Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lampeolje som drivstoff

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lampeolje som drivstoff

    Hei,

    Noen som vet om jeg kan bruke lampeolje som erstattning for Jet A-1?

  • #2
    Hei,

    Det skal vel gå fint som f.. Blir vel litt dyrt i lengden.
    Har kjørt mine turbiner på vanlig fyringsolje.
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx

    Comment


    • #3
      Originally posted by oistein View Post
      Hei,

      Noen som vet om jeg kan bruke lampeolje som erstattning for Jet A-1?

      Det er det beste å la være.
      Inconelèn etses opp pga det høye svovelinnholdet i parafin og lampeolje.
      Så det gikk hardt utover brennrøra visstnok.
      Så jeg bruker konsekvent Jet A1 etter at Lars kom med den opplysninga.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Lampeolje er vel en renere utgave av parafin ettersom jeg har forstått (rett meg om jeg har feil). Jeg har ikke holdt på veldig lenge med jet men jeg suger til meg all den info jeg klarer å få inn. Av det jeg hører så er det like mange som bruker vanlig parafin som Jet A1. Virker ikke som dette gjør noen forskjell på levetiden. Det at brennrørene blir dårlige kan like godt være at dyserørene har feil vinkel, da går motoren for varm. Dette er en av tingene som blir rettet på ved servise fordi disse har en tendens til å rette seg ut i drift. Min 3000 har jeg justert disse selv og motoren gikk nesten 200grader kaldere etterpå ved 125000rpm. Siste jeg hørte fra en av produsentene nå var at de motorene de fikk til servise fra Norge er at de er utrolig rene innvendig

        Lampeolje blir vel som nevnt her dyrt i lengden om man ikke har en spesialavtale med noen da Jeg vil ikke svare på om du kan bruke det heller. Jeg bruker vanlig parafin med 5% iblandet syntetisk totaktsolje av god kvalitet . Sammen med et bra filter både i kanna og flyet så funker dette helt fint for meg og flere til.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soarer View Post
          Det er det beste å la være.
          Inconelèn etses opp pga det høye svovelinnholdet i parafin og lampeolje.
          Så det gikk hardt utover brennrøra visstnok.
          Så jeg bruker konsekvent Jet A1 etter at Lars kom med den opplysninga.
          Jeg sa ikke direkte at disse fludium har høyt svovelinnhold, men at de KAN ha det, og trolig har høyere innhold enn Jet A1 som har nøye spec på sånt.
          Jeg diskuterte dette med folka fra Wren på Jetpower 06, etter at inconelrørene på min 54 ga opp etter mindre enn 10 timer. Da hadde jeg flydd mye på lampeolje, som jeg syntes brant fint og luktet lite. Brukte også endel fyringsolje, men den lille ble merkbart tungstarta på det. Da fortalte de hyggelige engelskmennene om svovelproblematikken.

          Comment


          • #6
            Takker for svar. Det er bare en kriseløsning det er snakk om uansett. Brant tom mon siste 20 liter A-1 før jeg hadde tenkt. Så det er bare en tre-fire turer det er snakk om så jeg tolker det dithen at det skal gå helt fint. Finnes jo mer A-1 der jeg tanker, men vanskelig å få tak i til i morgen.

            Comment


            • #7
              Det er vel nytt for mange som har jet at vanlig parafin kanskje ikke er gulle godt allikevel, og det var det for meg også.
              Så takk til Lars for den opplysninga.
              Jet A1 er jo laget kun for å brukes i jetmotorer, og er helt sikkert det som er best i det lange løp. Nærmeste Avinor flyplass er muligens det enkleste for å kjøpe det, men er kanskje tilgjengelig andre steder også? Kosta 11 kr literen i forrige uke da jeg kjøpte 19 liter.
              Mvh
              Gudmund

              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

              Comment


              • #8
                Har ikke greie på dette i det hele tatt, men er ikke Jet A1 bare renset parafin?
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Ikke bare det, den har en del spesielle antikorrosive midler også. Jet A1 er høyrenset som de sier, hva de nå mener med det. Husk at det er motorer til flere titalls millioner usd som har det som mat, og da vil jeg tro at A1 er det beste for oss også.

                  Her i Molderegionen er det rett som det er at det leveres Jet A1 til de som fyrer med parafin i hus og heim, så sjekk i din nærhet om de har. Da til samme prisen som fyringsolje.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vil nok tro at Jet A1 er et billig og enkelt produkt, med så stort forbruk som det er, så tilpasser nok heller fabrikantene turbinene til drivstoffet som er billigst, så det er nok neppe så veldig fancy.

                    Turbinene vi har på jobb kjøres både på diesel og gass, vet jeg.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Ja helt sikkert et billig produkt. Men vil tro at det er det beste for oss modellflygere likevel.
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • #12
                        Klart at jetfuel ikke er et vanskelig produkt. Det som gjør den litt annerledes er kravene til dokumentasjon, og alt den IKKE skal inneholde. Det er ikke bare å blande inn all dritt du vil bli kvitt, den mikser de i drivstoffet som selges til Afrika..

                        Roadrune: etter å ha sett innmaten av en Allison som hadde stått i Nordsjøen noen tusen timer, ville jeg ikke flydd på samme drivstoffet. Vet ikke hva det var, men den var full av koks og avleiringer, noe jeg aldri har sett i en fullsize flymotor.

                        Comment


                        • #13
                          Flisespikkeri...
                          Har sett motorer med halvt indre brennkammer pga for høy temp/turtall, men den gikk lell, om noe treigstartet da.
                          Jet A1 er laget for å oppfylle motorprodusentenes spec (fullsize), guffa er ikke en oppskrift på hva en jetmotor skal kunne tåle å svelge. Heller andre veien, laget for å ha lengst levetid/pålitlighet på de motorene som bruker det, akkurat som Lars sier.
                          En jetmotor er egentlig en simpel klump med en utrolig pålitelighet, bare pumpa går så snurrer det, levetida dens (også) bestemmes av levevilkårene den får så å si.
                          Hva den har som mat bryr den seg egentlig lite om, bare det brenner godt nok. Og da er gass genialt, og diesel billig.
                          Så forventet levetid på jetmotorer som går på diesel, er kalkulert dit hen at det er en gevinst allikevel etter de x antall timene den går. Bytt den ut, og få på plass en ny.. Det stryker ikke med 200 menneskeliv eller mer om den stopper, derfor kan de gjøre det. Profitt...

                          Det mest effektive brennstoffet for modelljet, er faktisk diesel med 10% bensin innblandet. Det gir den høyeste brennverdien det er mulig å oppnå med fossilt brennstoff. Så sier iallefall tyskerne, men har ikke prøvd det sjøl.
                          Resultatet ville da være mere igjen på tanken på en like lang flytur.

                          Det var jo litt på utsida av lampeolja det her da, men engasjerende...
                          Last edited by Soarer; 25-10-08, 16:26.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by LaSt View Post
                            Klart at jetfuel ikke er et vanskelig produkt. Det som gjør den litt annerledes er kravene til dokumentasjon, og alt den IKKE skal inneholde. Det er ikke bare å blande inn all dritt du vil bli kvitt, den mikser de i drivstoffet som selges til Afrika..

                            Roadrune: etter å ha sett innmaten av en Allison som hadde stått i Nordsjøen noen tusen timer, ville jeg ikke flydd på samme drivstoffet. Vet ikke hva det var, men den var full av koks og avleiringer, noe jeg aldri har sett i en fullsize flymotor.
                            De kjører hovedsaklig på gass rett fra brønnen, via noen separatorer, så muligheten for oljerester er vel absolut til stede, hvis produksjonen ligger nede, kjøres det på diesel, og da av en annen kvalitet en det du får på Shell for å si det slik
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Ja nettopp. Det er krona som teller, uansett hvordan en vrir og vender på det..
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X