Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spare vekt - stål, carbon, titan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spare vekt - stål, carbon, titan?

    Til min Tangent Alpina 5001 følger det med vingefeste, en stålstang Ø16mm x 313 mm og veier 494 g. Til vingetipp medfølger stålstang, Ø10mm x 169mm og veier 103 g.

    Nå vil jeg prøve å få ned vekten og da er spørsmålet om noen har en formening om hva de samme størrelser vil vei i carbon- og titan-varianter?

    Og hvor får en tak i carbonstang på slike dimensjoner? Titan vet jeg kan fås herfra: http://www.titan-concept.com/

    Hadde håpet å få vekten ned kanskje 250 gram eller mere , fra 700 g til 450.

    Stein

  • #2
    Jeg vet ikke med carbon, men her er iallefall tettheten på noen metall, så kan du regne selv:

    Jern (stål er litt tyngre, men ikke mye) 7874 kg/m3
    Titan 4508 kg/m3
    Aluminium (ren) 2699kg/m3

    Som du ser, så er vekten på titan litt over halvparten av stål, mens aluminium er en tredjedel av vekten, jeg vil tro at carbon er enda litt lettere.

    Husk at materialene har forskjellig styrke og egenskaper, i utgangspunktet kan man si at stål og titan er omtrent like sterkt, mens alu har ca halve styrken av de to, men det kommer helt an på hvilken type belastning det er snakk om.
    Titan er f.eks ikke tillatt brukt som hjulbolt i mc-racing pga. sikkerheten, mens alu er lov.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Til vingetippene kan du bruke stålrør som du limer inn en rundstokk av hardved i.
      Det er standard på eldre Tangentmodeller, som f.eks Condoren jeg har.
      Du klarer ikke å bøye det om du er skeptisk til en sånn løsning...
      Har hatt atskillige G på Condoren, og tippene bøyer seg ikke mere enn den stive midtseksjonen.
      Røret er rustfritt, forholdsvis tynnvegget, men cluet ligger altså i at det er full kontakt med treverket og rørveggen. Dvs at diameter på treverket er en mm mindre enn innerdiameter på røret. Avfett røret inni med rødsprit eller noe slikt.
      Teip hele røret på utsiden med f.eks maskeringsteip, og teip igjen ene enden så det blir TETT. Hell oppi ca 1/4 opp med epoxylim (helst blå Araldit), og still komfyren inn på 80 grader. Tørk av overskuddet etter at du har teipet igjen røret etter at treverket er oppi, og la det stå inni komfyren en time.
      Nå har du noe som er omtrent like sterkt som hel aksling, men veier en brøkdel.
      Som sagt så er dette originalt fra Tangent i hine hårde, og er bedre egnet enn en hel aksling på 10mm i tupp den dag i dag..

      På en Ventus jeg har er det en 20 mm karbonbolt gjennom kroppen, så en epost til LET kan muligent spore deg på rett vei videre? De har sikkert 16mm også.
      Til venstre på denne linken kan du maile de. Lykke til.

      Let model - VENTUS 2c - gallery
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Omsider fikk jeg noen titanstenger fra Tyskland.
        Når jeg første gang tok opp en titanstang Ø10 x 170mm, så virker det helt unaturlig. Stanga ser akkurat ut som stål men er ca. 43% lettere.
        Bildene viser vekta på hhv. stål og titan.

        Forøvig synes jeg leverandøren, titan-concept.com, er rotete. Av 3 stenger klarer de bare å levere 2. Av de 2 er kun en kappet til feil lengde.

        S
        Attached Files
        Last edited by Kingfisher; 15-09-08, 19:50.

        Comment


        • #5
          I følge R&G er metervekta på Ø16 310gram, og Ø10 122gram.
          Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH

          Comment


          • #6
            Originally posted by LaSt View Post
            I følge R&G er metervekta på Ø16 310gram, og Ø10 122gram.
            Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH
            Titan? Finner ikke den informasjonen på linken du har lagt ved.

            S

            Comment


            • #7
              Er det nødvendig å spare så mye vekt da ? Hva veier modellen ?
              Når modellen er så stor tror jeg ikke det er så nødvendig.

              Er ikke en fordel å ha et for lett seilfly i norges grusome synk områder.

              Det eneste som kan være en fordel er å få lettet tippene, da dette bedrer rotasjonen og responsen på balanserorene.
              **********************
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK


              Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

              Futaba 12Fg Fasst

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kingfisher View Post
                Titan? Finner ikke den informasjonen på linken du har lagt ved.

                S
                Karbonstav.
                Får ikke til å direktelinke, men du må inn på e-shop, semi-finished products, carbon rods.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Seiler`n View Post
                  Er det nødvendig å spare så mye vekt da ? Hva veier modellen ?
                  Når modellen er så stor tror jeg ikke det er så nødvendig.

                  Er ikke en fordel å ha et for lett seilfly i norges grusome synk områder.

                  Det eneste som kan være en fordel er å få lettet tippene, da dette bedrer rotasjonen og responsen på balanserorene.
                  Seilversjonen av Alpina 5001 er oppgitt til ca. 6kg. Det jeg har lest, og ikke overraskende, er at den ferdig rigget veier mere. Med vekttillegget jeg får på elektrovarianten, lipo-pakke, kontroller og motor utgjør det en vekt på 1470g. Modellen vil primært bli brukt for termikk og da vil jeg spare ca. 430g å å gå fra stål til titan.Jeg synes det er såpass mye at det er verdt å prøve.

                  Den vektreduksjonen som vises på bildene tidligere i tråden vil faktisk være ute i tippene. Stengene er for å feste tippene. Vingen er 4-delt. Forøvrig litt spent på å se hvordan dette med flytende vinge er. Vingefeste er på 16mm (nå titan) og hullet i kroppen skal være 17,5mm. Dvs. etter normal tankegang så vil det bli slark. Men slik skal det visnok være. Manualen sier at dette også er vnlig på fullsize.

                  Stein

                  Comment

                  Working...
                  X