Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av glassfiberoverflate, gelcoat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av glassfiberoverflate, gelcoat

    Jeg har vært uheldig og fått ett skrubbsår på gelcoaten på en ny glassfibermodell. Ikke mye, men nok til at det er irriterene.

    Er det noen som har gode tips for reparasjon, eller er det å bruke de fremgangsmåter som en gjør med skroget på glassfiberbåter?

    Stein

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    Jeg har vært uheldig og fått ett skrubbsår på gelcoaten på en ny glassfibermodell. Ikke mye, men nok til at det er irriterene.....
    Som tidligere båteier bruker jeg samme teknikk på fly som jeg brukte på båten så lenge det kun er skader i gelcote.

    Finn riktig farge på gelcote, legg (sprøyt) på gelcoten og la den tørke - puss ned og sjekk at det ikke er noen groper/kuler, skulle det være noen så blir det en ny runde med gelcote/pussing.

    Er du fornøyd med fyllingen så er det bare å finn frem hele spekteret med sandpapir og begynne med fin slipingen.
    Pleier og avslutte med 2000 korn papir (eller finere hvis du har) før jeg går over til rubbemiddelet, her kan det være en fordel med hjelp av en eksenter sliper med polerhode.

    Når kroppen er perfekt slipt/rubbet er det bare og finne frem litt polish og den er som ny.

    Resultatet avhenger av å finne riktig farge på gelcoten (den gulner med tiden og uv påvirkning) + hvor mye innsats/tid du legger i puss/rubb/polering.
    Bruker gelcote / rubbemiddel fra lystbåt butikkene og følger deres råd om blanding og rens.

    Har reparet noen fly kropper + en mengde skader i skroget på båten min
    Last edited by Quadrocopter; 10-11-08, 18:54.

    Comment


    • #3
      Og pass på å få tak i en type gelcoat fix som herder i luft. Snakket med en uheldig båteier som malte med ordinær gelcoat innvendig i båten sin for å fikse opp avskalling osv. Problemet var at han brukte en type som ikke herder i luft, men kun når den ligger innerst i en form uten lufttilgang. Det ble mye kliss & gugge som aldri tørket og var vanskelig å fjerne. Fikk svineriet på puter og interiør osv.

      Comment

      Working...
      X