Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cub krasj...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cub krasj...

    På lørdag var jeg og Cub'en nede på stripa. Det blåste veldig mye på begynnelsen av dagen, men vinden var ikke no problem! Da vinden fikk roet seg, så alt ut til å gå bra. Jeg skulle svinge fra base til finale, og plutselig la flyet seg over. Jeg ga på litt gass i tilfelle det kunne være at den flikket, men flyet la seg over til andre sida. Deretter la det seg over på den andre sida igjen og gikk rett i bakken. Jeg fikk dratt litt høyderor, slik at den ikke landet på motoren, så den er heldigvis like hel!
    Kan det ha vært forstyrrelser?
    Bilder kommer...
    Futaba 6EXA
    Futaba 10C 2,4Ghz
    Piper J3 Cub, RCV 60SP
    Katana, CRRC PRO 50ccm

  • #2
    Hvor mye blåste det da? Lett å fly av farten medvinds uten å merke det hvis det blåser litt.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Høres ut som flik / stal

      Dette med flyfart medvinds er fryktelig lett å feilberegne. Og kan oppfattes som mye rert ettersom modellen ser ut til å ha god fart. ( i forhold til bakken )

      Forstyrrelser kan ikke utelukkes, men statistikken er ikke på din side der.

      Hvi ddet var flik, er det lurt ( om mulig ) å la modellen falle med full motor så lenge du tør for å opparbeide fart før du korigerer med høyderor. Korigering med full motor og høyderor samtidig kan føre til mer trøbbel, da angrepsvinkelen økes før du får farten opp igjen..

      Til syvende og sist er det bare du som vet.... Vi andre kan tro og mene litt av hvert
      **********************
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK


      Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

      Futaba 12Fg Fasst

      Comment


      • #4
        første jeg tenkte på var stall.men det skal vel litt til på en cub?Har ikke eid en sjøl men...
        Align T-Rex 700
        Align T-Rex 250
        Hangar 9 Sundowner
        Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
        Dynam Extra 330
        Vmar Easy 3d,TT pro 46
        ARC Cessna Cardinal
        Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
        CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
        GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


        ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

        Comment


        • #5
          Cub'n både steiler og flikker den
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment


          • #6
            Originally posted by larscato View Post
            første jeg tenkte på var stall.men det skal vel litt til på en cub?Har ikke eid en sjøl men...
            Vis meg den modellen som ikke stalèr når farten blir for lav... Alle gjør det. Forskjellen er bare hvor mye og hvor snille dem er rett etterpå..
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment


            • #7
              jojo.jeg vet det.men det jeg mente er nettopp det at det skal litt mer til på en cub enn på mange andre fly.
              Align T-Rex 700
              Align T-Rex 250
              Hangar 9 Sundowner
              Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
              Dynam Extra 330
              Vmar Easy 3d,TT pro 46
              ARC Cessna Cardinal
              Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
              CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
              GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


              ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

              Comment


              • #8
                Originally posted by Seiler`n View Post
                Høres ut som flik / stal

                Dette med flyfart medvinds er fryktelig lett å feilberegne. Og kan oppfattes som mye rert ettersom modellen ser ut til å ha god fart. ( i forhold til bakken )

                Forstyrrelser kan ikke utelukkes, men statistikken er ikke på din side der.

                Hvi ddet var flik, er det lurt ( om mulig ) å la modellen falle med full motor så lenge du tør for å opparbeide fart før du korigerer med høyderor. Korigering med full motor og høyderor samtidig kan føre til mer trøbbel, da angrepsvinkelen økes før du får farten opp igjen..

                Til syvende og sist er det bare du som vet.... Vi andre kan tro og mene litt av hvert


                Ja! skjønner hva du mener der... Det var ikke før det ble stilt at dette skjedde, og han som var med meg (han hadde eget fly) hadde førstyrrelser to ganger!
                Jeg ga også på litt gass før jeg begynte å korrigere. Også hadde jeg en del stup i svingen!
                Har hatt flyet i akkurat et år, og kjenner det ganske godt.



                Også må jeg nevne at nå har jeg vært på IMPX og kjøpt meg ny Cub! 2.31 meter fra CMPro! KJEMPEFLY
                Last edited by Flygal; 28-02-08, 18:28. Reason: Skrivefeil!
                Futaba 6EXA
                Futaba 10C 2,4Ghz
                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                Katana, CRRC PRO 50ccm

                Comment


                • #9
                  Originally posted by larscato View Post
                  jojo.jeg vet det.men det jeg mente er nettopp det at det skal litt mer til på en cub enn på mange andre fly.
                  Tror at Cub er det flyet som er lettest å flikke... Men akkurat denne modellen var ganske snill til å være Cub.
                  Futaba 6EXA
                  Futaba 10C 2,4Ghz
                  Piper J3 Cub, RCV 60SP
                  Katana, CRRC PRO 50ccm

                  Comment


                  • #10
                    Tror ikke cuber flikker så innmari lett, men de kan landes veldig sakte, og faren med alt som kan fly sakte er at, i litt vind så risikerer man at man flyr så sakte medvinds at man i praksis ikke har noen hastighet i det hele tatt. Hvis vinden blåser i 15km i timen og du flyr i 15kmt, så står du faktisk stille i forhold til luften, og da faller du ned. Uansett.
                    Sånn jeg ser det, så er det der det skumleste ved å fly i vind ligger. Ikke i landingen, men i siste sving før finale. Man har flydd av en del fart, throttlet ned, er eksra forsiktig fordi det blåser litt, mister enda litt fart i svingen, mister enda litt mer løft når man krenger, og plutselig faller flyet som en stein. Har gjort det selv, med flere modeller...
                    Hvis det blåser så trenger man mer fart inn mot stripa, den eksra farten klarer man uansett å blø av ettersom man flyr inn i motvind.
                    Mulig jkeg er helt på jordet her, men det er nå altså min erfaring.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment

                    Working...
                    X