Announcement

Collapse
No announcement yet.

"full house" + motor på seks kanaler..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "full house" + motor på seks kanaler..

    Har nettop kjøpt en Mibo Astra i nydelig stand av en "kollega" her på forumet. Den har Vtail, flaps, balanseror og motor. Senderen min er en Optic 6, så ifølge de store guttene så mangler jeg 10-12 kanaler, minst!
    Jeg vil ha trottle på stikka, så jeg har lagt crowbrake på en bryter, og Flightmodes(Speed, normal og termikk) på trepunktsbryteren. Kanal 1 og seks er balanse, så jeg har mulighet for differentsiering der, og flaps på kanal 5 med y-kabel. Det eneste jeg kan se at jeg mister, er mulihet for å mikse inn balanseror på flaps, men der ser jeg ikke helt det store behovet. V-tail blir på 2og4 som vanlig.
    Ser dette greit ut, eller finnes det en bedre måte å løse det på som ikke innebærer kjøp av ny sender?

    Ps Balanserorene er upåvirket i speed, nor og termikk, men blir med opp på crowbrake er det riktig, eller har jeg masse å lære her?
    Last edited by bad scientist; 24-05-08, 10:55. Reason: ps
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    *Så lenge du ønsker denn derre hjulvispen der så har du vell ikke noe valg. For hvis du setter crow på stikka mister du vell en kanal... Mener jeg..

    husk høyderors trimmen når du setter opp crow.. mye ned trim.

    Lykke til..

    Originally posted by bad scientist View Post
    Har nettop kjøpt en Mibo Astra i nydelig stand av en "kollega" her på forumet. Den har Vtail, flaps, balanseror og motor. Senderen min er en Optic 6, så ifølge de store guttene så mangler jeg 10-12 kanaler, minst!
    Jeg vil ha trottle på stikka, så jeg har lagt crowbrake på en bryter, og Flightmodes(Speed, normal og termikk) på trepunktsbryteren. Kanal 1 og seks er balanse, så jeg har mulighet for differentsiering der, og flaps på kanal 5 med y-kabel. Det eneste jeg kan se at jeg mister, er mulihet for å mikse inn balanseror på flaps, men der ser jeg ikke helt det store behovet. V-tail blir på 2og4 som vanlig.
    Ser dette greit ut, eller finnes det en bedre måte å løse det på som ikke innebærer kjøp av ny sender?

    Ps Balanserorene er upåvirket i speed, nor og termikk, men blir med opp på crowbrake er det riktig, eller har jeg masse å lære her?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Originally posted by Seiler`n View Post
      *Så lenge du ønsker denn derre hjulvispen der så har du vell ikke noe valg. For hvis du setter crow på stikka mister du vell en kanal... Mener jeg..

      husk høyderors trimmen når du setter opp crow.. mye ned trim.

      Lykke til..
      Hvis jeg hadde brukt vinsjen din, så hadde jeg vel blitt med opp, tenker jeg, så vispen blir!
      Er visst anbefalt 3 mm nedror på crow, så jeg prøver det først.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        [QUOTE=bad scientist;180226]Hvis jeg hadde brukt vinsjen din, så hadde jeg vel blitt med opp, tenker jeg, så vispen blir!
        QUOTE]

        Skal vell være enig i at jeg er fortøyd til moder jord noe mer en deg ja... Men du trenger ikke utfordre tyngdekraften heller da....

        Ikke gi for mye trottel før du slipper heer da !!

        **********************
        Mvh
        Stig Olsen
        Lillehammer MFK


        Nan Xplorer FullCarbon X tail
        Pike Perfect X tail
        Pike Brio / Giant
        Alpina 4001
        DG 500/22 Elan under opppussing
        Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

        Futaba 12Fg Fasst

        Comment


        • #5
          Klarer du ikke å få noe greie på det, så har du en alternativ løsning her:404 - File or directory not found.
          Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
          Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

          Comment


          • #6
            Har fått greie på det, bare lurte på om noen hadde noen andre smarte løsninger som IKKE innebar innkjøp av radio eller vinsj...
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Bruk regulatoren på av/på bryter og crow på throttel stikka... Har ikke bruk for regulering av turtall, sparer regulatoren gjør du også...
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #8
                Originally posted by jijohans View Post
                Bruk regulatoren på av/på bryter og crow på throttel stikka... Har ikke bruk for regulering av turtall, sparer regulatoren gjør du også...
                Har tenkt tanken, ja. Er bare ikke så sikker på hvor komfortabel jeg er med å ha trottle på bryter, gammel vane osv..
                Også er jeg ikke helt sikker på om jeg ikke trenger en kanal til på det oppsettet, skal skjekke det i kveld.
                Kanskje jeg lager to programmer, og ser hva jeg liker best.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Så var det flaps da..

                  Flapsen er koblet på kanal seks med en Y-kabel med reverserer på. Når jeg slår på crow for landing så går ikke slaveservoen like langt som master. Jeg har skjekket det mekaniske, og de er likt satt opp. Noen som har en god idè? Det er et lite potmeter på reversereren, men den er kun trim, så problemet er at vandringen faktisk er kortere...
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Ok. jeg biter i det sure eplet!

                    Jeg innser at jeg blir nødt til å kjøpe ny radio.
                    Spørsmålet mitt er;
                    Hvor mange kanaler trenger jeg egentlig for å få til dette?
                    Throttle på bryter og crow på stikke. Min første tanke var 7, men det tror jeg ikke er nok. Slik jeg har forstått det, så må jeg i så fall bruke kanal 3 som master til 1,2,6 og 7 for å få crow på stikka, og da er jeg vel like langt, mangler fortsatt en kanal til throttle...
                    Er det jeg som ikke vet om en funksjon for å flytte kanal 3 vekk fra stikka, eller må jeg opp i ni kanaler her? Dette er ikke en ønskes kjøpt annonse, bare så det er sagt.
                    Hvis jeg setter throttle på bryter, blir stikka da "ledig", eller er den fortsatt bundet til kanal 3, men inaktiv? Eller er dette forskjellig fra sender til sender?
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      8 kanaler, da kjører du "trottel" på bryter på kanal 8.

                      Kanal 3 blir da mix for crow.
                      **********************
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK


                      Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                      Futaba 12Fg Fasst

                      Comment


                      • #12
                        Ligger en ny MC 19 på rcmarked, da har du alt du trenger...
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Da har jeg fått lånt meg en futaba fx18 på prøve. Misbrukte printeren på jobb og skrev ut bruksanvisningen.
                          Jeg har forsøkt å sette i krystallen fra opticen, men det ser ikke ut til at jeg har noen kontakt med rx. Må jeg bytte til futaba krystall i rx og tx, eller må jeg bytte til en futaba mottaker? Senderen står på ppm, det samme som opticen.
                          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                          Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

                          Comment


                          • #14
                            o.t

                            Jeg mener:
                            Futaba radio=Futaba krystall
                            Futaba mottager=Futaba krystall
                            Hiteh radio= Hiteh krystall

                            Nå vet jeg at noen sier det kan virke å krysse merker når det gjelder krystaller men dette mener jeg ikke er noen god løsning. Da de er kalibrert og dett er ikke sikkert de forskjellige produsentene gjør dette likt....

                            Går radioen i ppm bør du kunne bruke en annen mottager enn radiomerke.
                            Hilsen FrankB
                            Hilsen
                            Frank Bøhmer
                            ---------------------------
                            God created Earth. The rest was made in China...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Franboe View Post
                              Jeg mener:
                              Futaba radio=Futaba krystall
                              Futaba mottager=Futaba krystall
                              Hiteh radio= Hiteh krystall

                              Nå vet jeg at noen sier det kan virke å krysse merker når det gjelder krystaller men dette mener jeg ikke er noen god løsning. Da de er kalibrert og dett er ikke sikkert de forskjellige produsentene gjør dette likt....

                              Går radioen i ppm bør du kunne bruke en annen mottager enn radiomerke.
                              Hilsen FrankB
                              Så din ikke gode løsning er futaba tx og hitec rx? Det beste vil altså være å kjøpe futaba krystall x2 og futaba mottaker? Vet med sikkerhet at jeg har brukt Graupner tx mot hitec rx, men det var single conv. i små elektriske.
                              Men en futaba rx og tx i en hitec mottaker kan altsp funke? Tar alltid range check og slikt, så hvis det ikke går, så vet jeg det før flyet er tapt.
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X