Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waco mini mini blogg (MeritRC)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Waco mini mini blogg (MeritRC)

    Dette må bli en mini mini blogg da lading av medfølgende batteri tar lengre tid enn selve byggingen av denne modellen.

    Denne tirsdagen (12/8-0 startet med helt andre planer enn innkjøp av fly. Man kan vel si det slik at dette er den dyreste Hunderfossen turen familien har hatt. Vesla hadde besøk av en "kollega" fra gamle barnehagen forleden, og han hadde med seg en slik liten isoporsak som kvittra lett rundt i hagen her. . .til alles begeistring. Og dette husket veslemor i bilen i dag, slik starta det.
    JEg tenkte på vei ut fra Hunderfossen parking, at her skal det jaggu flys i hagan i kveld.....dura rett til Lillehammer, pesende inn på Impx 16:50, og forespør etter 3 stk små isopor fly. Neeeeei, har ikke det, men vi har slike små "humler" med kontraroterende osv osv. Jaja, da tar vi 3 slike (de to største måtte jo også ha). Og så så jeg denne Waco'n da.....synes rett og slett den var stilig, og alle i dette gamet vet at når barna får slikt, så er det en himla god unnskyldning for at far også kan få noe, NEMLIG!

    En kjapp titt på hva som er med i settet:
    Attached Files
    Anders Bruneberg
    Raufoss

  • #2
    Som bildet over viser kommer modellen helt komplett. Det eneste som trengs er 8 AA batterier til senderen, med mindre man ønsker å benytte evt egen radio.

    Modellen kommer med alt ferdig montert, inkl motor og regulator. Motoren har jeg ikke klart å finne ut så mye om, annet enn at det er en børsteløs outrunner. Batteriet er et 3S1P 1650 mah. regulatoren ligger såpass gjemt at det ikke lot seg gjøre å lese på den....men den sitter nå der, og funker gjør den også!
    Servoer er av ukjent merke, men duger sikkert. Skulle de mot formodning ta kvelden, er de skrudd fast, så det å erstatte disse skulle ikke by på problemer!

    Første steg er montering av understell. Her smetter man på deksler på hver side av understellet, og trykker det ned i et spor på kroppen til det klikker.

    Neste steg er stab og haleror. Man tar en plastbrakett med styrefinne, trer den gjennom et spor på stab og setter den ganske enkelt ned på to remser tosidig tape som sitter ferdig montert på kroppen. Når dette er satt på plass festes det ytterligere med 2 skruer. Når denne er montert, fikserer man haleroret i samme brakett og fester så dette med 2 skruer. Da er halen ferdig og man går videre til montering av den nedre vingen.
    Attached Files
    Anders Bruneberg
    Raufoss

    Comment


    • #3
      Denne delen av monteringen gikk faktisk så fort at jeg glemte å ta bilde av det, men åkkesom så kobler man ganske enkelt servoen i nedre vinge til den forhåndsmonterte forlengede kabelen og setter vingen på plass. Den festes med to nylonskruer. Pass på så ikke ledninger kommer i veien for servo stag!

      Neste steg er montering av plastbraketter for den øvre vingen. Dette er to braketter som festes i kroppen ved fremre cockpit samt to "N" braketter som festes i nedre vinge. Her vil jeg tro at det er lettere å feste disse brakettene i den øvre vingen først for så å feste slik som beskrevet over....rett og slett fordi det ble trangt når vingen er i posisjon. Så kommer da altså montering av øvre vinge, samt montering av stag til aileron på øvre vinge (ikke avbildet)
      Attached Files
      Last edited by Holger; 13-08-08, 01:08.
      Anders Bruneberg
      Raufoss

      Comment


      • #4
        Til slutt er det montering av propell. Her setter man ganske enkelt bakplata til spinneren over en forhåndsmontert mutter....trer på propellen og fester denne med en mutter (brukte litt forsiktig med blå loctite på denne mutteren) og til slutt setter man på spinner og fester denne med de to siste skruene som fulgte med.

        Dette gikk som sagt så fort at batteriet fortsatt sto på lading da jeg var ferdig.

        Mørket hadde dessverre seget på da alt var klart, så noen maiden ble det ikke denne kvelden. Men kort....litt småjustering på stag måtte til, samt at jeg må demontere nedre vinge for å ta en sjekk på ailerons. Hadde mistenkelig lite utslag her, så dette må utredes. Ellers virker batterytray noe trangt, men dette kan skyldes min store fingre.

        Alt i alt så var dette så enkelt at til og med min far kunne klart det.....og det sier ganske mye om settet.
        Finishen er hva man kan forvente i denne prisklassen.....kanskje noe over gjennomsnittet også faktisk.
        Vekt flyklar må jeg komme tilbake til, men jeg vil tippe på et sted mellom 700-900gr.

        Det står veldig lite tekniske spesifikasjoner på settet, faktisk ikke mer enn vingespenn og lengde som er henholdsvis 990mm og 800 mm.

        Pris på settet er 1595 kroner.

        Holder været i morgen så blir det maiden....stay tuned!
        Attached Files
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment

        Working...
        X