Announcement

Collapse
No announcement yet.

Agusta A109BA med hjemmesnekra mekanikk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Agusta A109BA med hjemmesnekra mekanikk.

    Jeg er pån igjen. Har bestilt nytt skrog og gjort noen modifikasjoner i rotorhodet. I tillegg har jeg kjøpt et billighelikopter for å gjøre tester av nye rotorhoder i et mer kontrollert "miljø" enn Agustaen. Jeg mistenker at servoene var i svakeste laget da jeg måtte gjør endringer ifm montering av gyroene for at den skulle få nok range å jobbe med, derfor kommer jeg til å bruke børsteløse servoer som er mye kraftigere nå.
    Attached Files

  • #2
    Kult! Lykke til med byggingen
    Atle Østereng
    Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
    Msn: a_ostereng@hotmail.com

    T-rex 450 SE V2
    Spektrum DX7
    GY401 m/S9257
    3 x HS-65MG

    Comment


    • #3
      Skroget kom for lenge siden, men jeg har vært opptatt med jet så det ligger fortsatt i eske. Det ser like bra ut som det gamle men har en bittelitt mørkere grønnfarge. Jeg har planer om å modifisere mekanikken litt før jeg monterer. Det er mulig at jeg bare lager et stivt rotorhode så jeg kan fly med en gang uten å måtte kødde med Skookum-boksen for å få den til å funke med flapperotorhodet.

      Comment


      • #4
        Nå har jeg begynt for fullt med Agustaen. Jeg har limt inn alt det gamle rammeverket jeg hadde laget til den gamle, og modifisert litt der jeg syns jeg trengte noe forandring. I tillegg har jeg laget en ny girkasseenhet med plass til større servoer. Bildene viser den nye girkasseenheten.

        Sideplatene tok litt under seks minutt å frese ut, anti-rotasjonsbraketten tok rett under fire minutt å frese ut og bunn- og topplata tok til sammen 70 minutt å frese ut. Det går fort.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Ja det blir jo bra dette, som alt andre du lager

          Hva gjør du for og få så fin finish?


          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #6
            Ingenting. Det er rett fra maskina.

            Comment


            • #7
              Ok, synes ikke de ser maskinert ut. Når jeg freste med en fres på jobb, så ser du lissom godt hvor fresen har vært.


              Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #8
                Du ser det her og om du går nært. Jeg brukte 2-skjærs fres til alt her og da blir det synlige fresemerker på sidene. Med 4-skjærs fres blir det veldig fint, men det er upraktisk med fire skjær på aluminium i så små størrelser for da må jeg bruke mye mer smøremiddel. Jeg pleier å kjøre en finish-passering etter noen av operasjonene, de sidene som skal være veldig synlige, hvor jeg kjører lavere matehastighet med full dybde for å gi finere finish.

                For å lage disse delene har jeg brukt:
                1,6 mm karbidbor
                2 mm karbidbor
                2 mm 2-skjærs radiefres
                3,175 mm 2-skjærs radiefres
                3 mm 2-skjærs pinnefres

                Comment


                • #9
                  Har du prøvd å bruke grisefett? Vi bruker ett som heter 4-point, som er beregnet på alu.
                  Vi bruker det til sager, og til det fungerer det utrolig bra, bladene kleber ikke i det hele tatt hvis du tar på litt nå og da.
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Det kleber ikke med rødsprit heller. Jeg har bare en mikroskopisk stråle med rødsprit mot materialet og verktøyet mens jeg freser, og det er rent etterpå.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tahustvedt View Post
                      Det kleber ikke med rødsprit heller. Jeg har bare en mikroskopisk stråle med rødsprit mot materialet og verktøyet mens jeg freser, og det er rent etterpå.
                      Lukter fælt, da....
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har avtrekk.

                        Comment

                        Working...
                        X