Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan noen forklare meg....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan noen forklare meg....

    ....hva de hengslede loddene på bladene, rett utenfor bladholderen på en Super Puma, er til?
    Er det sånne på alle full-size?
    Mr. Hustvedt har vel et svar
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

  • #2
    Har du bilde?

    På bildene jeg finner er det bare en elektrisk kontakt oppå eller i forkant av bladene, sansynligvis for anti-icing.

    Comment


    • #3
      De er dynamiske balanseringsvekter, og finnes i større eller mindre grad på de fleste større helikoptre, men da ofte i en annen design enn på Super puma. S-61 og S-92 har bla. noen lodd festet på hubben mellom rotorbladene som er fri til å bevege seg.
      Oppgaven til vektene er å redusere vibrasjoner i rotorhode, da spesielt i området rundt bladroten.

      For noen år siden var det en slik vekt som løsnet på en Super Puma fra Norsk Helikopter. Vekten ble skutt utover langs bladet og kuttet det opp på oversiden hvis jeg ikke husker feil. Oppsto noen sinnsyke vibrasjoner i helikopteret. Heldigvis for helikopteret var det en båt i nærheten som piloten satt den kaldt ned på, hvis ikke kunne det gått gale.
      Last edited by Psyko-lefse; 14-02-08, 16:15.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Originally posted by Psyko-lefse View Post
        De er dynamiske balanseringsvekter, og finnes i større eller mindre grad på de fleste større helikoptre, men da ofte i en annen design enn på Super puma. S-61 og S-92 har bla. noen lodd festet på hubben mellom rotorbladene som er fri til å bevege seg.
        Oppgaven til vektene er å redusere vibrasjoner i rotorhode, da spesielt i området rundt bladroten.

        For noen år siden var det en slik vekt som løsnet på en Super Puma fra Norsk Helikopter. Vekten ble skutt utover langs bladet og kuttet det opp på oversiden hvis jeg ikke husker feil. Oppsto noen sinnsyke vibrasjoner i helikopteret. Heldigvis for helikopteret var det en båt i nærheten som piloten satt den kaldt ned på, hvis ikke kunne det gått gale.
        Det er nok de jeg tenker på, ja.

        Takker.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Her er rapporten fra den hendelsen: Runtime Error

          Vi har samme vibrasjonsdempere på våre Bell 412.
          Last edited by tahustvedt; 14-02-08, 16:31.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Psyko-lefse View Post
            De er dynamiske balanseringsvekter, og finnes i større eller mindre grad på de fleste større helikoptre, men da ofte i en annen design enn på Super puma. S-61 og S-92 har bla. noen lodd festet på hubben mellom rotorbladene som er fri til å bevege seg.
            Oppgaven til vektene er å redusere vibrasjoner i rotorhode, da spesielt i området rundt bladroten.

            For noen år siden var det en slik vekt som løsnet på en Super Puma fra Norsk Helikopter. Vekten ble skutt utover langs bladet og kuttet det opp på oversiden hvis jeg ikke husker feil. Oppsto noen sinnsyke vibrasjoner i helikopteret. Heldigvis for helikopteret var det en båt i nærheten som piloten satt den kaldt ned på, hvis ikke kunne det gått gale.
            Gubben jobba noen år på platform, og det ble jo noen helikopter turer på ham. Engang dreiv han på med noe i samme høyde som helidekket, og satt og så på et helikoter som tok av. Han hadde faktisk øyekontakt med piloten, da rett etter take 0ff så mista helikopteret alt some heter løft.

            Piloten satte rolig ned helikopteret igjen, heeeeeelt ytterst på kanten av helidekket. Gubben så hvordan piloten etterpå tok seg til hjertet, og pustet tungt ut...det der var nok nære på ja...

            Comment

            Working...
            X