Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ventetida er over

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ventetida er over

    Da kom den endelig. Xtreme Composite 3,5 meter Edge 540.

    Har pakket ut sakene og sett over delene. Helt kanon. Og fargeskjemaet er nydelig, Castrol Aviator.
    Dette er en oppblåst 2.6 meter, så den bør være rimlig grei å sette sammen. Balanseror og høyderor har fått nye hengsler. De er senter hengsla, men uten pianotråd. De er skinnhengsla i senter, så det er tett mellom ror og vinge/stab. Sideroret har pianotråd patenten, med tanke på transport. Rorutslag kan settes til 80 grader, m man har nok ror/servohorn, men tenker det greier seg med mindre

    Den ser ikke så stor ut, uten sideror og cowling, men når jeg monteret på dette i kveld og satte den ved siden av 3 meteren, så var det en viss forskjell ja. Savner den avtagbare motordomen som var på 3,1 meteren, men det skal gå greit allikavel. 3W 240'n som skal inn har bak montert forgasser, så det blir litt pes å finne en skikkelig løsning på hvordan jeg kommer til å få justert H/L nålene. Det er vel det største problemet.

    Begynnte i kveld med servo innmontering, og skal gi full gass i dagene som kommer. Vinger og stabber først, så motortilpassing, montering av tankbrett med tanker, og til slutt montering av Seiko siderorservo og Smart Fly EQ 10. Servoer som blir brukt ellers er JR 8711. I og med at disse er rimlige i statene akkurat nå, så ble det 10 stk i modellen. 2" alu rorhorn, 34x12 propell, 6" spinner og hjul. 1,5 liter bensintank og 9,5 dl røyktank. 2 x 7,2 volt Nimh på 3300 og Turbo regulator. 2 stk 4,8 3300 mah på tenning. 1 stk 11,1 Lipo til Seiko servoen.

    Bilder skal jeg ta masse av i morra, etterhvert som arbeidet skrider frem. Dette kommer til å bli veldig gøy. Forhåpentligvis rekker jeg noen turer før Fagernes, slik at jeg får litt stikketrening fram til da. Satser på noen lave knife edger med røyk, og diverse annet tull

    Siden denne modellen er så å si identisk med både 3,1 meteren og 2,6 metren, skriver jeg ikke så mye om hvordan ting blir løst, da jeg kommer til å gjøre som før. Forskjeller blir selvfølgelig beskrevet. Men bilder blir det.
    Hvis jeg rekker det, blir det muligens en lillebror med på bygget etterhvert også, i samme fargeskjema. men først denne gutten
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Gratulerer, må få si du er ivrig Venter spent på bilder..
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

    Comment


    • #3
      Hei Knut Erik
      Grattis med ny modell! gleder meg til og se den, synes du skulle hatt noen bilder i dag... men får vel logge meg på i morgen og titte. Vi snakkes.

      Christian
      Mvh.
      Christian

      Jets Of Norway

      Comment


      • #4
        GRATULERER !

        Få ut bilder da mann!!!
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Oki boys.

          Da er dagens økt akkurat over, ble seint ikveld, men ble litt ivrig. Sur kjerring da, men pytt pytt.

          Har fått inn alle servoene i vingene, og i begge stabbene. Brukte 0,75 kvadrat kabel, kjøpt hos Biltema, som matcher fint, i rødt gult og sort. 10 meter for 19,90 er ikke ille.
          Kappet kablene i 5 meters lengder, festet ene enden i skrustikka, og den andre i borremaskina. Snurr film, og vips, en nydelig tvinnet kabel. Det gikk med 9,5 meter til begge vingene, og 8 meter fra halen og frem.

          Det som står igjen på servo fronten, er å sette på servohorn, skru kule linkene til overføringene og sette strøm på sakene for matching. I morgen gjør jeg det.

          Etter at jeg var passe lei av dette med servoene, hoppet jeg over på motorinstallasjonen. Dette ble en støvete affære, men til slutt så det riktig så bra ut. Tok ikke bilde etter at siste rest var gjort, har utvidet hullene rundt pottene og lagt fuelslange rundt kanten, for å pynte opp litt. Motoren måtte forøvrig 6 cm frem, for å komme ut av cowlingen, som oxo er ferdig.

          Understellet er også på plass, men skal skifte ut de medfølgende boltene, da de kun stikker noen få mm ned i islagsmutteren som de skal skrues i. Når dette er gjort i morra, blir det å lage en brakett for pottene, slik at de har litt støtte inni kroppen.

          Har skjært ut servoplata for Seikoen, og denne samt plata for alle batteriene og Smart Fly utstyret, skal få et par lag med 25 grams glassfiberduk, og ett lag med 60 grams karbonfiber duk. Da blir de stive og fine.

          Er vel i korte trekk ikke så mye mer å skrive om akkurat nå, så jeg lar bildene snakke for seg. Og ja, jeg er ingen fotograf.
          Attached Files
          Last edited by Eagle; 13-02-08, 00:10.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #6
            Mer bilder.
            Attached Files
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • #7
              Og 2 til sånn helt til slutt. Noen som vet om jeg kan legge flere bilder enn 5 i hver post?
              Attached Files
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                ja det kan du.10stk tror jeg. tøff modell!!!!!
                hva blir ca vekt?
                Attached Files
                Last edited by anders e; 13-02-08, 00:44.

                Comment


                • #9
                  Hei Anders.

                  Tipper vekta havner på overkant av 20 kg. Har ikke fått oppgitt noe vekt fra produsent.
                  På prototypen ble det brukt en ZDZ 210, som er litt over 4 kg, men der måtte de inn med bly i nesa, så da var de like langt mht vekta de ville spare. Men jeg skal finne ei passelig vekt etterhvert, og veie delene hver for seg, så ser vi hva jeg ender opp på. Tror den flyr like bra enten den veier 20 kg eller 23 kg.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    Hei Knut Erik

                    Gratulerer med flott modell,gleder meg til å se den på Fagernes.

                    Mvh
                    Geir Salte

                    Comment


                    • #11
                      Oi oi for en modell.........sukk.har lyst på en jeg å
                      Stå på dette blir tøft!!
                      Mvh Geir Mogstad
                      ---------------------------------------
                      slapp av det kommer helt sikkert ned!

                      Comment


                      • #12
                        Hallo Knut Erik,

                        Vet ikke om du har tenkt det slik, men vet mange har dårlige erfaringer med å bruke bolter med muttrer som avstandsstykker / standoffs mellom motor og dom. Vil med stor sannsynlighet vri seg og/eller løsne. Har ikke prøvd det selv dog.

                        Fin modell.

                        mvh
                        Ketil

                        Comment


                        • #13
                          Hei Ketil.

                          Kan garantere at det ikke vil bli brukt bolter som vist på bildet. Jeg skal få dreid noen aluminiums hylser til formålet. Dette var bare noe jeg måtte bruke midlertidig, slik at alt blir tilpasset. Får ikke dreid hylsene før til helga, så da blir det slik foreløbig.

                          Modellen blir bra den, er spent på om pottene er store nok, men det tror jeg de skal være.
                          Har du fått satt sammen nytt fly igjen da, eller er det lenge siden du ble ferdig med et, kanskje?
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • #14
                            Neida, ikke helt ferdig men nesten. Tar meg god tid.

                            mvh
                            Ketil

                            Comment


                            • #15
                              En kjapp oppdatering på Edgen.

                              Har vært plaget med dårlig mage(betennelse i bukhinna), så det har stått litt stille de siste dagene, men fikk meg noen timer på rommet ikveld.
                              Status er at jeg venter på hylsene til motoren, blir dreiet i morra(mandag), har støpt tankbrett og pottefester, så disse må herde til i morgen. Når dette er innstallert, gjenstår det å sette strøm på fuglen og matche servoer. Det som blir litt hodebry er plassering av throttle servo. Armen på forgasseren går sidelengs, så det beste er å få servoen ved siden av forgasseren, men det er ikke det enkleste å få til, mulig jeg rett og slett må lage en bell crank, men vi får se. Brett for Seiko servoen, alle batterier og powerbox med regulator ble montert i kveld, så det er klart. Må lodde noen kontakter, men det er fort gjort. Så til helgen er den vel ferdig.

                              Bilder og ny oppdatering kommer sent i morgen kveld.
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X