Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten hilsen fra Orlando

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten hilsen fra Orlando

    Hallo der hjemme

    Tenkte bare jeg skulle komme med en liten hilsen etter en dag jeg skjelden vil glemme. Jeg er jo en warbird interrisert så jeg har hvert litt inne på Warbird Adventures | Flight Training | Vintage Aircraft . Og nå som jeg skulle til Florida så tenkte jeg hvorfor ikke. Jeg tok en telefon klokka ti i morges og spurte om de hadde tid til en times tur i en AT-6 i dag. Joda de hadde time for en klokka elleve, problemet var at min far skulle være med. Null problem. Time ble bestilt til halv to. Ikke dårlig. Min far og jeg setter oss i bilen og det kribbler litt i magen.

    Vel fremme på Kissimmee Gateway Airport hører vi en kjent lyd fra Harvarden. En før oss som tar av. Parkerer bilen og runder hjørnet. Første som møter blikket mitt der er kjent siluett av to stk. P-51 Mustanger som glinser i sollyset. Det er begge Crazy Horse. Ja ja tenkte jeg, dette blir en fin dag. Vi blir sjekket inn og får hver vår pilot. Faren min får heldigvis en Svensk innstruktør og jeg får en ved det klingende navnet Chuck. Hyggelig kar. Det er litt tid til vi skal fly så vi tar en tur ut i hangaren.

    Der står det:
    1 stk. PT-17 Stearman
    1 stk. oltimer til som jeg egentlig vet men husker ikke navnet på.
    1 stk. gammel jetmotor på høykant
    1 stk. Aerocar som faktisk flyr
    1 stk. Bell 47G med Turbin motor. Samme som sitter i Jet Ranger og huges 500
    1 stk. AT-6 Harvard som de skulle skifte propell på
    2 stk. FW-190. Den ene restaureres for flyutstillingen på Gardermoen trodde han jeg snakket med. Den kommer i alle fall i display stand til Norge om noen år. Den andre er en de skal få til flygende stand som de skal ha her.
    1 stk. Helikopter jeg ikke aner hva er. Bilder til alt dette skal komme.

    Da var det endelig vår tur. Men dette er etter at Crazy Horse X 2 har tatt av i tett formasjon. For ett syn og for en lyd for en som ikke har opplevd det før. Vi kliver opp i hver vår Harvard og takser ut. På veien bort blir jeg litt satt ut når jeg ser inn i en hangar hvor jeg kan skue div. fly. Blandt annet flere Mustanger, Spitfire og enda en FW-190 som vist nok skal være fra ett kit men det er full size. Mer om dette senere.

    Vi takser videre bak en privat jet og noen små stempel fly. Vi får klarering og tar av i formasjon. Tøft. Første gangen i en warbird og det blir take off i tett formasjon. Vi er nr to så vi ligger litt under og bak og ser at lederen trekker opp hjulene og vi legger oss enda tettere. Det ser tett ut fra bakken men i lufta kan det ikke beskrives. De demostrerer litt formasjonsflyging ut til trenings området og vi får prøve stikkene litt. Ikke lett i litt turbulent vær. Men men, dette vel gjennomført så er det over til litt lek. Vi begynner enkelt med noen vingover, etterfulgt av noen barrolroll. Chuck viser først og jeg gjennomfører etter på. Dette er ett fly som ikke trenger mye stikke bruk til enkle svinger eller lett manøvrering. Men masse utslag når vi skal helt rundt. Vi fullfører looper, vanlig roll, cuban 8 og innvertet cuban 8. Vanlig stall og heighspeed stall.

    Etter en time med flyging er det tilbake i formasjon og raskt tilbake til flytplassen. Trygt nede på jorden igjen og en opplevelse for livet rikere så kribbler det i kroppen. Vi har godt for full pakke så det tar en time og lage en DVD som vi skal ha med oss. Fikk også en filmrull fra ett kamera som sitter plassert på venstre vinge tipp. Det er forøverig montert tre video kamerar på flyet. Halen, nede i cocpit opp mot deg og ett på høyre vinge tipp. En time er lenge etter en slik flytur så jeg spurte om det var mulig å ta en tur bort i den andre hangaren å se litt. Null problem. Du bare kjører hit og dit sa Chuck, går opp en trapp og spør der. Som sagt så gjort. Møtte ei hyggelig dame der i andre etg. og hun sa "just go ahead and have fun. We have three hangars so just shoot som good pictures" Dette skulle hvert i Norge... Masse P-51 ting og kjøpe også men jeg droppet det.

    Vi gikk rundt hjørnet og der sto Begge Crazy Horse ved siden av hverandre. Tok noen bilder av de og gikk så inn. Der sto det:
    1 stk. P-51B
    1 stk. P-51D (det blir da fire mustanger i denne hangaren)
    1 stk. FW-190 fra kit full size
    1 stk. Spitfire Mk XIV Griffon

    Neste Hangar vi gikk inn i sto det:
    1 stk. OV-10 Bronco
    1 stk, P-51D Mustang
    Og noen sivile fly som ikke er verdt å nevne men flotte var de.

    I tredje hangaren sto det en dobbeltdekker med noeon sykkel hjul som jeg ikke kan navnet på og en AT-6 Harvard. Bak disse sto den linje med X antall gammle veteran biler. Tre sto ute og dette var flotte eksemplarer.

    Vel, som dere kanskje skjønner har jeg ikke hatt det noe særlig her i Orlando i dag. Byttet bort Universal Studios mot dette. Og jeg er UTROLIG glad jeg gjorde det. Og for dere som har eller tar PPL og tenker på dette, ta med dere loggboka deres. Dere får skrevet det inn i den som en time siden du flyr med en innstruktør. Kan anbefale dette på det varmeste. Det kostet 590$ pluss DVD og film men det er ikke mye. Fikk høre at det var mulighet for å fly en av Mustangene også men det kostet rundt 3000$.

    Legg merke til gulvet på bildene
    Attached Files
    Mvh.

    Ole Chr. Espedal
    __________________
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    __________________
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard

  • #2
    Noen bilder til

    Hadde en knall dag
    Attached Files
    Mvh.

    Ole Chr. Espedal
    __________________
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    __________________
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard

    Comment


    • #3
      Sikle-sikle..... skjelden jeg misunner folk men nå gjør jeg det. Har ikke vert i statene enda, men om jeg skal dit blir det i dette området tenker jeg. Flotte bilder foresten, den polerte Mustangen så en tanke blank ut!
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Its a hard life...
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment

        Working...
        X