Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til cg på seilfly...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til cg på seilfly...

    Driver og flyr inn en Mibo astra 2meters elektromodell, men sliter litt med å få balansepunktet "dead on" Hvis den flyr hands off i litt fart, så trekker nesa opp litt, mister mye fart, og så en liten stall til den plukker opp fart igjen. Sånn jeg har forstått det, så bør det indikere at den er litt nesetung. En stuptest bekrefter tildels dette, 45graders stup og den retter seg rolig opp, altså så flyr jeg med en anelse oppror..? riktig så langt?
    Det som forvirrer med, er at det ser ut som halen henger litt lavere enn nesa, og det får meg til å tro at den er litt baktung...? Eller er det også opproret mitt? Jeg kan ikke visuelt se at jeg flyr med noe annet enn nøytralt, og ettersom jeg ikke har hatt en vindstille fridag siden jeg fikk flyet, så har jeg ikke lyst til å flytte cg så fryktelig langt bakover heller. Jeg ligger forøvrig innenfor det angitte cgområdet som er anbefalt. Noen tanker? er jeg fremtung?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Morn du.

    Slik jeg ser det på modellen din virker det som den er fremtung, men...

    Hvis vinkelen mellom vinge og hale er litt større en jeg / kanse vi.. liker vil den også fly slik.
    Det du kan teste er :
    1. flytte cg bakover et par mm av gangen. du vill forskjell i flyhastighbet, responsen på rorene vill bli større og den vill bli kritisk hvis det blir for langt bak. Siden du flyr med fast hale så er det klare begrensninger på hvor langt bak du får flyttet det.

    2. Gå tilbake til utgangspungtet du har i dag.
    Legg så på en elektrotape bit under vingens bakkant. Ta deg en flytur og se hva som skjer. Halen skal løfte seg ! Her blir det kritiskt når vinkelen nermer seg 0 eller passerer mot negativ hale.

    Men en mer nøytal hale kan du plukke ut mer bly av nesen din.

    Tyngdepunktet er et vitt begrep og følger flystilen til piloten. Ikke så mange som forsker mer på dette en hva bruksanvisningen sier. Men det er mye å tjene på dette.

    Husk litt av gangen, fly mye når du er usikker. Kun da du finner hva som passer deg.

    Snakkes etter Lofotuka !
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      At det visuelt ser ut til at du flyr med lav hale kan være et tegn på at du flyr i "dårlig" luft. Du vil etterhvert se at et av tegnene på at du kommer inn i et løftområde/område med god luft er at halen kommer opp. Dette er selvfølgelig forskjellig fra modell til modell, og må kun anses som en pekepinn.

      For min del høres modellen din fremtung ut - ihvertfall i forhold til hvordan jeg liker det.
      Hvis du justerer bakover - gjør som seiler'n påpeker - flytt CG gradvis.
      Knut Eirik Lyngmo

      Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

      Comment

      Working...
      X