Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly eller Mikrofly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly eller Mikrofly?

    Har funnet ut at jeg skal ta enten seilfly eller mikroflysertifikatet, men klarer ikke å bestemme for hvilken av de. Seilfly kan jeg begynne med tidligere, men mikrofly kan du fly lengre med, men må begynne senere. Blir 15 i år. Noen råd og gode argumenter for å velge hvilket sertifikat jeg skal ta?
    Øyvind Kveen Fagervold

    -Graupner Club Star

    For tiden få fly

  • #2
    Valgets kvaler...

    Originally posted by Futaba4ever View Post
    Har funnet ut at jeg skal ta enten seilfly eller mikroflysertifikatet, men klarer ikke å bestemme for hvilken av de. Seilfly kan jeg begynne med tidligere, men mikrofly kan du fly lengre med, men må begynne senere. Blir 15 i år. Noen råd og gode argumenter for å velge hvilket sertifikat jeg skal ta?
    Seilflyging! Årsak..? Her må du tenke, trekke egne konklusjoner og foreta de
    nødvendige reaksjoner/korreksjoner kun ut fra deg selv. Er du heldig og treffer
    termik eller en hangbølge får du mye mere flytid enn ved mikrofly hvor det er
    drivstoffet som avgjør flytiden. Spenningen og stillheten kan også være momenter
    og ta med i betraktningen av valg.

    Seilflyging vil også på mange måter gjøre deg sterkere rent psykisk om du skulle
    tenke litt fremover...Flyverutdannelse for eksempel.

    Uansett hvilke valg du måtte gjøre, skal du ha riktig lykke til!

    Mvh Einar - med bakgrunn i bakkerelatert luftfart...

    Comment


    • #3
      Skal prate med folka på Starmoen, og ta en introduksjonstur, for å se om det er noe for meg. Ser utrolig gøy ut ihvertfall. har en onkel og en far som har flydd seilfly, så skal prate litt med de å
      Øyvind Kveen Fagervold

      -Graupner Club Star

      For tiden få fly

      Comment


      • #4
        Originally posted by Mk.V View Post
        Seilflyging! Årsak..? Her må du tenke, trekke egne konklusjoner og foreta de
        nødvendige reaksjoner/korreksjoner kun ut fra deg selv.
        Ehh... det samme gjelder vel microfly? Når jeg fløy microfly så var det ingen andre enn meg som kunne gjøre reaksjonene og korreksjonene.

        Originally posted by Mk.V View Post
        Seilflyging vil også på mange måter gjøre deg sterkere rent psykisk om du skulle
        tenke litt fremover...Flyverutdannelse for eksempel.
        Hmm...skjønner ikke helt denne heller. Men når det er sagt så skulle det være obligatorisk med et par timer i seilfly for alle som skulle ta sertifikat for motorisert luftfartøy.

        Vanskelig valg du står ovenfor. Hvis du tar microlappen så står du litt friere når du kan fly aleine. Du er avhengig av litt større apparat rundt deg når du flyr seilfly. Tror det beror litt på hva slags miljø som finnes rundt deg. Du gjør ingen feil samme hva du velger.

        Micro:
        • Fritt. Hoppe fra flyplass til flyplass når været tillater det. Ta en tur til Sverige
        • Ditt eget fly til under 200.000,- (på sikt selvsagt...)
        • Flotører. (utrolig kult og ta av og lette fra vann...)
        • PPL bare et steinkast( les: 70.000,-) unna


        Seilfly:
        • Utvilsomt den mest rendyrkede form for flyging
        • Acro
        • Utrolig lekkre og avanserte fly
        • PPL bare et steinkast( les: 70.000,-) unna


        Send meg en PM hvis du vil vite mer om Microflyging
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          Originally posted by Futaba4ever View Post
          Skal prate med folka på Starmoen, og ta en introduksjonstur, for å se om det er noe for meg. Ser utrolig gøy ut ihvertfall. har en onkel og en far som har flydd seilfly, så skal prate litt med de å
          Vil anbefale deg å melde deg på "Unge Ørner" som foregår på Starmoen 15-17 august i regi av NLF (se http://www.ungdomsutvalget.net/?p=169). Her får du snakke med "likesinnede" og anledning til å prøve både seilfly og motorfly. Tror det er vanskelig for noen å gi deg konkrete råd, dette er veldig styrt av følelse og lyst. Noen sverger til motor, andre ikke.

          Lykke til, uansett hva valget blir! Jeg har nettopp begynt på PPL-lappen selv, og skal til å bygge eget fly i garasjen (Experimental)!
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

          Comment


          • #6
            takker for svar, får vel ta en tur på Unge Ørner ja Om jeg tar mikroflysertifikatet, så blir det bygging av en eller annen Rans etterhvert.
            Øyvind Kveen Fagervold

            -Graupner Club Star

            For tiden få fly

            Comment


            • #7
              En annen ting å tenke på er at hvis du tar seilflylappen er at det er veldig lite som skal til for å utvide til mikroflylappen. Er ikke bombesikker på detaljene, men tror det er litt teori (motorlære) + 5 timer med instruktør i mikrofly. Og vips så har du begge deler

              Comment


              • #8
                Joda, men da koster det mer enn jeg har råd til. Er tross alt bare 14 år, og har ikke sommerjobb, derfor så blir det spleising mellom meg, mamma og pappa.
                Øyvind Kveen Fagervold

                -Graupner Club Star

                For tiden få fly

                Comment

                Working...
                X