Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt medlem i balanserorsklubben!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt medlem i balanserorsklubben!

    Jeg har heved sendt søknad om innmelding i verdens største modellflyklubb; Balanserorsklubben.
    Etter en hel dags bygging av en Sebart Angel S 50, tok jeg turen ut til stripa i dag morges. Rett etter take-off merket jeg at balanserorene var reversert (i går oppdaget jeg dette og rettet det, men radioen gikk tom for strøm mens jeg holdt på å fikle med d/r og hadde tydeligvis ikke lagret noe som helst), og forsøkte og ta en stor sving og lande i gresset på siden av stripa vår medvinds. Dette gikk helt etter planen bortsett fra litt høy hastighet. Rett før landing (ca 1 meters høyde) droppet flyet litt til den ene siden. Instinktivt skulle jeg rette opp dette, med det resultatet at flyet flippet rundt på hodet og rett i bakken.
    Absolutt ALT fra vingerøret og forover er knust til tannpirkere (med unntak av selve glassfibercowlingen som bare ble litt oppskrapet). Vinger og haleparti er hele.
    Nå blir det bare spennende og se om Emil på RCPro klarer å skaffe meg en ny kropp, eller om jeg må kjøpe et nytt fly, for en ny Angel skal jeg ha! Makan til nydelig fly skal du lete etter... Var tilogmed pent å se på under mitt panikkartede forsøk på nødlanding.

    I ettertid innser jeg jo at jeg gjorde en del feil her.
    For det første skal man jo ALLTID sjekke at rorene går riktig (ikke bare sjekke dem for bevegelse slik jeg gjorde siden jeg tok meg av trimming og retningsstyring i går).
    For det andre skulle jeg ikke forsøkt å lande sånn som det var. Jeg skulle heller rettet nesa rett oppover og reversert servoene på radioen (tar 10 sek).
    For det tredje og siste skal man aldri ta jomfruturen på et nytt fly når man er stressa og har dårlig tid. Var på tur hjem siden madammen skulle på jobb når jeg kjørte forbi stripa og tenkte at en kjapp tur på 4-5 minutter har jeg sikkert tid til...
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

  • #2
    jeg knuste min spitfire på jomfuturen pga reverserte balanseror.rimelig bedriten måte å knuse flyet på.
    Align T-Rex 700
    Align T-Rex 250
    Hangar 9 Sundowner
    Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
    Dynam Extra 330
    Vmar Easy 3d,TT pro 46
    ARC Cessna Cardinal
    Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
    CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
    GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)


    ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

    Comment


    • #3
      Jeg er heldigvis ikke medlem i balanserorsklubben. Men er medlen i mange andre klubber!

      Comment


      • #4
        Selv skjekker eg _alltid_ balanseror, høyderor, sideror og throttle før takeoff.
        Største tabben eg har gjort, skjedde i dag, glemte å ta ut antennen fra senderen, og var for lavt til å rekke å dra den ut, men akkuratt før den lille Cessnaen gikk i bakken, klarte senderen å få litt kontakt, og eg greide å få beveget høyderoret så det ble en silkemyk nødlanding.
        Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
        Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

        Comment


        • #5
          er ikke medlem i den klubben ennå jeg heller.. men antenne klubben på mitt første helikopter... hehe.. angel 50s flyr som en drøm.. fikk prøve en i klubben sin og den er både nydelig og se på og flyr helt perfekt grattis med nydelig fly
          (bare håpe du får skaffet løs kropp da.. han i klubben kjøpte flyet på nytt fra rcpro når han gikk i bakken med det.. tok alt fra vingen og fram pga stall)
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment


          • #6
            Hvilken klubb?

            Balanseror klubben ble jeg medlem i for lenge siden. Men hvilken klubb er jeg medlem i når sønn min på 2 kommer "luskende" å griper tak i antenne tuppen å begynner å "slite" febrilsk.

            Brukte nøyaktig 1sek. fra full kontroll til null kontroll, gikk jo selfølgelig i bakken..
            Odd Inge Haugan
            Formann Alta RC klubb

            Comment


            • #7
              Frustrert-far-klubben.
              If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

              Comment


              • #8
                Originally posted by Odd Inge View Post
                Balanseror klubben ble jeg medlem i for lenge siden. Men hvilken klubb er jeg medlem i når sønn min på 2 kommer "luskende" å griper tak i antenne tuppen å begynner å "slite" febrilsk.

                Brukte nøyaktig 1sek. fra full kontroll til null kontroll, gikk jo selfølgelig i bakken..
                Si meg - hvor høy er egentlig din sønn på 2 år?
                Evt. - hvor lavt holder du senderen når du flyr?
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ErlendM View Post
                  Si meg - hvor høy er egentlig din sønn på 2 år?
                  Evt. - hvor lavt holder du senderen når du flyr?
                  veldig mange står med antenna pekende nedover(på skrå)
                  du skal egentlig ikke peke antenna mot flyet,selv om jeg gjør det rett som det er.

                  Comment


                  • #10
                    Er også medlem der, senest i går med ny modell, ( Aero Rex fra Danbar - (MFN) ModellflyNytt.no ) men det gikk greit å nødlande.
                    Har oppfrisket medlemskapet fra tid til annen.
                    Er også medlem av diverse andre "klubber" slike som antenneklubben, feil-program-klubben osv.....
                    Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                    Per Nilsen
                    Spikkestad

                    Comment


                    • #11
                      "For det tredje og siste skal man aldri ta jomfruturen på et nytt fly når man er stressa og har dårlig tid. Var på tur hjem siden madammen skulle på jobb når jeg kjørte forbi stripa og tenkte at en kjapp tur på 4-5 minutter har jeg sikkert tid til..."

                      Den berømte, bare en tur til.....
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Tror jeg også kan legge inn en sterk søknad om opptak i denne klubben.
                        Som blodfersk modellflyger hadde jeg noen skikkelige krasjer for noen uker siden.
                        Har akkurat bygget ferdig et motor-seilfly (Graupner Benny). Har tilbrakt utallige timer ved kjøkkenbordet til min kones fustrasjon og ikke minst forundring over at jeg gidder å bruke så mange timer på noe som jeg kommer til å knuse til pinneved på noen få minutter.....

                        For noen uker siden var det "first flight" - har ikke montert motor enda. Skulle gå litt vitenskapelig til verks. Fant en fin bakke med stor mark nedenfor. Perfekt for å teste balansen i flyet. Først rett frem.. flyr supert. Flytter litt på batteri, og flyet flyr faktisk bedre enn forventet.
                        Prøver igjen - drister meg til å svinge litt - flyet reagerer helt feil - jeg får panikk - svinger mer og treffer en steinmur og diverse deler flyr - vel og merke i forskjellige retninger. Det er bare å finne frem limet.

                        Mens limet flyter funderer jeg litt over min inkompetanse som flyger - er det virkelig så inn i H.... vanskelig å fly dette flyet?????

                        Dagen etter prøver igjen. Det blåser litt (ikke mye). Får hjelp til å sende flyet. Prøver å styre, men dra i bakken med ett smell. Fantastisk nok overlever flyet. Prøver igjen - denne gangen overlever det ikke!!! (Hører jeg en damestemme i bakhodet - "hva sa jeg").

                        Ny runde med lim. Vurderer å gi opp hele prosjektet. Tidlig neste morgen dukker en underlig tanke opp i hodet - har jeg sjekket om rorene går rett vei????
                        Har sjekket at de beveger seg, men... ????

                        Svaret er NEI - både balanseror OG sideror går feil vei. Hørte jeg inkompetanse - vel har lært litt nå da.

                        Har jeg et bra kandidatur til opptak, eller er det en annen klubb jeg burde meldt meg inn i?

                        Hører med til historien at jeg fremdeles fikser flyet (motor skal også monteres) - og flyet har ikke vært i luften etter siste krasj.
                        Last edited by EspenB; 24-09-08, 22:17.

                        Comment

                        Working...
                        X