Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: Somenzini Pitts med DA 100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: Somenzini Pitts med DA 100

    Heisann sveisann,
    Fikk en telefon fra Anders E her på forumet om jeg hadde lyst til å prøve hans nye Pitts fra Somenzini en dag og som vanlig er jeg ikke lei når slike muligheter byr seg, det er jo tross alt ikke hver dag en får prøve noe så heftig.

    Onsdagen ble bestemt prøvedag og Anders kom ned til Maarud, som er 10 minutter fra der jeg bor, og begynnte å rigge opp herligheten...
    Det første som slo meg var hvor stor den var, omkretsen på den cowlingen var rett å slett enorm. Det andre som slo meg var vingeprofilen som somenzini har brukt på dette flyet, i motsetning til mange andre 3d fly hadde dette flyet relativt tynt vingeprofil. Flyet er bygd opp av treverk og har veldig god plass i kroppen til installasjonen, her er det plass til det meste en vil ha med av utstyr.

    Først litt om oppsettet:
    Første turen ble bare en bli kjent tur med litt utprøving av cg, mikser osv, og som vanlig med dobbeldekkere er det litt forskjellige koblinger mellom de forskjellige rorene, men dette er enkelt å mikse bort hvis man har en helt vanlig computer radio i dag. Anders hadde gjort grovarbeidet fra før og flyt tracket ganske bra i alle flyposisjoner.
    Når det gjelder utslagene så er dette ganske individuelt om hvordan man liker å fly, men skal man fly presisjon med flyet (IMAC f.eks) så skal man være klar over det veldig potente høyderoret på denne maskinen, og som med modeller med kort halemoment må man begrense dette utslaget ganske mye skal øvelsene se stabile og rene ut. Balanserorene er også veldig effektive det samme gjelder selvfølgelig sideroret, det som er viktig når man setter opp en slik modell for presisjon er å sette opp utslagene slik at modellen gjør en fin snapproll uten å gå for dypt inn i snapprollen.

    Allerede på andre turen med modellen følte jeg meg ganske komfortabel med modellen og 3d flygingen ble lavere og lavere. En ting er sikkert og på maks utslag er dette den råeste 3d maskinen jeg har flydd noen gang uten tvil, det føltes nesten som å stå i en innendørshall og fly depron igjen. Modellen kan flys rundt i gå hastighet uten noen stygge tendenser og den har en rorautoritet jeg ikke har kjent på noen andre modeller. Hovring, vel etablert i torquerollen tok den hele tre runder uten input fra meg før den gikk ut av hover selv, enklere enn det blir det ikke folkens, men et tips generellt er at folk ofte,(meg selv inkludert) overkorrigerer ofte modellen når den er etablert i hover, veldig små utslag skal til for å holde den stødig i vertikal posisjon.
    Så roling harrier, med denne maskinen var det utrolig enkelt å holde den i fin jevn rullende harrier bare man var forsiktig med å ike bruke for mye utslag, riktig mengde til riktig tid er cluet her. Vanlig harrier og inverted harrier går som en lek og modellen er kontrollerbar hele veien, selv i litt turbulente forhold som det var på Maarud i går er modellen som en pusekat med høy nese takket være den utrolig rorautoriteten modellen har. Så dersom du har lyst på en rå 3d kjerre og vil ha rund cowling og to vinger er jeg ikke tvil om hva jeg ville ha kjøpt, utrolig artig fly.

    Så alt i alt vil jeg takke Anders E for utlån av modellen og for at han lot meg fly den så lavt jeg bare ville

    Her er noen bilder jeg tok mens Anders fløy og Anders vil legge ut video av flighten også så fort han får redigert den.
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Et par bilder til..

    Noen flere bilder
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Da gjenstår det bare at du dukker opp på Goldagan' og flyr filla av Ultimaten min, så får du prøve en ennå større todekker, som er rimlig rå.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Hehe, ja det hadde vært heftig det, og sier ikke nei takk til noen invitasjon men i år blir nok ikke tia desverre....
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          sliter litt med filmen,men den kommer.(til helga)

          rc-pro har somenzini fly på lager!

          her en snutt fra holmen(stripa våres) under et litt ustabilt øyeblikk

          Comment


          • #6
            ja ja... ble vanvittig dårlig kvalitet på filmen.
            dette er filmet på første og andre tur, og i tillegg brukte håvard en sender med helt annet oppsett enn hva han er vant med. imponerende.
            vind var det også(vi får lage en ny senere,vet ikke hva som skjedde jeg)

            takk for råd og tips håvard.

            Last edited by anders e; 03-07-08, 15:44.

            Comment


            • #7
              Hehe, ser ut til at jeg fløy altfor langt unna, får plassere det nærmere neste gang

              Veldig artig å prøve maskinen din Anders, den er helt rå på 3d...
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                filmen på cd'n ble ganske bra den.men jeg sleit lenge med å få den ut. måtte til slutt legge den på youtube, og da ble den dårligere. synd, for det var tøft å se på
                jeg skal prøve et annet kamera også neste gang!

                Comment

                Working...
                X