Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaring med div vifter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaring med div vifter

    Hei
    Lurte på om noen hadde noen erfaringer med diverse edf vifter?
    Feks. om det er veldig mye forskjell på en HET 6904 vifte og en schuebler DS30..
    Eller forskjell og erfaringer på andre større edf vifter.
    Prisen på noen typer er hvertfall enorm!
    Er det noe sammenheng mellom pris og ytelse her?

    Mvh Steffen H

  • #2
    Hei,har etter vært blitt et stort utvalg av vifter,har selv prøvd Schubeler ds 51(carbon),Jepe spider fan(carbon) og wemotec midi fan(plastic).alle er 90 mm vifter ,har også mini fan fra wemotec.er man ute etter en rask vifte,med sinnsyk kvalitet, er nok schubeler sin å foretrekke,et billig og greit alternativ for den som vil forsøke seg på edf er wemotec sine .et helt greit alternativ,ikke like rask men har nok litt bedre static en Schhubeler sine vifter.Letteste alternativet er(var) Jepe spiderfan hvor motor er integrert i viften.desverre så brant Jepe`s produksjons lokale ned ,uvist når de er på banen igjen.Kjøpte forleden en Haoye(plastic) vifte fra Hobbycity(nysjerrig),kun 20 dollars,sinnsykt billig og sinnsykt dårlig kvalitet.tror nesten jeg ikke har lyst å montere den i noe fly,styr unna(veldig dårlig balanse).går sikkert å få balansert den men jeg gidder ikke å styre med det.
    er du nybegynner så prøv først med wemotec,helt grei kvalitet/ytelse.har du mye penger så prøver du Schuebeler,dette er det heftigste.Når det gjelder andre merker så må du bare lete på diverse forum etter kommentarer/tester.Vurderer etter hvert større fly/vifter(110-120mm) her har man også flere nye produsenter som Aeronaut,Stumax og nevnte Schubeler.
    Men her begynner ting virkelig å koste penger,så man bør kansje vurdere en turbin i stedet,men da får du det hersens drivstoff klinet å styre med i tillegg.drit tøft men ikke min greie.
    Håper du fikk noe fornuftig ut av dette.
    mvh
    Terje Stensrud

    Comment


    • #3
      Hei igjen,Så jeg ikke helt svarte på alt du spurte om,det er forholdsvis liten sammenheng mellom ytelse og pris,er ikke mange grammene i forsjell på skyvekraften på gitte volt/ampere
      på de dyre og billigere viftene,men du har helt klart et større spenn på hva du kan belaste viftene med ,de dyre tåler som regel et større turtall,og gir dermed mere thrust på samme størrelse vifte.Dette går selvsakt ut over flytid.finnes kalkulator hvor man kan sitte å leke seg med kombinasjoner av vifter/motor/batteri størrelser.
      Terje

      Comment


      • #4
        Hei.
        Takker for svar

        Da får jeg nok prøve en scuebeler vifte skjønner jeg. Har prøvd på HET og Wemotec sine vifter,men usikker på hvor mye effekt dem tåler..Har prøvd dem på 6 cell lipo sammen med en HET 2w-25 motor,men syns jeg får mye vibrasjoner uansett hvor mye jeg balanserer.

        prøve en carbon vifte å se hvordan det er i forhold

        Steffen H

        Comment


        • #5
          Hei igjen ,du kommer ikke til å angre på en Schubeler vifte,perfekt balansert"out of the box".
          har hatt både first edition vifte og "dia"vifte,forskjellen er at den første hadde en carbon spinner og den siste har en mindre alu spinner på impelleren ,tåler derfor større turtall.kan være du må vente litt på sakene(populært+håndarbeid)jeg gikk i 3 mndr før jeg fikk mine vifter.men dette var for en 5-6 år siden.
          Hva skal du montere godsakene i?
          Har selv en F104 som jeg moderniserer fra en eldre Plettenberg og nicad.til Lehner el en Neu motor og 10s lipo.
          TS

          Comment


          • #6
            Hei igjen

            Jeg skal ha vifta i en eldre kyosho F-16.En dem slutte å produsere i 2002 mener jeg å huske..
            Har en slik modell som jeg har bygd opp med en HET6904, HET 2w20 motor, 70 amp regulator og 4 cell 4250 batteri. Denne fly utrolig fint med dette oppsettet, men vil ha litt mer power.
            Så derfor fikk jeg tak i en ny og ubygd modell som var til salgs.
            Tenkte å prøve schuebeler vifta i den, sammen med en 110 amp regulator,HET 2w-25 motor, og 6 cell lipo...
            Må bare måle litt strømtrekk og finne et batteri som ikke er alt for tungt for modellen...
            Ellers er det en BVM Electra på tur snart..Det håper jeg ska bli gøy
            Last edited by ste-hi; 12-06-08, 21:02.

            Comment


            • #7
              Hej titta her : http://www.electricjets.dk/
              Under teknik

              MVH
              Arvid Edf DK

              Comment

              Working...
              X