Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propellen inn i hånda da jeg skulle fjerne glowstarter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propellen inn i hånda da jeg skulle fjerne glowstarter.

    Jeg starter min karriere på dette forumet med å legge ut bilder fra et lite uhell som skjedde for to dager siden. Jeg vil tro dette går under "Krasj", da det strengt tatt var det det var.

    Kort og godt fortalt hang glowstarteren igjen da jeg skulle fjerne den, noe som resulterte i at jeg dro propellen opp i hånda. Dermed "krasjet" propellen inn i meg. Det er snakk om en Skystar med en 2C Protech .46-motor.

    Fingertuppen ble så godt som kuttet av og samtlige sår rett inn til beinet. Det er verre enn det ser ut som.
    Attached Files
    Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer

  • #2
    Auuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Comment


    • #3
      Hau a meg! Detta så ikke bra ut gitt. Har alltid vært redd for at akkurat det skal skje. Sikkert flere her som vil bli enda mer var på dette nå i alle fall!

      God bedring med fingrene! Kjekt å ha de på plass liksom
      All you need is love

      Comment


      • #4
        nok en som ville utfordre proppelen :P Hehe

        har tatt nevene mine 3 ganger hittil, to gang på fuel fly å engang på el fly, heldighvis hadde jeg bare et kutt vær gang. men kompisen min gikk det værre med, han måtte sy tilsammen 15 sting på tror det va 2 fingre

        uansett, auuuuu!!! så ikke bra ut
        har nå noe flygende greier

        Comment


        • #5
          Har holdt på med dette ei god stund nå, men har ALDRI kjørt neven inni proppelen endå, bank i bordet... men har sett det mange ganger. Har en god regel selv, gå ALLTID bak flyet for å ta av gløder,justering og slikt. Ikke noe gøy for noen å miste en finger eller to..
          betennelse i flynerven..

          Comment


          • #6
            Fingerkutting

            Jeg fikk meg en kraftig lærepenge da jeg skulle kjøre inn min første glowmotor for ca. 20 år siden. Det var en OS 20 FP som gikk på fet blanding, lavt turtall, sto på kne foran flyet, og kom litt ut av balanse, slik at jeg falt litt forover. Heldigvis var det "bare" tuppen av fingeren som kom borti, men kuttet var over halvveis inn i fingeren. Teipa igjen med plaster, og heldigvis grodde det fint. Har ennå arr etter dette. Men tok kraftig lærdom, og er blitt svært forsiktig med propeller i bevegelse. Har også montert glødekobling ca. 20 cm bak motoren jeg nå bruker (Saito 100), så slipper jeg å komme for nært.
            Husker også at jeg ble litt skremt da jeg skulle kjøre inn en OS 120 Surpass. Den var forsvarlig montert i innkjøringsbenk, og jeg holdt på med et kosteskaft for å starte den. Plutselig slo den bakover (motoren tente/prøvde å starte feil vei på grunn av for mye fuel), og kutta kosteskaftet tvert av... Oi sa jeg da. oioioi. Godt at det ikke var fingern min...
            Moralen er, man kan aldri være for forsiktig med glowmotorer!
            Erling Svegre
            Vangsvik
            Senja Modellflyklubb

            ____________________________________
            Futaba 9C super
            Edge 540 (60size) Saito 100 GK
            E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
            Mustang P-51 - OS 25FX
            SIG Ninja
            Blue Phoenix
            ArtHobby Colibri-V
            Reichard Grob G103C Twin Acro III

            Comment


            • #7
              Au ja. Vekker gamle minner dette her, kuttet en gang 3 fingre helt inn til benet. Det var ganske vondt ja. Har kjøpt remote glow etter det

              Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Au au.. been there, done that. God bedring og gratulerer med forumets kuleste avatar. Har man opplevd Hans Bauge glemmer man ham aldri
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sniper View Post
                  .....og gratulerer med forumets kuleste avatar. Har man opplevd Hans Bauge glemmer man ham aldri
                  Hehe! Enig! Den var supersmooth!
                  God bedring og lykke til med ny hobby!
                  mvh
                  Åsmund Eikeland

                  - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                  - Align T-Rex 500 ESP
                  - AT-40 O.S 46LA MAX
                  - GAUI 500x Quad flyer

                  -Futaba 9c

                  Fitjar Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    auda! har gjort dette noen ganger før jeg og... en gang med en .46 sc. på tomgang over 3 fingre inn til beinet/leddet, klarte seg uten og sy. og en annen gang med en o.s. fl-70 på full gass i underarmen, rett ved siden av pulsåra og sener... 4 kutt helt inn til benet og 4 sting... var en annen gang jeg hadde SUPERFLAKS! satt og skulle starte med chickenstick og ga opp, på det siste "slaget" tente den ikke før litt ETTER propellen hadde stoppet, flyet kom mot meg som satt på kne rett forran uten at jeg holdt i flyet, fikk panikk og dytten handen forran meg og og hørte bare "frrrrr" da propellen sniddet handen min, ble bare noen hvite striper... phu!

                    god bedring med fingerne
                    Joakim L. T. 94-Modell
                    ---------------------------------------------------
                    Aeroworks - Extra 300
                    Extreme Flight - Yak 54E Profile
                    Crrc-Pro GF26I
                    EG - Yak 54 26cc
                    Kyosho - Edge 540 .50
                    C Goldberg - Cub med flottører
                    OMP - Katana V2

                    those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                    Comment


                    • #11
                      Takk for svar, alle sammen. I dag skal jeg bytte bandasjen, så da får jeg se hvordan det har gått, til nå. Jeg har mine mistanker.

                      Men det skal nevnes at det ikke har skremt meg fra å fly, da jeg i går sto opp 05:00 for å fly sammen med en annen her på forumet. Holdt på til 11:30.
                      Last edited by Fredrik J. Ruud; 15-08-08, 16:27. Reason: Måtte legge til noe.
                      Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer

                      Comment


                      • #12
                        Thats the spirit!
                        mvh
                        Åsmund Eikeland

                        - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                        - Align T-Rex 500 ESP
                        - AT-40 O.S 46LA MAX
                        - GAUI 500x Quad flyer

                        -Futaba 9c

                        Fitjar Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          velkommen i kutte seg på propellen klubben.. gjort det samme med akkurat samme modell og motor selv. jomfru starten på motoren.. hadde holdt på en stund uten start.. så ble stående åp bruke hele hånden til slutt. plutselig startet den.. var og kjøpte meg starter dagen etter.. skulle helst sydd tror jeg da såret gikk helt inn til benet inni hånden.. men var sta som vanlig og bandasjerte hjemme og reiste på jobb dagen etter...
                          (kjører lastebil og driver transport av glass, så vant til småkutt) hehe. grodd pent da så syntes såvidt ett arr nå.
                          Lower, Lower, oops.
                          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                          Comment


                          • #14
                            da der var perkele!
                            Jeg har hatt mine mistanker om hva som skjer når en håndstarter!
                            fryseri kroppen når jeg ser folk starte motorene med hånden :S
                            au, håper hånden ordner seg.
                            håper det ikke gjør noe at jeg bruker bildene dine litt til å skremme andre :P

                            Comment


                            • #15
                              Nei, for all del. Skremselspropaganda er like gøy hver gang!
                              Skystar trainer, Protech .46, Futaba skysport 4C, S3003-servoer

                              Comment

                              Working...
                              X