsomt å følge tråden din
                    Kan være enig i at byggeveiledningen ikke holder samme kvalitet som settet forøvrig.

                    De hjulene som følger med er nok ikke av de beste dessverre, jeg opplevde å få punktering under landing, noe som medførte at hjulet låset seg i hjulkåpen.
                    Resultat var rundkast og brukket sideror, det var fort gjort å reparere men hadde ikke skjedd med andre hjul.
                    Nå bruker jeg vanlige hjul som ikke trenger å pumpes opp.
                    Last edited by Nils Olav; 15-01-08, 17:01.
                    Nils Olav Moe

                    Elefun
                    www.artistic3d.net
                    www.3dpilot.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nils Olav View Post
                      Hei, det skal bli morsomt å følge tråden din
                      Kan være enig i at byggeveiledningen ikke holder samme kvalitet som settet forøvrig.

                      De hjulene som følger med er nok ikke av de beste dessverre, jeg opplevde å få punktering under landing, noe som medførte at hjulet låset seg i hjulkåpen.
                      Resultat var rundkast og brukket sideror, det var fort gjort å reparere men hadde ikke skjedd med andre hjul.
                      Nå bruker jeg vanlige hjul som ikke trenger å pumpes opp.
                      Hei

                      Jeg er litt skeptisk til de hjulene ja, hvor kjøpte du de du bruker nå?

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        De jeg har nå kjøpte jeg av en i klubben, disse bør være et bra alternativ
                        http://www.probuild-uk.co.uk/product...ID=15&subCatID
                        Nils Olav Moe

                        Elefun
                        www.artistic3d.net
                        www.3dpilot.net

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nils Olav View Post
                          De jeg har nå kjøpte jeg av en i klubben, disse bør være et bra alternativ
                          http://www.probuild-uk.co.uk/product...ID=15&subCatID

                          De så jo riktig flotte ut også. Takk!
                          Finne og sideror er nå ferdig laminert på leading edge og trailing edge med 4 stk 2,5 mm balsa. Høyderorene er også ferdig på trailing edge, men leading edge gjenstår. Jeg satte balsa listene i en bøtte med vann og lot de trekke et par timer før jeg forsiktig bøyde de rundt det ene dekket som fulgte med i settet. De fikk da ganske så fin form før jeg limte de på.

                          Mvh OJ
                          Attached Files
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Olavjoergensen View Post
                            Hei

                            Jeg er litt skeptisk til de hjulene ja, hvor kjøpte du de du bruker nå?

                            Mvh OJ
                            Hjulene funker utmerket, ihvertfall så lenge du flyr på gress.
                            Flyr du mye på asfalt vil de nok slites.

                            Kjell

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eureka View Post
                              Hjulene funker utmerket, ihvertfall så lenge du flyr på gress.
                              Flyr du mye på asfalt vil de nok slites.

                              Kjell

                              Hei

                              Er primært gress ja, jeg flyr svært sjelden på asfalt.

                              Mvh OJ
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment

                              Working...
                              X