Announcement

Collapse
No announcement yet.

nødvendig rullebane for turbin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nødvendig rullebane for turbin

    Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg et turbinfly om dagen. Modellflystripen jeg hadde tenkt å bruke den på er en 300 fot lang asfaltert stripe. Flyet jeg vurderer er en Jetlegend 1/8 F-16 med JetCat P60 så ikke noe overmotoriserte greier. Er det noen som har noen formening/peiling på om modellflystripa er lang nok til å ta av og lande trygt på. Nord av stripa er det noen trær som gjør at man må komme forholdsvist steep inn. Innflygingen fra sør har ingen hindringer. Det er ingen som bruker modellflystripa som har turbin-modeller så de vet ikke om stripa er brukbar til formålet.
    Mvh
    Ståle

  • #2
    Går nok med en sportsjet fra sør, men ikke en slik liten F-16. Denne går dersom du kommer inn fra, bratt innflyvning funker som regel dårlig uansett. Da kan kanskje redde deg inn med 90 grader flap og stor luftbrems.

    Error 404 - Not Found

    Comment


    • #3
      95 meter er vel litt trangt. Det går, men er jo ikke på en slik plass en vanligvis flyr F-16.
      Er det steep i begge endene, så var jeg mer bekymra over landinga enn take off.

      På korte baner kan jeg anbefale en Boomerang XL. Det er en skikkelig traktor..
      Last edited by Soarer; 25-10-08, 16:46.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Oki! Ja det var vel egentlig det jeg fryktet, at det var litt knapt med rullebane. Æsj.....
        Og det er F-16 eller ingenting det har jeg bestemt meg for, så da blir det vel ingenting
        Mvh
        Ståle

        Comment


        • #5
          rundt stripa er det kortklipt grass. Så hvis 300 fot skulle være nok for take-off, er det kanskje ikke noe problem å rulle av stripa og ut på grasset under landing? hvis understellet tåler det da
          Mvh
          Ståle

          Comment


          • #6
            Her er forresten et bilde av stripa ut mot nord
            Attached Files
            Mvh
            Ståle

            Comment


            • #7
              Spør du meg ser det ut som en fantastisk stripe for alle slags fly. Se videoer av tilsvarende fly på youtube og gjør opp en mening:
              Last edited by tahustvedt; 25-10-08, 19:32.

              Comment


              • #8
                Nå har da jeg ingen turbinfly men den stripa det er bilde av så burde det gå fint da..
                Har sett veldig korte landinger med jet pluss det finnes jo gode understell som tåler fint å ta av med på gress og lande på gress. er bare å øve inn presisjonslanding at du lander i begynnelsen på stripa
                Pluss det er jo brems å få på dekkene oxo
                Gå for drømmen din du det er det som er så flott med denne hobbyen :P
                Men må si at stripa deres så veldig fristende ut
                legger ved ett gammelt bilde av vår stripe i dag er den MYE større med sikkerhetsnett.

                Lykke til
                Attached Files
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  Jepps, får vel trene på lande på "brick one". Fin stripe der dere også Stripa på bildet jeg la ved er fra Wichita Falls, Texas. Flytter dit over jul. Har bodd der en gang tidligere. Stripa virker lenger på bildet enn den er i virkeligheten. Men kjekt at det er forholdsvis åpent rundt med gress
                  Mvh
                  Ståle

                  Comment


                  • #10
                    Så da fikk du jobben Ståle! Gratulerer! Stripa der så jo utrolig fin ut, spesielt til "down on the deck" 3D leking. Noe annet en enga ja...
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #11
                      Tusen takk Gleder meg, skal bli interessant å lære opp ny flygeremner. Skal vel ikke se bort fra at du dukker opp som elev ved skolen om noen år?
                      Mvh
                      Ståle

                      Comment


                      • #12
                        Tja...er jo forsåvidt ikke umulig det nei...
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

                        If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Burns View Post
                          Jepps, får vel trene på lande på "brick one". Fin stripe der dere også Stripa på bildet jeg la ved er fra Wichita Falls, Texas. Flytter dit over jul. Har bodd der en gang tidligere. Stripa virker lenger på bildet enn den er i virkeligheten. Men kjekt at det er forholdsvis åpent rundt med gress
                          Ja og ikke minst du får nok MANGE flere fine flydager i året enn her hjemme
                          Oi en perfekt landing

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Burns View Post
                            Oki! Ja det var vel egentlig det jeg fryktet, at det var litt knapt med rullebane. Æsj.....
                            Og det er F-16 eller ingenting det har jeg bestemt meg for, så da blir det vel ingenting
                            Langt der ifra. 6-7 kilo skyv på en så liten F-16 gir deg alle muligheter du behøver/vil ha.
                            Som sagt, ingen problemer med å komme opp. Og som du sier, så er det bare i ene enden at det kan bli bratt å komme ned.

                            Kjenner du flyet godt nok, så kan du godt komme ned i brattere enn 45 graders vinkel, fingrene dine på throttle og høyderor avgjør om det blir pent og rent.
                            Det er jo selvfølgelig ikke en måte en vanligvis lander en jet.
                            Men det er iallefall ikke flyet det kommer an på når du har med en F-16 å gjøre.
                            Last edited by Soarer; 26-10-08, 04:08.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Hei

                              Har flydd Eurosport med 16kg turbin på 100 m gresstripe endel og har også flydd på 110 m kunstgress noen turer det byr ikke på noen problem.Bli kjent med modellen først så går det bra.

                              Mvh

                              Geir Salte

                              Comment

                              Working...
                              X