Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg BH Cobra Hobby24

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg BH Cobra Hobby24

    Da var den i hus. 2-delt vinge og en fin lavvinget aerobatic trainer. Ett godt alternativ til nr2. modell.

    Futabaservoer, Spektrum mottaker og en klassisk OS 46 skal inn. Kanskje den startes på allerede i morgen.

    Førsteinntrykket er bra med god fargemanual, pent bygd og hardware ser bra ut.

    Sjekk info her: http://www.hobby24.no/?pageID=4145&ItemID=3572
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Må lese litt før simulatorflyging på jobben og ett par andre byggeprosjekter som også ligger på bordet så blir noen dager før jeg starter på den. Men den har vært ute og tatt litt bilder av kit. Ser bra ut, enkel brukerveiledning og limfuger, trekk etc ser bra ut. Hengsler er ferdig limt og denne trengs ikke mange timene før den er flyklar.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Da er jeg i full gang, har montert vingene klare og det meste av flykroppen også.

      Det er litt avvik på servomontasjen i vingene, men det er gjort enkelt og greit.
      Servoene skal monteres i ett lokk som igjen skrus fast i vingen. På dette lokket må du lime på 2 treklosser som servoen skal skrus i. Jeg startet med å skru servoene i treklossene som vist på bildene under. Deretter la jeg servoen på siden og satt senter på servoen ca midt i hullet. Trekk servoen ned så langt det går da du trenger ett litt større servohorn enn det som vanlig følger med servoer.
      En god ide kan være å sette på radioen og koble til servoene slik at du sentrerer de allerede nå og ikke knoter i etterkant.

      Deretter limes treklossene mot platen med epoxy og klyper/klemmer. Når alt er tørket og du har skjøtet servokabelen med en 30 cm kabel som er trukket ut i roten kan lokket skrus fast og jeg fant frem ett 2mm bor for å bore gjennom til rorhornet. Trer 2 mm skruene gjennom rorhornet, gjennom roret og skruer de inn i de små plastplatene. Klipp og slip av det som stikker ut på andre siden.

      Skru fast plastlinken på 2 mm staget som ligger i esken, sett roret nøytralt og merk av der du skal bøye staget nitti grader. Når det er bøyd stikkes det gjennom servohornet og ett hurtigklips settes på så det ikke skal falle av.

      Også var det 1 igjen
      Attached Files
      Last edited by affa; 22-10-08, 19:58.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Hovedunderstell

        Understellet er ferdig bøyd kraftig pianotråd med fjæring. Under vingen er det allerede spor og hull til dette. Skjær en strek i trekket med cutter og stikk hjul-leggen på plass. Det var lett å finne hullet hvor den vertikale forsterkeren skulle nedi.

        Presset den ned på plass og tok 2 metallplater med litt bøy i og skrudde fast med 4 stk treskruer ned i hardtre som er rundt understellet. Satt på hjulstoppere og hjul med en gang. Bruk alltid Locktite på metall mot metall som feks settskruer i dette tilfellet.
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Nesehjul

          Hele festebraketten er allerede satt på plass, endel av den er i metall og noe annet er i plast. Jeg tredde først neseleggen opp undenfra, men den gikk noe trangt så jeg fant frem ett 4 mm bor og gjorde hullet ørlite større. Deretter fant jeg frem deler som vist på tegningen. Styrelinken til nesehjulet ligger allerede tredd frem til riktig posisjon(litt vanskelig å se på bildet) og styrearmen settes på den tilbøyde pianotråden før jeg stikker neseleggen ogg og gjennom styrearmen. Ut med settskruen for å få på litt Locktite og inn igjen. Neseleggen har ett slipt flatt spor slik at det ikke skal kunne vri seg ut av posisjon. Finn det og stram til moroa.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Før motoren monteres kan det være lurt å få på plass tanken. Det går i etterkant også, men betydelig trangere da. Etter å ha veid den ut i etterkant blir den litt baktung og jeg kan anbefale å legge batteriet over tanken for å få mest mulig vekt fremme uten å legge på ekstra vekt.

            Hele tankstopperen med plastrør er ferdig og man skal bare sette på fuelslange og klunk som skal inni tanken. Pass på at den ikke blir for lang så den går i enden av tanken og henger seg opp. På med 3 slanger, 1 til inntak, en til trykk fra potta og en til fylling.
            Attached Files
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Så var det inn med motor, metallmotorbukk er allerede montert og jeg finner frem 2 metallskinner, 4 bolter med tilhørende skiver. Motoren settes ned mot bukken og de lange flate metallstykkene legges langs siden og skruene skrus ned i motorbukken. De klemmer altså motoren fast mot motorbukken. Jeg satt på spinnerbakplata på motoren slik at jeg fikk en passende avstand mellom motor og fly. På med fuelslangene og tok samtidig å skrudde løs throttelarmen slik at jeg fikk den på linken.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Jeg satt inn stab og finne og merket av hvor jeg skulle ta bort filme. Kan bruke en kutter eller en loddebolt med tynn spiss. Hvis du bruker kutter så være veldig forsiktig så ikke man skader treverket som fører til budd i lufta.

                Begge deler limte jeg med epoxy. Pass på at den laveste hengslen til sideroret treffe rden ferdig kuttede slotten i kroppen.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Da er jo egentlig modellen så å si ferdig. Må skru på linker alle steder og tilpasse linken inni modellen. Det er plast hurtiglinker på alle pianotråder mens det er hurtig konnektorer på servoene.

                  Når jeg skrudde fast rorhornene bak så jeg at høyderorshornene ville gå borti rorhornet til sideroret. Disse var ganske lange så jeg satt linken litt lenger inn og klipte av det yttereste på rorhornet.

                  Høyderorene linkes sammen med en smart installasjon som dere ser på bildet. En ting å tenke på er å sette denne sammenkobleren lengst mulig bak slik at man får grei tilgang til vingeboltene som det er 2 stk av på hver side. Jeg justerte den godt bakover, slo på radio og satt rorene i nøytral før jeg strammet settskruene med Locktite.

                  På sideroret satt jeg inn 2 hurtigkonnektorer, den ytterste brukte jeg til sideroret og den innerste til nesehjulsleggen. Gassen ble justert og balanserorene hadde jeg allerede gjort ferdig.

                  Da var det egentlig bare utveiing igjen, altså å få den til å balansere på angitt tyngdepunkt som er 125mm fra forkant. For min del synes jeg det så ut som det lå veldig langt fremme, men på en jomfrutur ønsker man ikke å være mye bak CG ihvertfall.

                  Jeg la på endel bly og i tillegg en stor 14mm bolt da jeg var tom for bly......
                  Ennå så veide den ut 1 cm bak angitt CG.

                  Utslagene ble justert og de virket ganske små jeg satt opp en high rate som var det dobbelte.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Da var den helt klar og været var ganske greit idag så det ble ladet i dag morges og fikk nå flydd noen runder på Skoger idag. Bilder fra turen kommer senere.

                    En skikkelig Curare Look med negative vinkler
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Litt bakkebilder fra i dag
                      Attached Files
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Modellen veide ut ca 1 cm bak CG, dvs på 135mm fra forkant. Det virket som sagt noe langt fremme, men jeg prøvde i vei. Ett rimelig langt takeoffrun og mye høyderor for å komme i lufta. Klatret ut , fortsatt med mye høyderor og den stupte om jeg slapp stikka. Gikk inn for landing, noe ustabilt men fikk den greit med.

                        Tok etterhvert vekk både bly og all ekstravekt jeg hadde og fløy den med CG på ca 160mm bak forkant. Da ble saken noe annerledes, den tok fort av og tracket flott. Lett å se i lufta og selv om været var veldig rufsete og endel vind så taklet modellen det lett.

                        Alle standardøvelser ble prøvd og den gir meget god respons på alt untatt sideror hvor jeg nok hadde litt lite rorutslag. anbefalingene fra Black Hawk gir en god start. Selv med disse små utslagene så har man god autoritet og med mine maks utslag ble den veldig følsom.

                        Modellen seiler godt under landing så man må ha en god landingslegg, men jeg kunne lage lange fine flare og sette den på bakhjulene.

                        Fikk ikke filmet i går da det var såpass ruftsete at det ikke ville gitt det helt store, men fikk tatt masse fine bilder.
                        Attached Files
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Har fått flydd den i rolig vær i etterkant og modellen oppfører seg bra. Stabil og morsom å fly, lett å lande og er en fin innføring når man skal starte med akrobatikk over høyvinget stadiet.

                          Om det passer sånn så blir det litt video i løpet av dagen
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            En liten flyvideo

                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Review

                              Reviewet er sluppet:

                              (MFN) ModellflyNytt.no
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X