Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valenta-kvalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valenta-kvalitet

    Har nå plundra med tre modeller fra dette firmaet, og kan ikke si jeg er overbegeistret over kvalitet og presisjon. Det dreier seg om en mini-Salto og to Destiny.

    Salto:
    Avstand fra vingerota til servobrønnene varierte med 6-7 mm.
    Hull og forsterkninger i kroppssidene for karbonstanga stemmer ikke overens = skjevt vingefeste (delvis kompensert ved at motparten i vingerøttene også er skjeve)
    Dårlige flyegenskaper ved moderate hastigheter (tipstall/flikk) p.g.a. feil vinkel mellom vinge og v-hale. Måtte jekke opp bakkanten av vingen noe.

    Destiny (den siste):
    V-halen 10-12 grader skjev i forhold til vingen.
    Har visstnok også litt feile innfallsvinkler.

    Alle har hatt dårlig finish her og der. Leppene i hengsellinjene har vært skjevkuttet/feilmontert slik at låsing ved store utslag kan forekomme, noen hindrer rorutslag ved at de butter i mot overskinnet. Ytterrørene for støtstenger montert i ulike høyder og vinkler i kroppen. Et vanvittig linkopplegg for v-halen som krever ett hav av tolmodighet når man skal bore hull for, og lime inn bøylene med kuler i endene (bør jo helst være noenlunde likt og symetrisk). Mye filing for å gjøre plass til de gigantiske kulelinkene som leveres med til v-halen.

    Mange av disse feilene ser ut til å være "masseprodusert" da mange rapporterer om de samme tingene på andre fora.
    Fred Larssen

  • #2
    Har vært borti det samme med flyet til en kompis fra valenta. Det var vel en ASK 21, 1,5 meters hang modell. Den fløy rett og slett helt på trynet dårlig når jeg testet den så jeg skjønte at noe var galt. Den flikket utrolig lett og den måtte ha masse høyderors trim selvom C.G var riktig. Det viste seg da at monterings vinkelen mellom vinge og stab (angle of incidence) var helt gal. Endret på vinkelen på stabben ved hjelp av noen skiver mener jeg å huske og da fløy den kjempe bra etterpå. Husker også at det var noe trøbbel med innfesting av hovedvingene på den, var noe som ikke stemte der og. Finish`n enkelte steder på modellen var litt så som så......

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment

    Working...
    X