Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slepekobling i nesa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slepekobling i nesa!

    Hei

    Har et problem med å få laget til en slepekobling i nesa på en DG 303. Dette er jo normalt ganske enkelt men i denne modellen så står det 2 stk armer som holder canopy helt der fremme. Hullet foran i nesen på seilflyet er allerede laget fra fabrikk så jeg vil prøve å få til noe der og ikke lage en slik "riskorn" kobling under flyet noen cm lenger bak. Noen som har et tips her som er utenom "vanlige" slepekroker? Bør tåle litt vekt også, ca 12 kg
    Skal se om jeg får tatt et bra bilde av det og lagt det ut litt senere.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

  • #2
    Legger ved noen foto her. Det er ca 12mm inn til armene fra ytterkant av seilflynesen.

    Mvh OJ
    Attached Files
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Støp inn et rør frem mot nesa som forlenger festepunktet for koblinga di, dvs flytt slepekoblinga di lengre bak.
      Det slipper ingen rolle hvor den er hen.
      Så etter mitt forslag, så har du koblinga i enden bak problemet ditt.
      Om det blir høyde på det røret, så bare trekk det i sving dit du vil servoen skal være. Det går fint
      Bruk et elektriker-rør av den stive typen, og bøy det forsiktig med en varmluftpistol etter at de er herdet på plass. Straks det kjølner, så er det dønn stivt dit du ville ha det.
      Last edited by Soarer; 23-08-08, 22:18.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Soarer View Post
        Støp inn et rør frem mot nesa som forlenger festepunktet for koblinga di, dvs flytt slepekoblinga di lengre bak.
        Det slipper ingen rolle hvor den er hen.
        Så etter mitt forslag, så har du koblinga i enden bak problemet ditt.
        Om det blir høyde på det røret, så bare trekk det i sving dit du vil servoen skal være. Det går fint
        Bruk et elektriker-rør av den stive typen, og bøy det forsiktig med en varmluftpistol etter at de er herdet på plass. Straks det kjølner, så er det dønn stivt dit du ville ha det.
        Hei

        Har tenkt litt i de retninger der. Men det som også skaper litt hodebry er hvordan jeg skal få låst selve lina inne i røret ved hjelp av servoen? Er selvfølgelig meget lavt mellom cockpit interiør og bunnen av modellen et godt stykke bakover. Har noen ideer som jeg vet kan funke men er ålreit å få høre andres løsninger også.

        Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

        Comment


        • #5
          Er det trangt, så legg servoen flatt og ta en varmluftpistol for å bøye servohornet skrått 90 grader ut, så 45 grader fremover. (En dårlig lighter er minst like godt der..)
          Det gir en liten bue på rorhornet når den går i bakre stilling, men ikke mere en at det er mer enn rom nok. Det finnes servoer fra Futaba som har geniale løsninger på trange problemer også, lineære drev. Servoen løser jo ut på koblinga som lina festes i, så det burde ikke være et større problem. Har du bedre bilder av problemet?
          Mvh
          Gudmund

          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

          Comment


          • #6
            Har funnet ut hvordan jeg skal gjøre det nå. Kan legge ut et bilde når jeg har gjort det ferdig

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment


            • #7
              Legger ved noen foto av modellen også! DG 303 ACRO 5M fra Paritech i tyskland

              Uten sideror. Det er fortsatt i Tyskland, ble glemt gitt!

              Mvh OJ
              Attached Files
              Last edited by Olavjoergensen; 25-08-08, 21:04.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                Har laget en løsning som funker nå, men får ikke tatt noe bra bilde av dette så jeg legger ved en skisse tegnet på Microsoft Paint.

                NB : Sett fra siden.

                De sorte strekene som danner et trapes er en "propp" jeg har laget i furu og satt inn i seilflynesen bakfra så det smaleste punktet flukter med hullet som var i nesa.

                Den røde streken er et hull jeg har slisset på skrå nedover i furuklossen, det er ca 4mm bredt og det er her jeg dytter inn løkka fra slepelina.

                Den blå streken er et stag som er servo operert og låser løkka fast i fremre stilling og løser ut bakover.

                Tegningen ligner hvertfall sånn ca slik det ble!

                Mvh OJ
                Attached Files
                Last edited by Olavjoergensen; 25-08-08, 21:01.
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment

                Working...
                X