Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tja...litt liming og balsa så gikk det bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tja...litt liming og balsa så gikk det bra

    Krasja flyet i går jeg, og halen knakk der jeg limte den forige gang det sjedde.

    Jeg ble nok litt overmodig. Fløy lavt, vel lavt for meg, 10 mter over bakken. Da hjernen koblet ut og jeg dro throttle stikka tilbake til null. Flyet kom rett i mot. Og svevde fint det, helt til venstre vinge datt rett ned og flytet spant i bakken i 90 grader. Propellen fløy i to retninger, knekt som den var, og halefinnen bretta seg framover. Under flyet fant jeg festet til plastløsen som holder batteriluka på plass... det var batteriet som hadde presset det ut da det fløy framover... her må det nok mer borrelås til.

    Men flyet er nå reparert. Det var bare å lime på halefinnen igjen. Fant noen balsabiter, som jeg tilpassa og limte på hver side av bruddet for å stive dette opp. Ble nok litt tyngre hale, men etter dagens flyging så vil jeg si at av en eller annen grunn er flyet mye morsomere å fly enn før...jeg får nå til å loope uten problemer. SÅ de grammene ekstra i halen var kansje ikke så dumt?

    Men her er bildene:

    Bilde nr 1: Klar til take off!
    Bilde nr 2: ....er vel ikke mye å fortelle her
    Bilde nr 3: Batteriluka fikk seg en trøkk da batterie fløy forover
    Bilde nr 4: Fjernet litt monocoat, og limte på litt fortserkning i balsa. Brukte sandpapir for å runde av kanter..
    Bilde nr 5: Første gangen jeg legger på monocoat. Konas strykehjern ble ofret! (jeg måtte love henne nytt damphjern)
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by phammers
    Ja, et havari i ny og ne er en helt naturlig del av denne hobbyen. Man lærer litt av det også.

    Det ser forøvrig ut som du har et helt fantastisk vær å by på for tiden. Fikk "sommerlengsel" av det første bildet.

    Når man ser sånne bilder, og titter ut av vinduet her hjemme på denne årstiden, og ser på siste lønnslipp at skattetrekket er på 50% - så kan man av og til lure på hvorfor man ikke har mer utvandring enn man har...

    Mvh

    -Pål
    Tja de siste 14 dagene har vi hatt et par gråværsdager, men ellers så har sola skint fra skyfri himmel siden regntida slutta i November.

    Hva utvandring angår, hva er det som holder deg tilbake?

    Og om flyging og crashing. Jada, lærer noe nytt hver dag. Lærte for eksempel at utvendig loop ikke er noe for dette flyet...heldigvis lærte jeg det fra stor nok høyde til å flate ut med mer enn god margin da jeg så at dette går til h....hvis jeg ikke drar i stikka nå...

    Comment


    • #3
      Originally posted by phammers
      Når man ser sånne bilder, og titter ut av vinduet her hjemme på denne årstiden, og ser på siste lønnslipp at skattetrekket er på 50% - så kan man av og til lure på hvorfor man ikke har mer utvandring enn man har...
      Enkelt: Norge er verdens beste land å bo i! 50% skattetrekk?? Hmm, da har du nok til salt i maten uansett.
      Forøvrig; grensa er pip åpen ut av landet. Bare å reise, om du føler for det. Morna...

      Comment


      • #4
        Originally posted by phammers
        Nå sporer vi kanskje litt av her, men får svare på ditt direkte spørsmål.

        Familie, venner og jobb - er vel det som holder meg tilbake. Og selv om det praktiseres både overformynderi og at Norge har ett av de hardeste skatte- og avgiftsregimene i verden, så har vi det jo ikke direkte ille her. Teller litt det også.

        Nå kan sikkert familie, jobb og venner også utvandre eller etableres på nytt, men synes terskelen for å sette i gang med det nå er litt høy.

        Mvh

        -Pål
        Vel det var jobb som førte meg ut av steinrøysa, og når jobben var ferdig hadde jeg plutselig kjerring og to unger...så jeg har vel omvendt problematikk her, hehe

        Men tilbake til flyging, crash og alt det der....nok av andre fora å krangle om hvor det er best å bo.

        Comment


        • #5
          Kor det er du holder til egentlig? Tydelig at du iaffall ikke bor på oppe på vidda i nord! Så på bilde 4, er ikke det standard god løsning? Så så jeg på bilde 5 å tenkte: Hva pokker har han gjort med løsninga på bilde 4 nå..?? men etter å ha studert litt så ser man jo at du har jo tæsja over litt der. Ser jo bra ut!
          Trex 250, Trex 450 ccpm, Trex 500 CF, Trex 600N Pro, Trex 700E FBL
          PA Extra MX, Yak 54 3D EPP
          Spektrum DX7

          Comment


          • #6
            Originally posted by airborn6 View Post
            Kor det er du holder til egentlig? Tydelig at du iaffall ikke bor på oppe på vidda i nord! Så på bilde 4, er ikke det standard god løsning? Så så jeg på bilde 5 å tenkte: Hva pokker har han gjort med løsninga på bilde 4 nå..?? men etter å ha studert litt så ser man jo at du har jo tæsja over litt der. Ser jo bra ut!
            Jeg er på flatbygdene nordøst i Thailand, ca 2 timers kjøring nord for grensa til Kampuchea. Men æ e Harstadværing!

            Takk for at du syns det ikke ble seende så verst ut. Flyet er scratch bygd, men ikke av meg. Så det var første gang jeg gjorde noe som helst med balsa, og første forsøk på å stryke på monocoat.

            Det beste er at jeg selv føler at flyet flyr bedre nå. Mulig de ekstra grammene i halen var akkurat hva flyet mitt trengte.

            Comment

            Working...
            X