Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: Edge 540 80"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: Edge 540 80"

    Ja da legger jeg ut en "blogg" jeg også.

    Er jo helt fersk når det gjelder å bygge fly da men.. men jeg prøver:P
    Smalt like greit til med en Edge 540 ifra www.dldesings.net , som kommer i en flishaug

    Har gledet meg lenge til å få det å endelig fikk jeg en hentelapp i posten, men så når jeg kom på postkontoret så jeg ingen lange pakker og iallefall ingen som hadde litt størrelse.
    Så det endte med at jeg fikk en liten pakke å skjønte fort hva dette var.

    Det var kunn cowling å hjulkåper som kom ifra et annet støperi etter det jeg tolket som stod i mailen jeg fikk.
    Flishaugen med vingerør, canopie, understell og tegninger ble vist sendt noen dager senere ifra US and A, så håper det kommer iløpet av uken!!

    Gleder meg som en drittunge (snart 23) til å få flisene å sette igang!!

    Legger ut litt bilder av det jeg fikk i dag!

    Er det kansnje noen som har laget dette flyet fra samme produsent her inne?
    Attached Files

  • #2
    Bestandig intresant med nye blogger. Fortsett og post. Håper du får resten før helga da Men den cowlingen og hjulkåpene må vel ha no lakk etterhvert?

    Comment


    • #3
      .

      ja de trenger pussing å sparkel før de blir lakert..
      jeg vet ikke helt hva jeg skal trekke flyet å hvordan farger å alt muligrart enda når det gjelder sånt egentlig.
      men har sett meg ut noe slikt fargesjema kansje:

      Aviation Photo #1296354: Zivko Edge 540 - Untitled

      Comment


      • #4
        den siste pakken ifra US and A!

        endelig kom den pekken jeg har ventet mest på!!
        En hel eske med en haug med fliser!

        ble både overasket å litt skuffet, selv om jeg ikke vet hvordan andre kit ser ut.

        Det som jeg syns var bra var at alle delene var tatt ifrahverandre å lå i poser til vinge og kropp.

        Det som skuffet meg var at det ikke følger med lister.
        Er dette vanlig i andre kit?
        Også at tegningen er målt opp i tommer og ikke mm.. , men det er vel kansje ikke den største ulempen.

        Så nå rigger jeg til bord å har dratt ut den første tegningen som er en venstrevinge. Nå er det bare å studere tegning og noen andre papirer som følger med nøye, å prøve å skjønne hvordan jeg skal gjøre dette.

        I morgen drar jeg å kjøper lister, knappenåler lim og litt diverse
        Attached Files

        Comment


        • #5
          vinge

          Jepp da har jeg prøvd å få tak i litt balsalister, men typisk at butikkene ikke har de listene jeg faktisk trenger da!!

          Men fikk kjøpt 1m med bunnlist til spantene og noen 8x8 lister. trenger sikkert det til litt avhvert.

          Så jeg har begynt litt å sette opp den første vingen som vist på bildet.. gikk med rimelig mange knappenåler merket jeg.!!

          Dette var en artig start så gleder meg til å fortsett!!
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Dette blir spennende Tomas, du har valgt et spenstig nybegynner prosjekt!
            Prøv og kartlegg hva du trenger av balsa, slik at du slipper å få unødvendig mange bygge stopp.
            Min erfaring er at det er kjekket å ha noe mer materiale en det som er forestilt nødvendig.

            Ikke for å legge press, men ser jeg det flyklart på Eggemoen i løpet av 08 engang??

            Gleder meg til å følge fremgangen!

            Comment


            • #7
              Klarer ikke å se det på det siste bildet, men

              Har du noe mellom tegningen og vingen? Kjedelig om arket blir limt fast mens du jobber...
              Bakepapir eller gladpack gjør susen.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                ah ja det var det ja.. det burde jeg kasnje ha gjort.. har ikke gjort det altså.. men får være forsiktig med limet da:P haha. selv om det sikkert ikke blir noe av:P

                blir CA lim sterkere når man bruker flash?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tomas332 View Post
                  ah ja det var det ja.. det burde jeg kasnje ha gjort.. har ikke gjort det altså.. men får være forsiktig med limet da:P haha. selv om det sikkert ikke blir noe av:P

                  blir CA lim sterkere når man bruker flash?
                  Tro meg, du kommer til å lime deg fast, ihvertfall hvis du bruker tynn ca.
                  Sånn jeg har forstått det, så blir det ikke sterkere, det bare herder fortere med flash.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Enig med "bad scientist" du blir garantert å lime tegningen fast, ja ja se det possetive i det da kler du jo vingen i samme slengen
                    Alf-Reidar Mortensen

                    Mine fly
                    33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
                    30% yak 54 dl50
                    Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
                    PA Ultimate Amr
                    MC-24/Hott
                    Under Bygging
                    Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
                    Midlertidig stopp

                    Comment


                    • #11
                      Er vel ferdig om et par uker denna her vel?

                      Comment


                      • #12
                        jaja. da vet jeg det til neste vinge å kroppen, gidder ikke begynne å rive opp nå.

                        om et par uker??? sa vi et par år? hehe..

                        bruker medium ca. syns nå ca'en limer fort nok ut flash?

                        hvor tykke balsaflak er vanlig å planke flyet med?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg pleier å planke med 1mm flak, men jeg er sykelig opptatt av vekt.
                          Synes også at 1 mm bøyer letter uten å knekke enn tykkere typer.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment

                          Working...
                          X