Announcement

Collapse
No announcement yet.

råd for bygging av cumulus xxl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • råd for bygging av cumulus xxl

    Har kjøpt meg en cumulus xxl og er i gang med byggingen. Dårlig bruksanvisning og uerfaren som jeg er, går arbeidet sent. Mange spørsmål dukker opp underveis. Hvor bra er opplegget med fjærbelastet elevator/rudder(v-hale),som trekkes ned av en hyssing? noen erfaringer der ute?

  • #2
    Minner meg om en Alzione på 3 meter i hine hårde.
    Unngå alt slikt med hyssing og strikk, verden var ikke kommet lengre på den tida det flyet ble laget. Forutsett at det er det flyet jeg tenker på ja..

    Bruk støtstenger enten i rør eller ved å bruke karbonrør/furu/hardbalsa firkantlister, sterke nok til å ikke bøyes når det blir litt belastning på rorene.

    Det er mange tips for den som ikke er helt sikker, og du får helt sikkert mange fornuftige svar.
    Bare du ikke er redd for å spørre, så kommer du helt sikkert elegant i mål
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment


    • #3
      Dette er et helt nytt fly fra graupner. Elekroseiler med flaps,ballanseror og v hale. Er veldig i tvil på denne løsningen med fjær og nedtrekk, men det er jo ikke noe tvil om at dette er en god løsning med tanke på vekt.

      Comment


      • #4
        Ok, jeg dro en paralell til en gammel måte å gjøre det på, men mulig den løsninga flyet har er oppgradert til noe lurt.. Bilde?
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment


        • #5
          denne metoden er mye brukt på DLG`er.
          Kan ikke se at det skal være noe problem på flyet ditt heller, så lenge fjæren er av bra kvalitet og ikke blir slakkere med tiden.
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment


          • #6
            Ok.takk. Skal ta bilde og legge ved.

            Comment


            • #7
              Er det noen som har erfaring med cumulus xxl?

              Comment

              Working...
              X