Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly med elektromotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly med elektromotor

    Jeg har overtatt en gammel 2m seilflymodell.
    Den har klapp propell og noe som ser ut som en 540 eller 550 elektromotor (børste)
    Jeg tenkte først å ta ut motoren og erstatte spinneren med en snute i bly i stedet og så bruke modellen på hang.
    Men så fant jeg en batteripakke på biltema også tenkte jeg...
    jeg har ingen regulator for børstemotorer, men jeg har en gammel mekanisk bilregulator liggende. Jeg lurer derfor på å gjøre noe så dumt som å kople en bryter direkte mellom batteriet og motoren og styre denne med en servo.
    Eller så setter jeg på den gamle mekaniske regulatoren og justerer bort reversen.
    hva brukte folket før?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Vet ikke hvordan det er i dag med de gamle regulatorne. Men sjekk støyen. Den er ugunstig å bli plaget med.

    Jeg hadde ikke brukt den !

    -fins sikkert en eller annen med en ok regulator liggende !
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Her er regulatoren..
      http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKAL6
      Men jeg dropper den.
      Det ville uansett blitt knotete å få den inn. Jeg får lete etter en annen løsning
      Last edited by nybegunda; 18-10-08, 01:35.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        På min gamle gentle lady hadde jeg en sånn power pod, og der brukte jeg veldig enkelt en bryter, som en servo slo av og på. Det funka bra det, men tror ikke den bilregulatoren holder lenge. De brenner ganske fort opp. Inn med en liten bryter og servo, vips så er du i lufta.
        lykke til

        Comment


        • #5
          Originally posted by nybegunda View Post
          hva brukte folket før?
          Før, og også i dag bruker "folket" en regulator for børstemotor. Koster 130 - 260 tenker jeg.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Nå har jeg plukket ut motoren og erstatter den med en blypropp slik at jeg får flydd modellen intill videre
            Motoren som står i snuten er en Astro -05 FAI racing motor.
            Vet dere hvilken regulator om passer?
            Siden jeg har masse regulatorer til børsteløse motorer liggende kan jeg kansje like gjerne bytte ut motoren med en børsteløs i stedet. Hilken motor vil dere da anbefale?
            Flyet er et gammelt seilfly av merket Sinus
            Legger ved bilder av fly og motor
            Attached Files
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Hmmm.

              Det er ikke noen billig børstemotor du har der. Kan kanskje tyne inn 300W på 7S NiXX! Begynn med en god propell rundt 8x4 på direktedrift, regn med 30A.
              I giret pakke har du en vinnermotor, men du har vel ikke gear tenker jeg?

              Børsteløst? Bruker denne i en liten kjapp seiler, bare 14x8 CAM folder og den er iskald. (På billige 3S LiPo) Har ingen problemer med å anbefale denne, handla min hos Griffin.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo View Post
                Hmmm.

                Det er ikke noen billig børstemotor du har der. Kan kanskje tyne inn 300W på 7S NiXX! Begynn med en god propell rundt 8x4 på direktedrift, regn med 30A.
                I giret pakke har du en vinnermotor, men du har vel ikke gear tenker jeg?

                Børsteløst? Bruker denne i en liten kjapp seiler, bare 14x8 CAM folder og den er iskald. (På billige 3S LiPo) Har ingen problemer med å anbefale denne, handla min hos Griffin.
                Nei det er ikke noe gear på den jeg har dessverre.
                Skjønner at dette er noe jeg vil ha.

                Vil du anbefale den motoren jeg har eller er børsteløst bedre?
                Har ikke peiling på hverken elektro eller seilfly jeg
                Last edited by nybegunda; 18-10-08, 16:45.
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Fant en liten børsteløs i garasjen som jeg tenkte jeg kunne forsøke så jeg satte den inn.
                  Flyet dro vertikalt laangt oppover, gikk som ei kule og jeg er strålende fornøyd!
                  Litt større batteri nå så er det knall!
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment

                  Working...
                  X