Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel lekkasje i balsakropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel lekkasje i balsakropp

    La i dag merke til at det var en temmelig stor dam med fuel under flyet mitt. Alt for stor til å bare være litt drypp fra potta, og oppdaget at lokket på tanken satt litt skjevt. Området der tanken sitter er selvsagt fuelproofet, men noe fuel har sneket seg forbi og trukket inn i treverket. F.eks så er de to furublokkene til understellet mettet med fuel nå, samt en del av bunnplata i kroppen. Finnes det noen metode for å få ut noe av dette, eller må jeg spikke og erstatte med nytt treverk? Jeg regner med at mye av fuelen kommer til å fordampe, men oljen blir vel igjen?
    Hjelp!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Dynk med acetone, og varm med varmluftspistol eller strykejern (med tørkepapir el.l. mellom) så "koker" oljen ut av treverket. Dette må gjentas mange ganger for å få godt resultat. Bør gjøres utendørs av opplagte årsaker.

    Før du evt. trekker på nytt så kan du pensle treverket med fortynnet hvittlim og la det tørke. Dette får trekket til å feste godt selv om det ikke skulle være 100% fritt for olje.
    Last edited by OAK; 25-02-08, 12:42.

    Comment


    • #3
      Takk skal du ha! Tenkte på det med strykejern, men ikke acetylenen. Ser ut til at min kones neglelakkfjerner nok en gang får unngjelde. Tror jeg bruker den mer en henne...
      Trelim...Tynnes med vann?
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        Pass deg for neglelakkfjerner - den inneholder olje.
        Bruk ren aceton du kjøper i fargehandelen.
        Hvitt trelim (Hvitlim) tynnes med vann.

        Comment


        • #5
          bukker og takker!
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Og med det samme:
            Aceton kan du og bruke til å tynne ut epoxylim slik at du kan bruke epoxy'en til å fuelproofe treverk. Bland epoxylim som vanlig, rør ut dette i litt aceton og tynn med aceton til du har en malingslignenede viskositet.
            Og aceton er fint å vaske bort limsøl, olje etc med.
            100 bruksområder på hobbyrommet.
            Men vær forsiktig - det er giftig og kan ødelegge en del kunststoffer.

            Comment


            • #7
              Og alt dette unngår du hvis du konverterer til elektro - sorry kunne ikke dy meg

              Comment


              • #8
                Originally posted by Are View Post
                Og alt dette unngår du hvis du konverterer til elektro - sorry kunne ikke dy meg
                Det forrige elektroflyet mitt selvantente midair. Hvis elektro er så enkelt og genialt, hvorfor handler halvparten av trådene her på forumet om trøbbel med batterier og esc?
                sorry kunne ikke dy meg jeg heller!
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Jeg har nesten konvertert alt til elektro, men bruker litervis med Aceton alikevel....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Det forrige elektroflyet mitt selvantente midair. Hvis elektro er så enkelt og genialt, hvorfor handler halvparten av trådene her på forumet om trøbbel med batterier og esc?
                    sorry kunne ikke dy meg jeg heller!
                    Tenker den satt rett inn i sikringsboksen jeg.... hehe
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #11
                      kunne ikke annet enn skratte av den der......lite matnyttig innlegg fra min side dette, men jeg forlenget sannsynligvis livet med noen minutter av latterkula jeg fikk....
                      Anders Bruneberg
                      Raufoss

                      Comment


                      • #12
                        Auauau, den smalt rett i sikringsskapet, blåste hovedsikringen Game over. Jeg regna med en kommentar eller flere. Den som stikker hue fram, risikerer å få det kappa av. Jaja, godt jeg har automatsikringer og sterk nakke - bare trykk restart og rist på hue

                        Men, med fare for å tråkke noen på tærne, ofte er problemer med esc, batterier og motoroppbrenning, samt eksploderende fly i lufta relatert til mangelfull kunnskap (og noen ganger rein og skjær uflaks). Når man holder på med sprengstoff (LiPo) er det lurt å lese bruksanvisninger, finne ut hva belastning ting tåler OG finne ut hvilken belastning ens system faktisk utsettes for.

                        Det holder ikke å lese på et eller annet forum der noen sier at bare kjør på med den eller den propellen til en eller annen motor med en eller annen esc og batteripakke. En bør skaffe seg litt måleinstrumenter for å måle sjøl for å sjekke om en er innenfor forsvarlig belastning for det utstyret en har. Og, det er en bonus ved å gjøre dette også, på denne måten kan du se om du henter ut det du kan av komponentene, altså er der mer å hente ? Mange ganger er det det.

                        Bare for å ha sagt det, jeg sjøl har nytt godt av andres erfaring på elektrofronten, jeg har (og gjør det stadig) spurt elektrofolk jeg kjenner og stoler på til råds vedrørende oppsett. Og, det kommer jeg fortsatt til å gjøre, det jeg mener er bare at det uansett er lurt å måle/sjekke før en sender avgårde en modell.

                        Men for all del, uhell oppstår jo i alle leire, fuel lekker og elektrofly kan få midairexplotions (må forresten ha vært spektakulært !!) Sånn ere bare.
                        Har ikke tenkt å dra i gang en fuel/elektro diskusjon, det har vi hatt nok av og meninger har vi alle og plusser og minuser er det med alt. Sånn ere bare med den saken.

                        Kos dere med det utstyret dere har og nyt det fine flyværet. Happy landings.

                        Comment

                        Working...
                        X