Announcement

Collapse
No announcement yet.

C-ARF Extra 2.6 ned for telling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C-ARF Extra 2.6 ned for telling

    Ja, i går datt jeg ned med nydoningen min Har bare hatt flyet i litt over en måned, så det var skikkelig surt.

    Men folkens, jeg trenger litt hjelp til feilsøking. Antennen hadde jeg ut slik at den kom imellom kroppen og canopyen, og det var lagt en krympestrømpe over antenneledningen. Men etter nærmere inspeksjon viser det seg at det faktisk er gnagd hull i isolasjonen på antennen, ikke hele veien, men ca 180 grader av isolasjonen. Dette har skjedd der hvor antennen gjør en "knekk" fra å gå oppover til å ga bakover mot sideroret. Resten av isolasjonen er fin. Krympestrømpen er derimot helt fin.

    Vi har hatt en liten havarikommisjon på stripa, og har kommet fram til at dette kanskje er feilen. Dette er også det eneste som tyder på feil.

    Vil en antenneleding uten isolasjon et lite stykke ha noe å si for rekkevidden og signal. Har et par i klubben som mener at hvis kordellene i antenneledningen gnisser mot hverandre har man problemer. Dette kan ha skjedd i dette tilfellet. Noen her som har litt mer en gjennomsnittet peiling på antenneledninger og signaler?

    Bilder av antenneledningen kommer i morgen...
    Attached Files
    Last edited by william123; 07-08-08, 00:24.
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

  • #2
    Dette var skikkelig leit.
    Og det er umulig å reparere disse flyene. Derfor har jeg gått over til balsa og betrekning.
    Ang antenna di, så vet ikke jeg så mye om akkurat det. Jeg kan fortelle at jeg har flydd en av mine modeller med en antenne som også var avmantelet, ca 2 cm. Hvordan det har skjedd, aner jeg ikke. Men jeg merket ingenting. Alt fungerte normalt.

    Det jeg syns du skal gjøre neste gang, er å borre et lite hull ved siden av karbonremsa som skjøter kroppen i bunn. Lim inn en Festo slange på 3 cm lengde. Jet gutta bruker sånn slange Får du ikke tak i, skal jeg legge ved noen meter når jeg returnerer pottene dine.

    La 1 cm peke opp inne i kroppen. Tre en krympestrømpe over antenna, og krymp den der antenna går gjennom slangen. Da blir det et "tregt" punkt, og du slipper at antenne ledningen rykkes ut av mottakeren. Bøy så slangen på utsiden av flykroppen bakover, og teip deretter antenna fast på undersiden av flykroppen med blank teip fra feks Biltema. Den limer godt. Da viser ikke antenna, og du har full range. Dette gjør jeg på alle mine fly, og det funker fint, for meg

    Dette kalles vel å mate med teskje?

    Uansett, håper du får tak i deler, så ut som om du trenger ny kropp, og kanskje noen ror? Jeg har hjulkåper, sideror, og cowling liggende, men det er jo at annet skjema. Men om du kan ha bruk for noe, skal du få det. Jeg trenger det iallfall ikke. Jeg hadde Prototype Skjema.
    Attached Files
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Den antenneløsningen var smart! Tror ikke jeg vet hva Festo slange er...

      Det som nesten er verst (hvis det viser seg å være antenneledningen) var at dette bare var en middlertidig løsning som skulle forbedres, nettopp for å hindre slitasje på antennen...

      Har jo også litt vanskelig for å tro at dette bare er antennen, men det er sikkert mye jeg ikke vet om antenner!

      En annen ting som også er vært å nevne; Jeg fikk faktisk en liten PCM lock før dette skjedde. Jeg landet flyet så fort som mulig og tok en grundig range-test samt sjekking av forskjellige ting. Tenkte da ikke på antennen. Uansett, flyet passerte range-testen med glans med motor igang på forskjellige turtall.

      Denne "lille" lock'en skjedde i øst av stripa. Det finnes to plasser hvor det glitcher mye med elektrosaker (en i øst, og en i vest), og dette var en av de to plassene. Den neste stor-lock'en skjedde ca rett framfor hvor vi står å flyr (her pleier det ikke å glitche!) mens modellen var i knivegg(var faktisk i knivegg begge gangene det skjedde!) Men denne plassen er ikke kjent for å frambringe glitch. I hvartfall ikke til i dag. Det var flere som opplevde unomalt mye glitching i nevnte område, så dette kna også ha spilt en rolle i hendelsen.

      Joda, trenger en ny kropp, en ny vinge, et nytt høyderor pluss noen småting. Bortsett fra disse delene er flyet strøkent Noen som har noen deler i Schulman skjemaet?
      Last edited by william123; 07-08-08, 01:01.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Skikkelig kjedelig dette William, og særlig hvis man ikke finner ut hva som var årsaken.

        Hvis antennen bare var avisolert, tviler jeg sterkt på at det alene var årsaken. Jeg ville loddet ut antenneledningen og sjekket den for brudd.

        Hvis jeg forstår deg riktig så skjedde lock'n på relativt kort avstand, det styrker vel mistanken om at det var noe annet enn bare avisolering.

        Klart du får den i luften igjen, om enn med relativt store utskiftninger.
        http://www.phoenix-rc.org/
        http://www.glamdalrck.net
        http://www.scalewarbird.org/
        ---------------------------------------------------
        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

        Comment


        • #5
          Hvis den avisolerte delen av antennen er nærme mottakeren og den har kommet bort i noe som kan ha et jord (-) eller + potensiale så har du bestemt hatt et problem.
          Har den derimot bare ligget mot en kant av glassfiber / tre som har gnaget hull i kabelen skal det ikke ha noen påvirkning hvis du da ikke har flydd i regnvær og flyet er gjennom vått.

          Siden du har alle de elektriske komponentene intakte ville jeg ha koblet dem sammen igjen og utført noen tester (rangetest, vibrasjons tester, sjekke for brudd ved å bøye og dra i kabler, osv)

          Døde alt eller var problemet av type glitch?

          Vel - slik skjer og det er fryktelig ergerlig men det er bare å ta seg en gravøl, komme seg over det og få flyet fikset å få det i luften igjen

          Comment


          • #6
            Antennen lå i mellom to glassfiberdeler, så det er ikke noe jording. Det var faktisk strålende sol, så flyet var heller ikke vått

            Skal ta en grundig sjekk av hele systemet ja. Spesielt antennen. Kan vel "ohme" antennen?

            Flyet gikk i lock, altså failsafe. Da dør alle kontrollene, og du må bare håpe at den kommer ut av failsafe.
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

            Comment


            • #7
              Synd med flyet ja,men noen spørsmål melder seg her.
              Er det hitec servoer du har? og vilke batterier har du ?digitale hitec exs 5955.5985.5945 har innprogramert failsafe,kan programeres bort.
              Siden jeg spør så har jeg hvert borti lingnende,har du for lite batteri exs 2x2400mah li ion
              så kan hitec servoene gå i failsafe pga for lite strøm,for som du skriver så lå du i knivedge
              når dette inntreffer og da er det jo max strømmtrekk.
              Jeg gikk bort fre liion til lipo 3200x2 mah og siden ikke noe tull.
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

              Comment


              • #8
                Kan sikkert si litt om utstyret. Mottakeren og servoene blir drevet av to lipo'er fra Powerbox. Disse er på 2800 mAh hver, og går inn til en Powerbox Champion. Vil tro at dette er nok strøm!? Servoene er en blanding av JR 8411, 8511, 8425. Failsafe er programmert til hold. Tenning og røykpumpe har hvert sitt batteri.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Utrolig kjedelig !

                  Det eneste jeg kan bidra med i jakten på feil er at jeg har hatt radioforstyrrelser når 2 carbonstenger har gnisset mot hverandre, om man får det kanskje av glassfiber vet jeg ikke. (Mener uisloert antenneledning mot glassfiber og "gnissing")

                  Men kanskje verdt sjekke ut det også.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Et lite tips.

                    Om det skulle oppstå at alt låser seg/failsafe, så er det mulig å oppheve denne ved å slå av og på radioen. Om man rekker det ja.

                    Men dette er vel noe dere allerede vet.????
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • #11
                      ehh...hvorfor i all hverden skulle det fungere? Det må i så fall være hvis radioen av en eller annen grunn har "klikket" og sluttet å sende. Noe jeg vil tro er temmelig sjelden.

                      En PCM mottaker som går i failsafe vil gå ut av failsafe i det øyeblikket den får en godkjent pakke uansett så ved å slå senderen av og på så kaster du i beste fall bort verdifulle sekunder med 0 sendereffekt.

                      Høres ut som en dårlig plan spør du meg. Med mindre jeg har misforstått noe her. Noe som selvsagt kan hende

                      Comment


                      • #12
                        Dette var leit å høre William
                        Jeg har prøvd å ohme rundt omkring på kroppen på min C-ARF, og klarer ikke finne noe som leder. Tror ikke avisoleringen skulle ha noe å si, men det kan jo være noe metallic i lakken på din...
                        Berga du motoren?

                        PS: Jeg foretrekker piskantenner.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Joda, det ser ut som at det gikk bra med motoren. Eneste var at trompeten knakk, og begge nålene bøyde seg litt. Tror ikke det skal ha noe å si. Hvordan kan jeg rengjøre forgasseren? Litt i overkant mye mose rundt den...

                          Pisk, ja det bare spørs om ikke jeg må ha det. Har du link til noen gode Jarle? Tror ikke det er noe metallic i lakken. I hvertfall ikke som det blotte øyet klarer å se...

                          NÅr jeg får tid (og husker på det) skal jeg måle (ohme) antennen får å sjekke om det er brudd i ledingen. Hvor mange ohm skal ledningen ca ha?
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du ohmer antennen skal det være 0 Ohm. Et digitalt meter vil vise noe rundt 0,xx siden dem oftest duger dårlig til å måle lave motstandsverdier.
                            Ta mottakeren ut av kassa si og ohm fra loddepunktet på printet til tuppen av antenna, og dra litt i antennekabelen mens du måler.
                            Får du et par MOhm et det brudd men meteret viser motstanden gjennom deg hvis du har fingra borti i begge endene...

                            Flere som har pisk, blant andre Eureka; 404 Not Found
                            og andre.

                            Jetgutta er visstnok også glad i pisk, og du finner det på mange storseilere også.

                            PS: Har du dobbeltsjekka at ingen kabler har kommet borti cannisteren og brent en kortslutning? (Ikke spør hvorfor jeg spør )
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Hvorfor isolering av antenne

                              Originally posted by william123 View Post
                              Antennen lå i mellom to glassfiberdeler, så det er ikke noe jording. Det var faktisk strålende sol, så flyet var heller ikke vått

                              Skal ta en grundig sjekk av hele systemet ja. Spesielt antennen. Kan vel "ohme" antennen?

                              Flyet gikk i lock, altså failsafe. Da dør alle kontrollene, og du må bare håpe at den kommer ut av failsafe.
                              Isolasjonen på antenna gnagd av + gnisning mellom to glassfiber deler
                              + tørrt vær = Statisk elektrisitet ... tipper jeg.

                              Så isolering av antenne er VIKTIG uansett materiale!

                              Glitching: Det KAN vere ditt eget radio signal som reflekteres (med forsinkelse)
                              som så forårsaker dette. Så da ville jeg sett meg om etter ting som kan
                              virke som antenne og reflektere signal i nerheten av der jeg fløy. Opplevde
                              dette i mine unge dager med RC bil. Mistet kontrollen ved kjøring nær fender
                              verk av stål gjentatte ganger. Det var en elektronikk ingeniør som gjorde meg
                              oppmerksom på dette fenomenet mange år senere.

                              Comment

                              Working...
                              X