Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venus II til de evige flymarker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Venus II til de evige flymarker

    I går opplevde jeg for første gang at min Graupner MC22s ikke fungerte som den skulle. På den femte turen midt i en halv reverse Cuban eight så ringer mobiltelefonen som selvfølgelig ligger i jakkelommen og all kontakt med flyet blir borte. Flyet forsetter med å loope selv om det ikke er noen kontakt - ser ned på displayet og der står det omtrent som følger: " No datatransmission could be executed do to low voltage".

    Slår av senderen og slår den på nytt og kommer rett til programmet for kanalvelging - velger kanal 64 og vips så er radioen i funksjon igjen men flyet er dessverre bortenfor horisonten og ikke mulig å redde.

    Det er jæv....... å miste et fly på den måten - håper jeg finner det igjen for hardwaren er jo værdt noen kroner og mulligens noe kan brukes igjen. Fant det ikke i går men skal ut å lete igjen i dag.

    Så et spørsmål til forumet - er det noen som har opplevd noe lignende med Graupner?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Har Mc 22, men har aldri opplevd dette nei.

    Ut fra teksten i feilmeldingen hørtes dette mer ut som om du hadde for lav batterispenning på senderen rett og slett. At mobilen ringte akkurat da kan jo være tilfeldig. Husker du hvor høy spenning senderen rapporterte på batteriet ditt da?

    Dette med mobil i lomma er jo diskutert opp, ned og i mente på forumet, og konklusjonen blir stort sett at mobilen ikke hører hjemme i nærheten av sendere. Men jeg har selv mange ganger glemt at jeg har mobilen i lomma når jeg flyr, og min Mc22 har aldri reagert på at mobilen har ringt samtidig som jeg flyr heldigvis.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Nyladet - viste 10,4 V på displayet. Og som sagt når jeg slo av og på senderen igjen så viste den fremdeles 10,4V.

      Var ute og lette etter flyet i dag og fant det etter ca 2,5 timer - mye lengre unna og øst for der jeg trodde det hadde gått ned - mer enn 1 km i luftlinje har den loopet seg frem før den ble totalt pulverisert i våt og myk høst åker. Måtte ha 2 sorte sekker for å få med alt - ingen del er over 30 cm lange eller 10 cm brede - unntaket er haleseksjonen som er nesten uskadet.

      Skal sjekke om hardware kan brukes om igjen.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        mobil

        jeg mistet en modell for noen år siden en 2x2meter f3a model , eneste jeg kunne finne ut var at det måtte være mobilen som lå i brystlomma på varme dressen ca 2 cm fra senderen .
        alt virket etter smellen bortsett fra det som var knust ( blir ikke mye igjen etter full gass i frossen bakke)
        Om du legger telefone i nærheten av en radio hører jo enn stadig at det er "kommunikasjon" mellom telefon og sentral..min sluttning er at det må ha slått ut og forstyrret elektronikken i radioen min (futaba 9Z) som forøvrig ble pensjonert etter det.
        Så nå ligger telefonen i senderkofferten mens jeg flyr
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

        Comment


        • #5
          Ja jeg har en følelese av at mobilen er årsaken. Får prøve å få gode mobilvaner på stripa etter dette.

          Det er noe med at man mange ganger har flydd med mobilen i lomma og den har ringt uten at noe har skjedd. Brukte vinterjakke og der lå mobilen bare noen centimeter unna senderen. Ellers så har den ligget i bukselomma og da er avstanden større.

          Uansett en dyr lærdom.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Høres rart ut at det er mobilen sin feil når du får den feilmeldinga på displayet.

            Ta en test med et annet fly på bakken, og hold telefonen nær antenna for å se hvilke utslag det gir.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Superstar40 View Post
              Nyladet - viste 10,4 V på displayet. Og som sagt når jeg slo av og på senderen igjen så viste den fremdeles 10,4V.

              Min radio rapporterer over 11 V når den er nyladet. Jeg flyr aldri på spenning under 10 V på senderen.

              Mistenker at du bruker en eller annen computerradio gjennom ladepluggen på senderen og at den dermed ikke detekterer Delta-peak på riktig tidspunkt. Jeg plages en del med at min lader (billiglader) kutter ladingen aaaaltfor tidlig om jeg lader på høy spenning gjennom ladepluggen. Må ned på 0,2 C for at den skal oppføre seg sånn nogenlunde.
              Har etterhvert blitt så lei av dette at jeg har begynt å lade utenfor senderen istedenfor.

              Så muligens var det nok ikke så fulladet som du tror?
              Hva slags lader bruker du da?

              Men uansett burde den klare seg om den faktisk holdt 10,4 V.
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Denne gangen brukte jeg Graupner sin vegglader - 150 mAh ladestrøm i 12 timer. Før jeg dro på stripa viste den 11,1V og når jeg slo den på i dag (normal romtemperatur) viste den 10,6 V. Kan nevnes at det bare var 7-8 grader og at det var den 5.flyturen den dagen så fallet i Volt er helt normalt i for temperaturen.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Tok å testet ut nå med mobiltelefonen og la den ved siden av senderen - parallelt og ingenting skjedde - begynt så å dreie telefonen sakte rundt og når mobilens antenne peker rett mot høyre side av senderen - ca midt på så gikk den rett i samme feilmelding som i går.

                  PUH - da vet jeg at mobil og sender er FY og at det er årsaken. Men antennen til mobilen må peke på senderen fra høyre side og midt på siden. Stemmer ganske bra med plasseringen i lommen fra i går.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Godt at det ble oppklart

                    Dette kommer jeg sikkert til å teste på min sender også
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Superstar40 View Post
                      Tok å testet ut nå med mobiltelefonen og la den ved siden av senderen - parallelt og ingenting skjedde - begynt så å dreie telefonen sakte rundt og når mobilens antenne peker rett mot høyre side av senderen - ca midt på så gikk den rett i samme feilmelding som i går.

                      PUH - da vet jeg at mobil og sender er FY og at det er årsaken. Men antennen til mobilen må peke på senderen fra høyre side og midt på siden. Stemmer ganske bra med plasseringen i lommen fra i går.
                      Hvilken type mobil har du? det er stor forskjell på hvor mye støy de sender ut.
                      Har holdt på en del med lydsystemer, og noen mobiler forstyrrer bare de er i samme rom, mens andre kan ligge oppå miksepulten uten å forstyrre.(simens har stort sett små forstyrelser. i hvertfall tidligere modeller.)
                      Edvin
                      ------
                      http://home.no.net/hansenmh

                      Comment


                      • #12
                        Nokia 6103 tror jeg den heter -metallfinnish tynn og smal.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          Nekrolog:

                          75 turer gav du meg før Nokia sendte deg til de evige flymarker. Du fikk oppleve dead stick, landing i kornåkeren og hard landing under Vingtreff for eieren ville ha en 10er. Du fikk oppleve NM og Chivas Cup og poengsum helt opp i 8 på enkeltøvelser. Til å ha levd fra mai til oktober fikk du være med på mye som ikke alle andre har opplevd. Takk for alt du gav meg.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

                          Mange fly og mye moro

                          Comment


                          • #14
                            ny modell

                            synd når slik skjer ..man blir deppa ..nesten eller det er vel kjærlighetssorg......
                            men man må se fremover

                            404
                            404

                            sjekk her...

                            om du vil ha en rimelig modell ..grand slam 50-90 hendoldsvis ca 600,- og 1000,- om jeg ikke forstod gæli...fikk linken av østen surfern Audun
                            Akiba design
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by RGJ View Post
                              synd når slik skjer ..man blir deppa ..nesten eller det er vel kjærlighetssorg......
                              men man må se fremover

                              404
                              404

                              sjekk her...

                              om du vil ha en rimelig modell ..grand slam 50-90 hendoldsvis ca 600,- og 1000,- om jeg ikke forstod gæli...fikk linken av østen surfern Audun
                              Akiba design
                              Det var jo en lekker sak. Har jo en Spot On 50 og en Facination 15 som kan flys umiddelbart bare vinden løyer litt.

                              At man skaffer seg en 90 kjerre igjen er overveiende sannsynlig. Får sette sammen Onyx og ha den klar til flyging så snart som mulig.
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...
                              X