Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Trex 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg Trex 500

    Her blir det A-Å montering for min Trex 500 som også kommer som review

    Bilder av eskeåpning
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Kult!
    Jeg har en slik på vei i posten nå.
    Hva slags servoer skal du bruke på cyclic? Jeg har bestillt Hitec 5245 servoer som jeg ser mange bruker på dette helikopteret. Min får en 401 gyro med 9257 servo på halen.
    Lars Henrik Kjølberg

    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

    Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Hehe... - Kom T-Rex'en i en eske pakket igjen med Thunder Tiger tape?
      Mathias
      Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

      Comment


      • #4
        Min ender opp med 3 stk Hitec 5245MG for cyclig og Futaba 9650 på halen.

        Prøver å legge opp endel bilder ikveld
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Rotorhode

          Posene er som sagt godt merket og brukermanualen starter greit. Gode bilder og forklarende tekst.

          Det var ikke lange stunden før rotorhodet med linker var klart!
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Bilder av komplett sett

            Sett med utstyr spredt på bordet
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Bladholder

              Seasaw var skrudd sammen men måtte skrus opp for å legge på Locktite. Dette bør sjekkes på alt som er satt sammen fra fabrikk. Ofte er dette satt sammen pga letting av pakking etc.

              Alt smetter egentlig sammen av seg selv uten kunstigheter. I bladholderene skal det monteres ett lager som er merket in og out, pass på at dette blir riktig.

              Rotorhode er komplett og ramma er på god vei sammen.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Ramme / Kropp

                Det går skte og sikkert videre. Kroppen monteres sammen med selgjengende skruer som skrus inn gjennom kroppssidene og inn i plastrammen i midten. Brukte tynn CA for at skruene skal sitte.

                På siste bildet er kroppen kunn satt løst oppå understellet. Jeg venter med å montere dette til mast og servoer er montert og justert. Da er det bedre tilgjengelighet både for montering av dette samt justeringen av dette.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Kropp / mast / servomontering

                  Jeg bruker Hitec 5245MG servoer og de er omtalt i monteringsveiledningen. DMan må bruke medfølgende servo-avstandsstykker for at bunnen av servokassen ikke skal gå mot hverandre i kroppen. Jeg brukte også dette på elevator servoen bak for at ballinken treffer i senter på rammen og swashplaten. Desverre er skruene fra Align etter min mening 3-4 mm for korte og kommer ikke skikkelig inn i "servomutterne" som de kalles. Det vil si plaststykker som er på baksiden av servomonteajen istedet for vanlige muttere.

                  Hele hodet er satt opp med linker gitt i riktige lengder er montert i kroppen. Jeg så Finless sine videoer før jeg startet monteringen og de gir mange gode råd. Blant annet vil ikke linkene fra swash til servo kulehodene stemme med HS5245 servoene. De trengs å kortes til ca 17 mm. Dette ble litt kort for at mitt oppsett skulle stemme og at jeg skulle få alt i riktige vinkler. Jeg havnet på ca 18,5 mm. Justerte først etter øyemål og brukte deretter swashleveler for å kontrollere. Øyesynet var meget nært og ville nok fungert bra. Men bruker man litt ekstra tid på basis oppsett så antar jeg at jeg vil få dette igjen senere.

                  Med swashmix på 60% som er default i DX7 ga det meg ca 14 grader pluss/minus. Godt i overkant av hva jeg ønsker. Dette justerer jeg senere.

                  Jeg setter in/out verdien på 50% med stikka og får faktisk 0 grader pitch på dette. Ingen justeringer
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Etter å ha fått hodet rimelig godt tunet og alle linker skrudd fast med Locktite var jeg happy og ville ha inn halebom-braketten.

                    I selve brakettet som sitter i kroppen er det veldig liten margin fra veggene på den og til der drivreima til halen går. Jeg slipte ned endel av siden og laget ihvertfall inngangen til reima glatt og mer åpen.

                    Lagrene skal settes på akselen og det skal brukes medfølgende grønn "Locktite" til dette. Min aksel var oljete og jeg fjernet dette før jeg limte lagrene fast. Pass på å bruke lite og på riktig sted så ikke lagrene limes. Akselen med drivdrev settes inn i braketten sammen med reima som må inn nå. Braketten skrus fast med selgjengende skruer som skrus inn gjennom karbonrammen og inn i plastbraketten.
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Mere tail

                      Videre på halen er det bakerste del som skal monteres.

                      Reima settes på plass og trekkesgjennom halebommen. Bommen passer bare en vei og skal inn i ett spor. Ikke bruk makt, den sklir på plass når du treffer sporet.

                      Halen er delt opp i 7 poser og rask å montere.

                      Det første du bør gjøre er å tre på haleservofestene og plastguideene til haleoverføringen. Deretter satt jeg sammen tail rotor case på bommen. Limte lagrene på plass med riktig angitt Locktite. Akselen med tannreimhjulet settes på plass og reima festes rundt før du skrur sammen casen bak. Sjekk at reima ikke er tvinnet inne i bommen. Etter endel hendelser med radiostøy anbefales det sterkt at reima smøres jevnlig med silikonspray/olje.
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Mer hale.................

                        Så er det selve halerotoren, finne og overføringer.

                        Rotoren bak er allerede fabrikksmontert, men jeg skrudde den fra hverandre for å sjekke at lagrene sto riktig, var smurt og locktite var på plass. Det så ganske bra ut, men lagrene var ikke smørt som anbefalt. Når den var sammen satt jeg på tailpitch slideren og monterte halerotoren. Bruk selvfølgelig locktite på alt som skal sitte. Dette er også godt merket i manualen. Lagrene er som på hovedrotoren merket med in og out ganske tydelig.

                        I overføringene og bellkranken skal det settes inn en selvgjengende kulelink. Disse kan være litt ekle å få til å gjenge på plass, men vær bestemt og skru godt, men selvfølgelig ikke for hardt. Skru ut igjen og lim med tynn CA. Min servo og gyro er ikke kommet ennå så det blir stående slik inntil videre for justering av lengder og servoplassering.

                        Det jeg fikk gjort er å skru på selve finnen og montere halerotorbladene.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Klar

                          Da er den montert klar, alle kurver ble stilt etter elefun anbefalinger og Spartan Gyroen satt opp med Finless video. Fungerte utmerket.

                          Alt utstyr er provisorisk montert og nestet fast for å sjekke at alt fungerte før jeg legger strømpe på servowire, stripser alt pent og skjult og klargjør.

                          Legge rved noen bilder før testflygninger
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Vel overstått jomfrutur

                            Turen gikk helt strålende, måtte justere inn litt mer pitch og få litt expo på rorene. Den var i overkant følsom for rustne fingre. Den har bare fått seg noen runder foran huset på lekeplassen og det er noe begrenset areal der, men man får hvertfall hovret og småfløyet den i pene 8-tall. Den er betydelig "større" enn 450ène jeg har flydd og virker utrolig stabil og god. 3 LiPOèr er fløyet og de er allerede til ny runde med lading.

                            De første 3 pakkene ble fløyet med pyseunderstell for å ikke havne i rotbløyta med deler piskende i alle retninger om jeg hadde satt noe galt opp. Men det hadde jeg ikke klart så nå er det av til neste runder.

                            Noen flere bilder legges med, desverre er jeg alene og ingen inflight bilder av den. Men må si jeg synes den ser flott ut i rød/gult skjema
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Har vært 3 runder nå av 4 batterier og synes det begynner å sitte ganske godt med vanlig flygning samt roll, loop, stallturns, immelmann og lette 3D øvelser.

                              Er en ny verden av stabilitet for min del og den føles utrolig lettflydd ut.

                              Har hatt den hjemme på bordet nå og ryddet opp i lednings-salaten. Det hjalp da litt
                              Attached Files
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X