Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurocopter AS350 med hjemmesnekra mekanikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eurocopter AS350 med hjemmesnekra mekanikk

    Bildene viser skroget og den foreløpige tegninga på rotorhodet. Dette rotorhodet er ikke bare-bare å lage modell av fordi det bruker elastomeriske lager (laminerte gummi og stållag). Jeg har i stedet en fleksibel montering av lager i begge ender. Det vil fungere på samme måte som full size bortsett fra at opphenget i ytterenden ikke tillater store drag-bevegelser. Hadde jeg hatt glassfiber til stjerna så kunne jeg frest den ut nå.

    Rotordiameter vil være ca 133 cm. Skroget er ca 135 cm langt.
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 19-10-08, 13:57. Reason: Byttet tegning.

  • #2
    Endelig et nytt prosjekt.. gøy å se hva du lager

    Comment


    • #3
      Cool, blir artig å følge dette prosjektet også, dine prosjekter er fantastiske uansett hva det er du lager...

      *****

      Håper å se deg på skalaNM neste år da vi har tenkt å lage egen skala klasse for helikopter...
      Last edited by flypilot; 19-10-08, 16:20.
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Spennende prosjekt!

        Hodet ser ut til å være tett opp til 1:1 versjonen. Lager du bladene sjøl også?
        Thunder Tiger Mini Titan E325
        Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
        Align T-Rex 500 CF
        Gaui Hurricane 200 PRO

        Comment


        • #5
          Ja, jeg vil lage bladene selv også. Holder på å oppgradere CNC-maskina mi nå for å kunne frese lange deler.

          Comment


          • #6
            I dag prøvde jeg å frese en hub for å se hvordan den kjennes. Jeg brukte 6082-T6 Alu. Ikke det mest elastiske, men det funker nok for det. Om jeg lager en ny vil jeg bruke en annen teknikk for å eliminere fresemerkene på armene. Nå er det roser på grunn av området jeg har definert når jeg skulle frese, men det er ikke noe problem.
            Attached Files
            Last edited by tahustvedt; 03-01-09, 02:58.

            Comment


            • #7
              Nå driver jeg og tester ett par rotorblader på et helikopter jeg har kjøpt kun for å teste ting jeg lager. Jeg har fått til noen semisymmetriske skalalike blader som funker veldig bra på lavt turtall. Jeg flyr rundt på 1230 rpm med de og lyden er veldig kul. De koner litt i lufta pga det lave turtallet, og det er meningen også for at det skal se riktig ut. Lyden når helikopteret flyr forbi fort er ganske kul. Det smeller fra bladene i høy fart. Jeg har flydd de med så lavt som 1050 rpm, og vil prøve å skru ned turtallet igjen når jeg får tunet stabiliseringsboksen. Selv ved bare 8-9° maks kollektiv pitch og 1230 rpm så klatrer den veldig godt, så det er enormt mye løft.

              Bladene er 580 mm lange fra bolthull til tipp med 42 mm korde ved roten og 41 mm ved tippen. De har semisymmetrisk profil med 7 mm tykkelse ved roten og 5 mm ved tippen. De er vridd 3° fra rot til tipp. De veier 67 g hver.
              Last edited by tahustvedt; 29-03-09, 15:21.

              Comment


              • #8
                Kor fekk du tak i det skroget der? Er det Vario? Pent!
                mvh
                Åsmund Eikeland

                - Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
                - Align T-Rex 500 ESP
                - AT-40 O.S 46LA MAX
                - GAUI 500x Quad flyer

                -Futaba 9c

                Fitjar Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Du får kjøpt militærutgaven på http://flying-hobby.com/ og både militær og sivil på http://stores.shop.ebay.com/sylvian1....c0.m14&_pgn=2 Flying-Hobby er billigst.


                  Her er bilde av testmodellen med bladene. Det er et 630-size helikopter som veier 2,7 kg.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 29-03-09, 19:03.

                  Comment


                  • #10
                    Blir nok rått som vanlig dette!
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Jeg brukte 2500 mah på 15,5 minutter flytid. Jeg har 3600 mAh brukbar kapasitet så det betyr vel ca 22 minutter flytid. Ganske høy virkningsgrad når man flyr rundt på lavt turtall.

                      Comment


                      • #12
                        En video av rotorbladtesting:

                        Jeg brukte 2250 mAh på 15,5 minutter. Helikopteret trekker 318 W ved hovring i 1,5 m høyde. Jeg fløy en tur rundt omkring og da viste den makseffekt på 348 W.
                        Last edited by tahustvedt; 02-04-09, 20:21.

                        Comment


                        • #13
                          Rå lyd da Venter spent på at du skal komme deg videre, skal du bygge selve ramma til heliet selv også ?


                          Mvh Robert.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • #14
                            Ja. Planen er å lage alt unntatt skroget.

                            Comment


                            • #15
                              Freste ut platene til sleevene i går. Det er vanskelig å se hvordan de ser ut i detalj, men de ble ganske bra. Kombinasjon av 3D og 2D her. Mye mer avansert enn det ser ut. Tenker jeg freser noen av mellomstykkene i morra.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X