Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dokumentasjon B-24 Assembly ship

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentasjon B-24 Assembly ship

    Driver å bygger en B-24 i scale 1/9 og trener noe mer dokumentasjon før jeg velger nøyaktig hvilken...

    Er det noen som har liggende Scale Aircraft Modelling som har følgende nummer og kunne tenke seg å ta en kopi til meg ?

    Gray, Robert: Assembly Ships of the Second Air Division (Scale Aircraft Modelling, Vol 21 no 6 & Vol 21 no 12).
    Attached Files
    Polar

  • #2
    Har det...

    Originally posted by Polar View Post
    Driver å bygger en B-24 i scale 1/9 og trener noe mer dokumentasjon før jeg velger nøyaktig hvilken...

    Er det noen som har liggende Scale Aircraft Modelling som har følgende nummer og kunne tenke seg å ta en kopi til meg ?

    Gray, Robert: Assembly Ships of the Second Air Division (Scale Aircraft Modelling, Vol 21 no 6 & Vol 21 no 12).
    Jepp...Spørsmålet er om hvor fort du trenger dette? Saken er at jeg er inne i en
    "voldsom" omveltingsprosess på vei tilbake i modellflygingens verden...

    Håper jo du vurderer utgaven til skuespilleren - og en av mine barndoms helter -
    James Stewart...Den "opperasjonen" han utførte med sin assembly uten våpen er et
    vannvittig stunt uten sidestykke...

    Bor du noraførr kan du ta kontakt på PM...

    Mvh Einar -
    Last edited by ERJ; 24-08-08, 13:34.

    Comment


    • #3
      [QUOTE=Mk.V;188072]
      Håper jo du vurderer utgaven til skuespilleren - og en av mine barndoms helter -
      James Steward...Den "opperasjonen" han utførte med sin assembly uten våpen er et
      vannvittig stunt uten sidestykke...
      QUOTE]

      Hva slags stunt er dette?

      mvh
      Odd Johnny
      www.modellflybutikken.no

      Comment


      • #4
        B-24 Assembly ship

        #Håper jo du vurderer utgaven til skuespilleren - og en av mine barndoms helter -
        James Stewart...Den "opperasjonen" han utførte med sin assembly uten våpen er et
        vannvittig stunt uten sidestykke...#

        Her kan det komme en spennende histore ? Kjapt søk på google tilsier at han har gjort seg bemerket med en "bust the tower" og at han fløy lead på svært mange missions.

        For de som leser denne tråden ;

        Et assembly ship var ofte en "krigs trett" og avvæpnet (ingen våpen) B-24/B-17 malt i godt synlige farger og ofte utstyrt med ekstra lys og "flares". Flyene ble brukt til å samle en formasjon fra samme gruppe - når formasjonen var samlet ble disse overlatt til et lead ship som ledet selve operasjonen. Assymblyship returnerte til basen uten å entre fientlig luftrom

        F.eks har jeg bilder av en lys grønn B-17 med gule prikker...



        Mvh

        Michael Schleiss
        Polar

        Comment


        • #5
          "Special Mission"...

          [QUOTE=Modellflybutikken.no;188079]
          Originally posted by Mk.V View Post
          Håper jo du vurderer utgaven til skuespilleren - og en av mine barndoms helter -
          James Steward...Den "opperasjonen" han utførte med sin assembly uten våpen er et
          vannvittig stunt uten sidestykke...
          QUOTE]

          Hva slags stunt er dette?

          mvh
          Odd Johnny

          Er for langt og forklare hele saken med "Assembly Ships", men kort gikk det ut på
          og samle de forskjellige enhetene som skulle settes inn i feelles dagangrep mot
          Tyskland...Under en slik opperasjon er det at Cæpt'n Stewart ignorerer tilbakek-
          kalling og labber avgårde med gruppen han hadde ansvar for og samle...Denne
          gruppen hadde som mål bombing av Hamburg...Først lenge etter at gruppen var
          returnert til basen, kom Stewart tilbake...Etter tidsforbruk er det funnet ut at han
          har vært langt mot Skagerak før han snudde...Husk mine herrer - og damer? - at
          flyet han førte var UBEVEPNET - og i tillegg temelig fargerikt...Ikke fløy han i selve
          formasjonen heller...Derimot lå han litt høyere og et stykke ut for venstre flanke.

          Selv har han aldri kommentert denne utrolige "mission"...Bare smilte når temaet har
          blitt brakt på bane...Stewart var engelsk av opprinnelse og rykter har gått ut på
          at han har hatt familiebånd til Mjøsområdet...Skulle dette være tilfelle, er det i så
          fall lett og se slektskapet...Underleppa sladrer...

          Mvh Einar - rart man blir fan...hørte om dette i femtitallet av the real boys from
          the war...
          Last edited by ERJ; 25-08-08, 22:26.

          Comment

          Working...
          X