Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den ultimate termikk elektroseiler 4-5 meter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den ultimate termikk elektroseiler 4-5 meter?

    Om ikke alt for lenge så er det feriepenger på vei og jeg lurer på å avsette noe til et nytt prosjekt, en elektroseiler for primært termikk, men ikke nødvendigvis bare det.
    Lysten sier at det skal være en 'high class' variant i både egenskaper og kvalitet. Kravene er også at jeg må kunne få den i lufta på egen hånd, altså lett nok til 'handlaunch'. Vingen må selvfølgelig kunne deles på en praktisk måte med ikke for lange seksjoner. Skalavarianter er ikke interessant.

    Jeg er ikke spesiellt godt innsatt i egeneskapene til ulike vingeprofiler, men foreløpig så har jeg merket meg denne fra Blue Airlines: 404 Not Found (Adventure)

    Hvis dere der ute har gode forslag til modeller så tar jeg gjerne i mot de.

    Stein

  • #2
    Hei
    Kan anbefale at du tar en titt her : Vladimir's model
    Jeg har selv en Graphite built-up 3.45m, en skikkelig dingle. Ta gjerne en titt her : http://home.online.no/~ofremmi/MyHan...e/graphite.htm
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Originally posted by ofremmi View Post
      Hei
      Kan anbefale at du tar en titt her : Vladimir's model
      Jeg har selv en Graphite built-up 3.45m, en skikkelig dingle. Ta gjerne en titt her : http://home.online.no/~ofremmi/MyHan...e/graphite.htm
      Takk for forslag men jeg har allerede 2 modeller i området mellom 3,5 og 3,7 meter. Ønsket nå er å finne en modell i det øvre sjikt, mellom 4 og 5 meter.

      S

      Comment


      • #4
        Om jeg var du, så ville jeg tatt en seriøs titt på Tangent. Alpina på fem meter full kompositt er nok i ditt område da.
        Om det ikke er nok, kan jeg anbefale en Blue Explorer på 5,5 meter, full karbon vinge.
        Veier kun 7,6 kilo som seilfly, og flyr som en hot F3B, bare myye større og bedre.
        Last inn et skikkelig elektro opplegg, og du får et fly som ikke trenger å kastes engang. Sats på NeuMotor om du skal ha propell på.

        Selv om flyet da bærer to kilo med LiPo og veier ti kilo, så har du nesten 15 kilo skyv.
        Da får du mere masse på det, det tracker således merkbart bedre i flybanen enn som rent seilfly, og du får en bedre utnyttelse av profilet i vingen pga høyere Reynoldstall, samt et nesten uendelig bruksområde. Generelt kan det vel sies at fly over fem meter ikke bør veie mindre enn 8 kilo for å få litt "trøkk i flybanen", men det har blitt diskutert som en smakssak.
        Udiskutabelt er det imidlertid at flyet da passerer ei grense som får til til å oppføre seg som de store. Mere energi av farta den får, og en annen måte i oppførselen, men selvfølgelig avhengig av hvilken modell, hvilken vinge den flyr med..
        Å fly termikk med høyere vingebelastning er en treningssak, men ikke alene en ting å bli skeptisk av, så langt ifra.
        Når du gjør det rett, så har en alle fordeler når en "topper" ut av bobla også.
        Generelt sett uansett modell, ting blir bedre jo større de er. Alt med seilfly blir bedre i lufta. Handling, glidetall, forutsigbarhet, ytelse og mye mer enn det. Minus kan være pris, transport og kost ved eventuell skade.
        Men de som tenker på stort, fokuserer på det de gir, og nyter det de har.
        Og har du først flydd stort, så går du ikke tilbake....
        Last edited by Soarer; 24-05-08, 19:35. Reason: Skrivefieil:-)
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          Haar nå snevret valget ned til to modeller.

          Tangent 'Alpina 5001 CME' og BLue Airlanes 'Blue Albatros V5000 Ultra'. Begge er på 5 meter.

          Det blir en del servoer,8-10, i disse modellene. Er det noen spesiell konfig. som brukes på slike store modeller? Fra før har jeg bl.a. Har en Nan Shadow med 6 servoer og på den bruker jeg en Kontronik Kira kontroller som har en BEC som leverer 5A konstant og 15A i burst. Bruker dermed drivbatteriet som strømkilde for RX og servoer.

          Er det en farbar vei å gå med en 5 meter med 8-10 servoer?

          Stein

          Comment


          • #6
            Har nå snevret valget ned til to modeller.

            Tangent 'Alpina 5001 CME' og BLue Airlanes 'Blue Albatros V5000 Ultra'. Begge er på 5 meter.
            Regner med at disse duger på hang også, skulle en få mulighet til det.

            Det blir en del servoer,8-10, i disse modellene. Er det noen spesiell konfig. som brukes på slike store modeller? Fra før har jeg bl.a. Har en Nan Shadow med 6 servoer og på den bruker jeg en Kontronik Kira kontroller som har en BEC som leverer 5A konstant og 15A i burst. Bruker dermed drivbatteriet som strømkilde for RX og servoer.

            Er det en farbar vei å gå med en 5 meter med 8-10 servoer?

            Til 'Soarer':
            Hva med en giret Kontronik Kira 650-15 motor? Ikke like bra som NEU?
            En av Tangens anbefalinger er den motoren med 10S lipo. 2000 watt. Tenker på et slikt oppsett for å kunne ta av uten å måtte ha hjelp av andre. Regner med at det ikke er nødvendig å ta tilfart og kaste med et slikt oppsett.

            Stein
            Last edited by Kingfisher; 25-05-08, 17:29. Reason: Spm. til Soarer.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kingfisher View Post
              Haar nå snevret valget ned til to modeller.

              Tangent 'Alpina 5001 CME' og BLue Airlanes 'Blue Albatros V5000 Ultra'. Begge er på 5 meter.

              Det blir en del servoer,8-10, i disse modellene. Er det noen spesiell konfig. som brukes på slike store modeller? Fra før har jeg bl.a. Har en Nan Shadow med 6 servoer og på den bruker jeg en Kontronik Kira kontroller som har en BEC som leverer 5A konstant og 15A i burst. Bruker dermed drivbatteriet som strømkilde for RX og servoer.

              Er det en farbar vei å gå med en 5 meter med 8-10 servoer?

              Stein
              Helt vanlig med 10 servoer på fly i den størrelsen, men er ny på BEC og sånt opplegg.
              Kanskje noen her vet hvor mye kapasitet du bør ha på batteriet, du skal jo fly lenge etter at det ikke drar flyet lengre..
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment

              Working...
              X