Announcement

Collapse
No announcement yet.

nytt uhell, ikke bra..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nytt uhell, ikke bra..

    Dette er ikke bra for oss..
    http://www.ab24.no/default.asp?page=...35536,1&lang=1
    betennelse i flynerven..

  • #2
    Noen derute har fortsatt ikke forstått...

    Originally posted by tomr View Post
    Au og au...Igjen! Fortsetter dette sånn går vi en dyster fremtid i møte...

    Mvh Einar - ennå sterkere i troen på at vi trenger en viss form av pilotsertifisering
    og flyteknisk kontroll...

    Comment


    • #3
      Vi får nå prise oss lykkelig for at han ikke ble skadet.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        ja for all del, glad er jeg for at det gikk bra.. men slik publisitet gagner ikke dette miljøet, noen flere sånne saker i media, så sliter vi alle sammen trur jeg...hvis det ikkke slår andre veien og kommunen tildeler dem en egnet plass...
        betennelse i flynerven..

        Comment


        • #5
          Dette er synd, men det vil nok komme et ølende antall slike saker fremover, desverre.

          På alt for mange plasser er det ingen gode steder å drive vår hobby/sport på. Og da er det heller ikke noen aktiv klubb, noe som jeg mener må være garantisten for kvalitet, både på piloter og farkoster. Rundt om i det ganske land legges det ikke til rette for en hobby som er i sterk vekst. Da blir det mange som vil prøve seg uten at det er et miljø som kan ta seg av dem, eller at uerfarne forsøker seg på plasser der vi andre aldri ville flydd. Derfor vil flere uhell skje.

          Norge bygges i dag ned av fotball og golfbaner, så snart det er "en liten åpen slette i landskapet" Synd egentlig. Og dette kombinert med at det stadig blir enklere (og billigere) å gå i modellflybutikken, kjøpe seg et fly og sette i gang uten å være klar over hvilket ansvar en som pilot har , vil føre til flere uhell.

          Desverre.

          Ben-Erik
          Ben-Erik Ness
          Bergen Modellflyklubb

          Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

          www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


          http://www.bmfk.no
          http://www.jetsofbergen.no

          Comment


          • #6
            uffda! dette var jo kjipt, kansje det blei en reaksjon no? så dei kansje får en plass å være.
            Det blir jo nevnt her at prisene er så lave at alle kan holde på med det. Og det er jeg enig i, Har sitt selv et par tillfeller der piloter ikke burde ha tatt opp flyet i lufta pga kunnskap, har og sett like mangen tillfeller med total havari osv. Om vi tar den diskusjonen med dei som ville innføre et register over fly, så er det helt forbanna på tryne, men en form for serfikat hadde nok heller hjelpt.

            Var bra det gikk bra med gutten btw.

            Comment


            • #7
              Det som jeg reagerer på i debatten er den kontroll som myndighetene skal utøve i alle våre liv. Mener seriøst at antall uhell innen rc er såpass beskjedent at de bør skygge unna.

              Hvorfor skal man ha sertifikat? Enhver som har sertifikat eller flydd litt kan oppleve at flyet ikke samsvarer med stikkebevelsene og skal man da ha en ulykkes komisjon for å se på evnt havarist? Er det så mange ulykker at det er nødvendig?

              Syns hele debatten er og blir storm i ett vannglass.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                er enig med det at vi skulle hatt noe form for sertifikat. har noen venner som har kjøpt seg fly og ikke aner hvordan det er og fly... de tror det holter med et jorde på ca 50x50 meter med trær+strømledninger rundt...

                fint det gikk bra med gutten
                Joakim L. T. 94-Modell
                ---------------------------------------------------
                Aeroworks - Extra 300
                Extreme Flight - Yak 54E Profile
                Crrc-Pro GF26I
                EG - Yak 54 26cc
                Kyosho - Edge 540 .50
                C Goldberg - Cub med flottører
                OMP - Katana V2

                those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                Comment


                • #9
                  Uhell med modellfly

                  Kanskje jeg kan legge fra meg noen ord i denne tråden, da jeg vet litt om denne saken.

                  Nå vet ikke jeg om disse ordene er myntet på Ålesund og Omegn Modellflyklubb, Ben-Erik : "Og da er det heller ikke noen aktiv klubb, noe som jeg mener må være garantisten for kvalitet, både på piloter og farkoster."

                  Men Ålesund og Omegn er en veldig aktiv klubb, så aktiv som det er mulig, uten en flyplass. Vi er pr i dag 41 medlemmer, og med ett slikt medlemstall, og ikke flyplass, så vil jeg påstå at det er bra. 2-3 ganger i året så bruker vi å leie en småfly-plass, så de som har store modeller skal på fly litt, sammen med de som har mindre modeller. Det er et veldig sosialt og positivt tiltak til en flyplass-løs-klubb
                  De som flyr modellfly i Ålesund og Omegn har tilgang til 2-3 plasser som det er mulig å fly på, men ingen er ideelle, eller egent for klubb-flyplass. Men så lenge folk får fly litt, så er vi fornøyd til vi får en fast plass.

                  Vi har hatt møter med to kommuner, Ålesund og Giske. Begge kommunene er positive til vår aktivitet, men det er, som andre her sier, ikke alle steder som er egnet for sporten vår. Men vi har funnet ett område i hver kommune som er brukbare. Vi har fått mye hjelp med forbundet, og de har gjort en kjempejobb for å hjelpe oss videre på veien.
                  Men som alle saker som skal igjennom det kommunale systemet, så tar det tid. Vi vil i løpet av høsten ha klart en regulerings-søknad.

                  Vi har snakket med kommunene om muligheten til å låne en hall, til inneflyging, så da har vi iallefall noe å gjøre i vinter, mens søknaden vår blir behandlet.
                  Last edited by nettulven; 29-07-08, 18:11. Reason: skrivefeil
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    som sertifikat så mener jeg at du kan godkjennes av en kompetent person i en godkjennt klubb! slik at dei som flyr og skal lære seg å fly, at det blir gjort skikkelige rutiner på flyingen!
                    fks range checker og at allt er ok, på den måten blir det mindre feil, og ulykker, jeg er uenig i at vi skal ha helvetes csi hver gang noen er for kjekke på stikkene eller skal lære seg 3d.

                    men bare litt mer høytidlig "opplæring" du ser sjeldent at det skjer denne type uhell i nærheten av flystriper.

                    En anna ting er at dette er så billig, og alle har råd til det, derfor spiller det ikke noe rolle om dei kræsjer, jeg har og hørt fra 3 stk, at dei driter i å fly, det er kræsjinga som er gøy, disse karene sender opp cessna og flyr ca 400meter rett fram. klart du kan det i dag når det koster 1000 spenn for et fly, og folk har for mye penger. Må bare få bort den mentaliteten.
                    Og få folk til å bli klar over at det er farlig.

                    Comment


                    • #11
                      Ulykker kan jo skje uansett.

                      Nå veit jo ingen grunnen til at det flyet her datt ned der det gjorde, men tekniske feil kan skje, og da får man jo ikke kontrollert noe som helst, må bare håpe det går bra og detter ned på en egna plass

                      Comment


                      • #12
                        Sertifikat kan man selvsagt innføre,men tror ikke de vil hjelpe det spor.Hvem skal kontrollere dette da?Man klarer jo aldri å stoppe noen fra og handle seg eit fly,og fly dette hvor man vil.Og den vanlige mann i gata ser jo på modellfly som morsomt ufarlig leketøy,så om noen rigger seg til i eit byggefelt f.eks for å fly modellfly så er det ingen som vil se på dette som farlig,og ingen vil spørre om han har sertifikat,og stanse gubben.Så faren med dette vil ingen se før ulykken har skjedd.
                        Snakker av erfaring vedrørende dette med den vanlige mann i gata ikke har noen form for forståelse att RC fly/heli er farlig.Eg har en lekeplass 20m fra huset mitt.Har noen ganger tatt med meg t-rex 600`n for å justere og hovre litt.Og ved 2 tilfeller har det komt bort turgåere med unger og hund for å se på hva som skjer.Og både unger og hund har blitt sluppet løs for å komme raskt bort til dette "leketøyet"
                        Og når eg nesten panisk flyr unna og lander så raskt som mulig,får man servert setninger som: du kan bare fly videre,ungene blir ikke redde.Eller:kan du fly over hode på ungene mens eg tar bilde?
                        Så dette med sertifikat vil fungere fint i en etablert klubb,men denne "galskapen" rundt om vil man aldri få bukt med,så lenge folk ikke skjønner att dette ikke er eit leketøy.
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg liker egentlig ikke å kvervulere her inne, men nå syns jeg det er litt på sin plass:

                          Sertifikat er ett dokument utstedt av en statlig instans, og er skikkelig "overkill" i en slik sammenheng, et eksempel er bilsertifikat som er utstedt av biltilsynet, kontra kranførerbevis, som "hvem som helst" kan utstede. Ordet jeg tror dere burde brukt, er nok kursbevis.

                          Ellers så er jeg enig i at det burde innføres et krav til kursbevis, det er faktisk ikke leketøy vi driver med.
                          Men da blir jo spørsmålet hvor grensen skal settes, hva med en Picooz, det er jo ett rc-heli....
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Dette her ang sertifisering og bevis kan vi vel diskutere frem og tilbake, men det blir vel omtrent like mange meninger, som antall piloter.
                            Men tilbake til den saken som denne tråden handler om. Det er ikke til å unngå at det skjer uhell av og til. Og det vil nok bli mer opplyst nå enn tidligere, det har jo blitt mer populær, og mer "allmanns-eie" å ha et modellfly.

                            Men jeg er ikke i tvil om at vi hadde fått redusert uhellene hvis vi hadde hatt en flyplass å fly på, og et reglerverk å følge. Et regelverk har vi i vår klubb, men når ikke vi får samlet medlemmer, og ikke-medlemmer, så er det ikke lett å få de til å overholde ett regleverk heller. Nå snakker jeg selvfølgelig for vår klubb. Men vil tro at det gjelder for de fleste steder.

                            Vi som driver med denne sporten, bør ikke drive å krangle om verst og best. Vi bør stå sammen om å få til flere modellfly-striper, og mer positiv omtale om det vi driver med. Kanskje det da kan bygges en flyplass, istedenfor en av de 4 nye fotball banene..
                            Last edited by nettulven; 29-07-08, 22:49.
                            Thomas Molnes
                            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                            Comment


                            • #15
                              Bare MÅ slenge inn et par setninger her.

                              Noe som faktisk er en gjenganger når det gjeler disse uhellene vi har hatt i det siste (3), er at det er erfarne modellflyvere som har vært uheldige. Dette blir bare statistikk, for før eller siden er det nok mulig at en "uviten" pilot kan lage en ulykke. Det var jo et seilfly i Bergensområdet som stupte ned i et tre her for en tid tilbake. Kunne gått galt det også. Og så har vi den jet'n som brant ned et lager i Setesdal. Hvordan går det egentlig med den saken? Den har blitt heftig dysset ned.

                              Pilotene i disse saken er etter mitt bekjentskap særs erfarne piloter som ikke kommer inn under "sertifikat/kurs" gruppen, selv om alle piloter i Norge vistnok skal kurses, uansett hvor lenge de har holdt på med dette. Og de skal kurses av folk som garantert har mindre timer på stikkene, men som har lest og svart på rette papirer/spørsmål. Jaja. Vi får se hva som skjer.

                              Til gutta i Ålesund, vil jeg bare få gjenta, dere er hjertlig velkommen til å fly på vår perfekt plasserte modellflystripe på Ulset. Der skal man fly mange kilometer før man treffer noen andre enn seg selv
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment

                              Working...
                              X