Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blog: elefun Fokker DR-1 .90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blog: elefun Fokker DR-1 .90

    Okei folkens, ny stor eske ramlet inn på det lokale postkontoret og måtte bringes hjem for umiddelbar lokkløft.

    Det første man legger merke til er jo selvfølgelig alle de tre vingene og det neste er den ganske så store kroppen som ligger nedi esken. Flyet er mesterlig trukket med svar tog hvit film, men som med de fleste ARF'r idag må man gå over med strykehjernet her og der hvor filmen har løsnet. Kroppen er bygd opp i klassisk ARF materialer som laserskjærte plywood og balsa, ganske morsomt å se hvordan ny design møter gammel design...
    alle vinger og ror var rette og fine og hadde ingen skader.

    Det neste blir å gjøre ferdig toppvingen, noe som innebærer å hengsle rorene med ca hengsler, sette i servoer og koble opp rorene til servoene.
    Jeg bruker helt vanlig standard servoer i det flyet, noe bedre er overkill...her skal det gå sakte og med små belastninger på rorene.

    noen bilder fra innholdet i esken...
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

  • #2
    Heisann, rakk et par timer på hobbyrommet i går kveld og ble ferdig med toppvingen.

    Rorene var ferdig slottet til ca hengslene og de ble montert i raskt tempo, husk å sette riktig ror på rett side av vingen, ellers så kommer det ikke til å stemme med betrekningen mot vingen. Kan lønne seg å åpne slissen hvor ca hengslene skal inn slik at limet enklere kommer inn til treverket. På mine Hitec servoer trenger jeg ikke å sette på kabel forlenger for å få kontakten ut av vingen, den rakk akkurat, det eneste lille problemet var å få servoledningen tredd gjennom alle spantene og ut gjennom det lille hullet ved roten av vingen. Vel da var det bare å ta frem litt sytråd og feste hjulstopper i enden og tre den i baklengs, enkelt og raskt.

    Når servoene var skrudd på de ferdiglage vingelokkene var det på tide å lage overføringen fra servo til ror, og på en av mine overføringstenger manglet det gjenger, så vær obs på dette og bytt denne ut dersom du også skulle få en slik, greit at linken ikke sklir på stanga. En ting som jeg syntes var veldig positivt var at det kom med svarte rorhorn som passer fargeskjemaet veldig godt og skiller seg ikke ut så mye som det vanlig hvite hadde gjort. En fin touch.

    Det neste er å begynne på høyderoret og sideroret....forhåpentlig blir det klart i kveld eller i morgen.
    Attached Files
    - Håvard Glad Andreassen
    - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

    Comment


    • #3
      Da har høyderoret kommet på plass, husk å fjerne filmen på den riktige siden av høyderorsflaten sån at limet har noe å feste i. Puss gjerne også litt på kroppen der høyderoret skal festes slik at limet tar bedre tak.

      Legger også ved et par bilder av oppbygningen av kroppen, og et bilde av dekoren på siden av kroppen, dette er ikke dekaler men vanlig film som er kuttet til...veldig bra...

      Man kan se hvordan pushrodguidene er allerede på plass i kroppen, noe som underletter oppsettet av høyderor og sideror betraktelig. Fikk også limt på sideroret. OBS OBS er å feste dette skikkelig, bruk godt med lim og sørg for at limet kommer skikkelig til...modellen blir uflybar om sideroret løsner og det sitter kun i to hengsler....flere full size tri-planes har gått ned på grunn av at siderorert har løsnet...så OBS OBS..

      Det neste blir motormontering og resten av vingene...resten avradioutstyret skal også inn...så er den klar for prøvetur..ikke mye jobb i det hele tatt..
      Attached Files
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Har fått jobbet litt mere på fokker'n og ting begynner nå å flaske seg til.

        HAr fått satt i alle serover og motren er montert, noe som var såre enkelt. Plasser motoren på brannveggen og merk av hvor hullene skal være, takket være streker allerede plassert på brannveggen er det lett å få den sentrert.

        Å lage overføringene gik som en lek da alt passet, veldig fint at de har lagt med rorhorn i svart plast. Tenningsanlegg ble montert på brannveggen over motoren og batteriene ble plassert så langt frem som mulig. Med denne plasseringen kom CG ut nøyaktig som tegningen beskriver....perfekt.

        Å montere alle vingene på flyet var også enkelt da alle stagene som fulgte med passet godt til de ferdiglagde hullene i kroppen og det var bare å skru i sammen med de medfølgende skruene...enklere blir det ikke.

        Har du kassebil kan denne modellen fraktes til flyfeltet uten å måtte skru av noen vinger, i min 01 passat ble jeg nødt til å fjerne overvingen for å få plass, men bruker ikke mer enn 5 minutte rpå stripa for å sette den på igjen så det er overkommelig..

        Håper å få prøvd den de nærmeste dagene om været holder seg...
        Attached Files
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          hmmmm. fra værste 3d kjærrene til sakte-flygende skala.
          jaggu er du allsidig!
          hva slags motor har du i denne?
          hva er stort er vs?

          Comment


          • #6
            Hei Anders, jepp dette blir en koselig avveksling til alle halsbrekkende gyrorotasjoner

            Svar på spm finner du her: Fokker DR-1 .90 ARF - (MFN) ModellflyNytt.no
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Da har endelig kjerra fått lufta vingen(e)...en nydelig vindstille høstkveld på Maarud og helt alene...brukte omtrent 5 minutter på å skru på overvingen og koble til servoledningene så var det bare å tanke og gjøre de vanlige øvelsene med rekkeviddesjekk.
              Rekkeviddesjekken ble utført uten problemer som har nå vært standarden siden jeg begynte å bruke Spektrum DSM teknologi for over 2.5 år siden.

              Etter å ha sjekket tyngdepunktet en ekstra gang, noe som er veldig kritisk å få rett på en slik stutt maskin, så sjekke dette nøye.

              Flyet ble tanket og motoren ble primet, på tredje flippen startet den som vanlig....må si jeg er veldig fornøyd med denne lille Zenoahen har aldri sviktet med så langt og går som ei kule...har nå kjørt den inn et par timer i benk og den gir meg 8000 på en 17x6 propell, det er bra med standard potte. I følge manualen kan du få opptil 30-40% prosent økning i effekten ved å sette på en tuned pipe på den. men det var det selvfølgelig ikke plass til i denn modellen

              Etter en veldig kort takeoff roll på rundt 20 meter lettet flyet fra bakken på halv gass...en liten advarsel....Sideroret på denne maskinen er ikke stort i areal men fy å effektivt det er, så vær veldig forsiktig med å bruke for mye utslag her, et tips kan være å bruke endel expo for å myke opp senteret litt, men det er en smakssak. ER jo vant til å fly endel 3d fly og imac type fly og dette flyet er jo som kjent ingen av delene og flyegenskapene er jo deretter, det passer seg best til en loop i ny og ne og det aller morsomste med denne modellen er jo selvfølgelig landingene, og de ble det endel av denne dagen skal jeg si deg...skikkelig artig å komme høyt og kutte throttel og siden flyet har masse drag la flyet synke bratt ned mot stripa i en kontinuerlig sving fra downwind inn på finalen med en liten sideslipp lagt inn, så rett før setting gi en liten touch med throttle slik at synken minsker og styre den ned rullebanen med sideoret og sette den i en silkemyk hjullanding før du throttler ned til tomgang og lar den stoppe rett frem.....et stort smil om munnen på meg, synd det ikke var noen andre der som kunne ta bilder...

              Dette er en førstklasses kosemodellen som er veldig lett å sette sammen til å være en så kompleks maskin og med denne motoren har den en perfekt partner til mye billig og driftsikker kos på stripa... ser frem til neste gang...og da skal jeg få med meg noen som kan ta bilder av flyet i lufta også....

              Noen bilder fra stripa...

              Enjoy..
              Attached Files
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • #8
                Da har jeg endelig hatt mulighet til å få tatt noen bilder av flyet i lufta....og ja, jeg vet det mangler en pilot...noe som må gjøres noe med før neste gang føler jeg, ser rart ut med tom cockpit...
                Attached Files
                - Håvard Glad Andreassen
                - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                Comment


                • #9
                  Også de siste bildene...

                  takk til Terje Fagermoen for bildene...
                  Attached Files
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                  Comment


                  • #10
                    Da begynner min fokker DR.1 å bli ferdig. Jeg er stort sett fornøyd med dette flyet foreløpig, men det er endel å sette fingeren på;
                    Dekal/betrekning av ørnen mangler fullstendig.
                    Skjær dine egne spor til cyano rorhengslene!"
                    Svak innfesting for rorhorn på balanserorene, måtte modifiseres.
                    Halevingens styrbord side hadde en vinkel på 100 grader, måtte kutte og trekke om for å få 90 grader og matching mot høyderorert.
                    Halehjul/styrebrakett; her kommer delene kanskje fra forskjellige produksjonsserier? Innfesting i skroget og styrebraketten måtte modifiseres.
                    Pynteforingen rundt cockpit (svart gummislange) var 5 cm for kort.
                    Begge balanseror noe buet pga strekk i betrekningen.

                    Kanskje ikke topp presisjon på dette settet, men det er et stort, mektig og imponerende fly - dersom det ikke dukker opp mere snags så er iallefall jeg fornøyd!
                    Hangar:

                    Haikong YAK55sp 55e
                    Hyperion YAK55 25e
                    Multiplex Cularis
                    Reichard XL3200
                    Elefun Fokker DR. 1
                    TWM Piper Cub 1/5 elektro

                    Comment


                    • #11
                      Det var rart, ingen av de problemene du never var et problem på min, men kan være som du sier forskjellige produksjonsserier. Men tror uansett når du får den opp i lufta at du blir fornøyd med flyegenskapene, den er morsom å fly. Bare pass på sideroret det er veldig følsomt
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Hei Flypilot!
                        Review'et ditt var meget bra, mange knallfine bilder også! Mitt fly er nok fra en annen serie. Iht Elefun så fikk de kun to fly inn sist, mitt er det ene av disse. Det er med andre ord kun ett fly igjen, så løp og kjøp! Skal passe godt på sideroret, takk for tipset
                        Hangar:

                        Haikong YAK55sp 55e
                        Hyperion YAK55 25e
                        Multiplex Cularis
                        Reichard XL3200
                        Elefun Fokker DR. 1
                        TWM Piper Cub 1/5 elektro

                        Comment


                        • #13
                          Her er min Fokker , kjøpte den på Elefun i våres, Hadde ingen problemer med min model, men jeg gjorde noen forandringer, byttet ut hjulene og lagde bredere understell, pilot fra Aces of Iron, monterst hale hjul istedenfor den medfølgende skien,
                          Motoren er en Zenoah 20.
                          Kappet av en del på cowlingen, fordi jeg synes den så alt for lang ut,
                          Jeg monterte kraftigere hengsler på sideroret,
                          Byttet også ut maskin geværene.
                          Attached Files
                          Magnar Schou Olsen

                          Comment


                          • #14
                            er er en film snutt av fokkeren, (ikke hør på fotografen hehe)
                            Magnar Schou Olsen

                            Comment


                            • #15
                              Tøff kjerre dette her ..
                              Mvh.

                              Fredrik

                              Comment

                              Working...
                              X