Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: SebArt Sukhoi 29S 140 ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: SebArt Sukhoi 29S 140 ARF

    ENDELIG kom UPS på døra med en stor eske i dag. SebArt sin nye store Sukhoi 29S 140. Ved nyttårstider annonserte SebArt at denne og Katana 120 skulle komme i midten av februar, men de har altså latt vente på seg. Februar ble tilbakelagt, og ny dato var midten av mars....også mai...også...kom den nå, altså mot slutten av juni. En tålmodighetsprøve har det vært, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves...har jeg hørt

    Mitt eksemplar ble sendt fra Italia, og var så vidt innom døra til Electric Flight (Home - El Fly) i Frederikshavn før den ble hastet videre til Norge.

    Litt specs. for de som måtte være interessert:
    - Vingespenn: 194cm
    - Lengde: 192cm
    - Vingeareal: 82dm^2
    - Vekt: 4000-4200g + batteri

    Kjøpte med den anbefalte motorpakka:
    - Motor: A60-22S
    - Regulator: Jeti Spin 99 OPTO
    - Batterier: 10s FlightPower EvoLite v2 4270mAh

    Litt småsnacks som servoer osv. måtte jo også til. Har gode erfaringer med futaba sine nye børsteløse digitalservoer i helikopter så da så jeg dette som en god anledning til å få testet om de duger i fly også:

    - Bal/Høyderor: Futaba BLS451
    - Sideror: Futaba BLS351
    - Mottaker: Futaba R6014FS (FASST)

    - Strømforsyning har jeg ikke bestemt meg for ennå...

    PS! Se utskjæringen til vingen i kroppen...rimelig slank profil kan man si. Bittelitt juks siden det er wing fillets innerst...men allikevel.
    Attached Files

  • #2
    Mere bilder.. Går å sikler på en Katana 120... Tro når disse kommer til Norge.. Hva ble frakten på?
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

    Comment


    • #3
      - Bilde 1: God plass til batteri.
      - Bilde 2: En god del høyretrekk bygget inn firewall
      - Bilde 3: Mye innpakka luft...
      - Bilde 4: Legg merke til at det er store radier i alle åpninger. Minimalt med bruddanvisninger her.
      - Bilde 5: Se balsarammen med buede ender i bunnen av kroppen...her skal det kuttes ut til lufting. Det er sånne detaljer som skiller klinten fra hveten...eller hva det nå heter.
      Attached Files
      Last edited by OAK; 26-06-08, 20:26.

      Comment


      • #4
        Lekkert Ole Andre, dette blir gøy å se i action, kjenner jeg deg rett blir det ganske heftige greier....
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Aner ikke når disse kommer til Norge.

          Vet faktisk ikke hva frakten kom på. Jeg forhåndsbestilte flyet for god tid tilbake og hadde avtalt å hente flyet i Danmark i påsken. Siden dette skjærte seg pga. forsinkelsen fra SebArt så fikk jeg et veldig godt tilbud på frakt for å si det sånn. Knallbra service fra Elflight hele veien!

          Send en mail til Jan hos elflight så husker han sikkert i hodet hvor mye frakten kostet...

          Comment


          • #6
            Er på tur til lager hos oss disse dager.
            Emil Nilsen
            www.rcpro.no

            Comment


            • #7
              Jeg vet jo at det ikke er lov å banne å skrive masse stygge ord her inne men de kommer på løpende bånd her i heimen... nå blei jeg jaggu misunnelig!!!
              Du har nok bedre tålmodighet enn meg og det ser ut til å ha lønnt seg... grattis med knallfint fly. Håper det flyr like fint som det ser ut!
              Gleder meg til å se både bilder og video

              Er spent på pris på herligheta...
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Lekker OAK, kanskje det blir test hos modellflynytt på den? Hvem vet?

                Kanskje vi kanb fly en dag med 120e maskinene (Hyperion Extra 260 )
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Hei.
                  de flyet er sinnsykt fint skal bli gøy og høre hvordan de flyr, du legger vel ut video av en fly tur?? har vudert de flyet selv men vil da ha brukt bensinmotor, følger de med motorbukk til glow/bensinmotor??
                  mvh stin
                  Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                  På vei inn i Hangaren.
                  Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                  Comment


                  • #10
                    Har ikke hatt tid til mange timene på hobbyrommet, men flyet er raskt å sette sammen.

                    Foreløpig er følgende unnagjort
                    - Lime på wing-fairings. Ikke noe problem her, men ved tilpassing så merket jeg at styrehullene i kroppen til den ene vingen ikke traff styretappen helt. Her måtte det freses litt for å få alt ihop.

                    - Hengsle alle ror. Perfekt passning av de ferdigborrede hullene til pinnehengslene. Brukte en sprøyte for å fylle lim i hullene.

                    - Skru inn servoer. De ferdiglagde hullene var perfekt størrelse til Futaba servoene. Høyderorsservoene sitter rett ovenfor hverandre bak på kroppen, og kroppen er såpass smal og servoene såpass dype at det ikke var plass. Måtte derfor fore opp med en finerbit under hvert festeøre på servoene.

                    - Skru på understell + hjulkåper. Hullene til understellet i kroppen var ikke borret i flyet, men det står ingenting i tegningen om at dette måtte borres selv. Dette gikk selvsagt greit, men det skulle nok vært borret fra fabrikken. En annen ting å nevne er at det det fulgte kun med 2 skruer som var lange nok til å feste undersetellet, mens det er behov for 4. Ikke noe problem siden et møblert hobbyrom alltids har noen skruer på lur

                    - Halehjul. Monteringen var ikke noe problem, men det ser rimelig spinkelt og "billig" ut. Her kunne SebArt ha kostet på seg noe bedre... Men jeg monterte det allikevel så får vi se om det tåler bruk.

                    - Motorfeste er på vei i posten, og dette blir nok neste steg i byggingen.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Flere bilder...
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        ...og noen flere bilder.

                        Hadde et ergelig uhell. Cowlingen datt i gulvet, og det ble selvsagt en pen liten "rose" i lakken....grrr.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Nice. Er Sebart og Hyperion modellene bygd på samme fabrikk? Synes jeg ser samme løsnigene på enkelte ting...
                          Vet du forskjell på Jeti Spin 99 og Hacker Master Spin 99 regulatorene, annet enn pris...? Har du programerings box til Jeti? Hold oss oppdateret med målinger når du kommer så langt..
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #14
                            Tja...ikke godt å si hva som blir laget hvor disse dager. Det meste blir vel laget i Kina hvertfall uansett (også SebArt).

                            Ang. Hacker vs. Jeti så stilte jeg samme spørsmål direkte til Jeti, og de sa det var akkurat det samme sak.

                            Ja jeg har programmeringsboks.

                            Comment


                            • #15
                              Vellykket jomfrutur!

                              Her om dagen dumpet det litt småsnacks ned i postkassa:
                              - Motorfeste. Originalt for Hacker A60. Veldig bra kvalitet ser det ut til. Til og med eget kulelager for opplagring av motoren i bakkant.
                              - Mottakerbatteri. Flightpower EVO-RX 2s 1600mAh.
                              - Regulator/bryter for mottakerbatteri. Powerbox "SENSOR". Genial regulator/bryter som består av et fullstendig redundant system iom. at det er to stk. elektroniske brytere og regulatorer innebygget. Med to batterier har man da full redundans/batteribackup til systemet. Jeg velger hvertfall foreløpig å bruke kun en mottakerpakke og får således ikke full sikkerhet, men jeg har allikevel redundans hele veien med unntak av selve battericellene.
                              - Servohorn. SWB double-lock, 1,5" og 2" aluminiumshorn for å sikre plenty utslag uten slark.

                              Dette ble fort montert ihop og jomfruturen ble gjennomført uten noen ubehagelige overraskelser. Konklusjonen så langt etter 6 turer er at dette er en fantastisk god 3D-maskin. Utvilsomt noe av det bedre jeg har fløyet for dette formålet. Kjempegod rorrespons i tilsynelatende alle hastigheter og posisjoner. Pattern-egenskapene derimot....ikke like overbevisende førsteinntrykk. Misforstå meg rett, de er ikke dårlige, men man merker at dette er en maskin som egner seg bedre for 3D enn IMAC for å si det sånn. Nå skal det sies at alle turene hittil har vært i tildels kraftig turbulens, og med ror som er satt opp mekanisk med mulighet for 60° hver vei. Dette er jo ikke akkurat oppskriften på best presisjon. Kanskje jeg med litt "tweaking" av rorutslag og mer testing i roligere vær vil endre litt mening ang. patternegenskapene. Time will show.

                              OAK
                              Attached Files
                              Last edited by OAK; 15-07-08, 22:51.

                              Comment

                              Working...
                              X