Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo, ikke til å spøke med

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo, ikke til å spøke med

    Dagens opplevelse på stripa var røykfylt.
    Eirik fikk koblet litt feil på Cub'en sin, og resultatet var et lipo batteri i full fyr. Det endte heldighvis bra, men dette viser hvor farlig lipo kan være hvis de ikke behandles riktig.
    Attached Files
    Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

    Per Nilsen
    Spikkestad

  • #2
    Det var vel en i en annen tråd som ville ha røykannlegg til elektro-modellen sin, dette hadde vært noe for han.

    Joda, som du ser, det går an å spøke med LiPo
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Kan du si sånn circa hvor lang tid det tok for batteriet å brenne? Hva var egentlig feilkoblingen? Jeg ser batteriet har Deans kontakter, som ikke tillater kortslutning slik bullet gjør.

      Comment


      • #4
        Originally posted by tahustvedt View Post
        ...Jeg ser batteriet har Deans kontakter,....
        ser mer ut som EC3, Stecker eller en eller annen form for3,5 mm i en plastholder - og da er flere "ting" mulig

        Comment


        • #5
          Eieren hadde loddet kontakten feil på batteriet (byttet + og -). I det han koblet sammen gnistret det godt og den ene loddingen på kontakten gikk opp pga varmen. Så gikk det ca 10 sekunder så begynte det å ryke ut av flyet. Det pågikk i ca 20-30 sekunder, så avtok det for så å begynne å ryke mere, dette gjentok seg en gang til. Antar at det var en og en celle som gikk opp i røyk. det var ingen flammer og se, så det gikk ganske bra med modellen.
          Det hele var over på ca 1-2 minutter.
          Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

          Per Nilsen
          Spikkestad

          Comment


          • #6
            Ok. Interessant å vite.

            Comment


            • #7
              Jøsses... høres ikke bra ut. Er litt ille at de går opp i røyk ETTER at kortslutningen er frakoblet igjen. Får vel se det positive i hendelsen:

              Godt å se igjen at det er feil bruk/kortslutninger som gjør at LiPo tar fyr, og at de sjelden gjør det under korrekt bruk.

              Også interessant å høre at det denne gangen var "røyk uten ild". Jeg hadde oppriktig trodd at dersom en LiPo først var i gang så ville modellen brenne ned til grunnen.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrune View Post
                Det var vel en i en annen tråd som ville ha røykannlegg til elektro-modellen sin, dette hadde vært noe for han.

                Det var meg! Dæven det er slik det gjøres ja. Må prøve!
                All you need is love

                Comment


                • #9
                  Må spøke, bare litt..

                  Ikke rart det brenner,han har jo "pryla" den på grillen!! Neida, synd sånt skjer.
                  Odd Inge Haugan
                  Formann Alta RC klubb

                  Comment


                  • #10
                    Har gjort dette på ett par lipo som jeg skulle dumpe . Ladet dem opp kortsluttet dem og så! røykbombe hehe . Skikkelig varmt blir det .
                    Geir I Walderhaug

                    Comment

                    Working...
                    X