Announcement

Collapse
No announcement yet.

To fly på samme dag!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To fly på samme dag!

    Endelig var været med oss modelflygere så i går var det ut på stripa etter en kort arbeidsdag. Slang opp twisteren og motoren og flyet gikk bra, men hadde glemt a å slå på timeren så etter ca 10 minutter døde motoren - tar landingslegget og når nesten frem til stripa - mangler 3 meter og flyet får en litt hard landing på veien som går forbi med det resultatet at firewall slås løs og understellet slås av.

    Har med Facination 15 som ikke er flydd før (alltid greit og ha med 2 modeller) får den opp i luften og den flyr faktisk bra selv med vind og ikke helt innkjørt motor. Første landing blir litt hard så understellet bøyes bakover. Ved nærmere sjekk så er det nesten ingen ting som holder understellet på plass. Flaks at jeg tok med hurtiglim, limer og ordner og snart er flyet klart igjen. 3 turer til hvor jeg må lime understellet etter hver landing - men hva gjør man ikke for å få flydd. På 4 turen har jeg en dead stick igjen (leanet ut motoren for mye) og havner i åkeren på grunn av klomset håndering av landingforsøket. Nå var det ikke mulig å lime mer så understellet ble fjernet og flyet kastet i luften som en dogfighter. Dessverre hadde jeg glemt å justere motoren - så igjen en dead stick og tar landingsinnlegg, har nok høyde til å komme tilbake til stripa. Legger flyet over i sving - og så flikker det og går rett i bakken fra 15 meters høyde.

    Både fly nr 1 og 2 går an til å reparere men akkurat nå er jeg bare trist og lei meg.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Sure greier, men...

    I begge episodene virker det som om de kunne vært unngått med litt tålmodoghet og rutine.
    Ordet "glemte" går igjen et par ganger i innlegget...
    Kjenner meg igjen, dog, vil man fly så vil man fly!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Kjenner meg helt klart igjen, men det høres ikke ut som gårsdagen var rette dagen å fly for deg....
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Da er den ene modellen limt og står og tørker, vil være flyklar til lørdagen. Den andre er jeg litt usikker på om jeg skal reparere.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Enkelte dager så går allt i dass uansett.
          Kjøpte en pole cat 50 hos rc net i vinter. Puttet den sammen ,og Helgen før påske skulle jeg ha jomfruturen med den .Allt var taima og tilrettelagt og Take off .Får en noe vinglete take off pga nerver ,men kommer meg opp så vidt . Pusta lettet ut , jeg er oppe og tar en rolig høyresving . Plutselig Roller flyet ukontrollert, prøver å rette opp med stikka klarer å stabilisere det litt slik at det det flyr beint , skriker ut til de andre på stripa om noen har samme frekvens som meg .
          Dette er ikke tilfellet , prøver å få kontroll for å få det ned . Svinger mot enden på stripa.
          Farten er blitt for liten og det flikker . stup fra ca 20 m og nesa først .
          Ja ja det var det flyet tenker jeg og går for å hente restene for pølsegrilling .
          Utrolig flyet traff en bratt skråning mellom steiner og eneste skade var at understell, motor og covling var slått løs .
          Ett par kvelder med liming så var den i drift igjen ,
          Årsaken til crashen var at ene balanserorservoen låste seg i endestilling . (Hextronic servo fra hobbycong ).
          Røska ut de servoene og satte inn Hitec istedet. Av og til blir det dyrt å kjøpe billig .
          Geir I Walderhaug

          Comment

          Working...
          X