Announcement

Collapse
No announcement yet.

35%WildHare Sukhoi26 "Redbull matador" med rund motor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 35%WildHare Sukhoi26 "Redbull matador" med rund motor.

    Driver og "setter ihop" en 35% Wildhare Sukhoi, og tenkte jeg ville skrive noen få ord og legge ut litt bilder.
    Allerede godt igang, men jomfrutur er ikke planlagt før til vårs, så det vil antageligvis gå litt i rykk og napp.
    Den første tiden gikk med til rep. av diverse mindre transportskader.
    Flyet har "pocket hinges" (Noen som har ett godt norsk ord på det? ), og siden sideroret ikke er montert hadde en av hengsel tappene fått seg en trøkk bl.a. Ikke noe litt tid og epoxy ikke kan fikse.

    Litt specs:

    Motor: Moki/RCS 150 femsylindret stjernemotor på 150cc
    Radiogreier: Spektrum DX7, AR9100 mottaker med alle fire satelittene, 2stk. Hitec 7985 servoer på sideror og 1stk. Hitec 7985 pr. høyderor, 1stk. 7955tg pr. balanseror. Balanseror har to servobrønner pr side, men andre har flydd med bare en stk pr side uten problemer, så da sparer jeg både litt vekt og penger. (..og det kan jo være greit da motoren både veier og koster litt... )
    2stk A123 2300mAh pakker til mottaker/servoer
    A123 1100 eller 2300 pakke til tenning avhengig av hvor lenge jeg kan kjøre mellom lading.
    Sullivan røykpumpe er også inhandlet, og det skulle forundre meg stort om den ikke blir montert også. Men det blir nok lipo og moderat tankstr. for og ikke lesse ned flyet for mye.


    Hardware´n er faktisk rimelig bra greier. Noe er med selve flyet, men man må betale litt for full pakke. Og det var det helt klart verdt. Wildhare setter sammen en pakke av dubrogreier, og det er en god del bedre enn div kinaware jeg har slåst med før.
    Hjulene ble byttet ut og hjulkåper blir ikke montert (fullskala flyet har ikke hjulkåper, så det er alibiet mitt.. ) , dette sammen med bare to balanserorservoer har allerede spart meg 400gram, så totalen blir forhåpentligvis ikke avskrekkende.

    Puh!
    Nok i første omgang. Tar på tiden dette for en dataknoter som meg.

    Spørsmål er bare kjekt. Helt sikkert ting jeg ikke kommer på og nevne.

    Lars.

    Noen bilder av fullskala, motor, litt skader og modellen:
    Attached Files

  • #2
    Gratulerer med lekkert fly.
    Og så med riktig lyd i motoren oxo, det liker jeg. Hva blir vekta med den motoren i snuten, og tror du at du må inn med bly i halen?
    Synd at du må fixe transport skader, er det posten, eller kommer det langveis fra?

    Blir gøy å følge med på utviklingen, men du burde jo få den ferdig til Fagernes i slutten av Mars?

    Vi sees.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #3
      Byttet understell

      Jeg setter sammen samme flyet nå, men jeg skal ha en ZDZ 100 i det. Jeg har bygd om litt for undertellet, og har nå standard karbonunderstell på flyet - i stedet for det rare som fulgte med. Ser amerikanerne har litt problemer med det.
      Så om det går galt med ditt, så har jeg faktisk to sett understell - av den typen som følger med - som du kan få kjøpe billig.
      Ellers så ser jeg at IMAC Sportsman på vestkysten, i statene 2007 ble vunnet med et Wildhare Su-26 102".
      Synd at de ikke har denne størelsene i Honda dekor. Men flyet ser bra ut det.

      mvh.: Jan Eirik

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eagle View Post
        Gratulerer med lekkert fly.
        Og så med riktig lyd i motoren oxo, det liker jeg. Hva blir vekta med den motoren i snuten, og tror du at du må inn med bly i halen?
        Synd at du må fixe transport skader, er det posten, eller kommer det langveis fra?

        Blir gøy å følge med på utviklingen, men du burde jo få den ferdig til Fagernes i slutten av Mars?

        Vi sees.

        Takk.
        Jeg håper og mener jeg skal klare meg uten bly. Flyet med DA100 veier mellom 11 og 12kg ser jeg. Målet er og havne på rett side av 13kg. Motoren veier 4,3kg inkludert eksos og tenningsanlegg. DA100 veier 2,6kg pluss eksos og tenning. canisteropplegg er fort over 500gram og tenningsanlegg ligger vel rundt 150gram iallefall, så forskjellen er ikke sååå stor.
        Med DA100 er det pull-pull på sideror, og mottakerbatterier foran CG som gjelder. Jeg har montert to servoer i halen på sideror da det er ferdige servobrønner laget for det også, samt at jeg skal lage en slags hylle for batteriene som jeg skyver inn bakover i flykroppen for og flytte vekt bakover. Jeg tror dette vil gjøre det meste.

        Vanskelig og si når skadene oppsto. Eskene så bra ut utvendig, men delene har hatt anledning til og flytte på seg inne i eskene. Burde vært litt bedre polstret på strategiske plasser.

        Tja, det er jo ikke så enormt med arbeid akkurat, men det foregår husbygging også, så det finnes ikke allverdens med fritid tilgjengelig.
        Vil også ha endel timer under sukhoibeltet før den evt blir tatt med rundt omkring på treff, og det kan fort bli påske og vel så det før det er noenlunde stabile flyforhold her på Sunndalsøra.

        Lars.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jan Eirik View Post
          Jeg setter sammen samme flyet nå, men jeg skal ha en ZDZ 100 i det. Jeg har bygd om litt for undertellet, og har nå standard karbonunderstell på flyet - i stedet for det rare som fulgte med. Ser amerikanerne har litt problemer med det.
          Så om det går galt med ditt, så har jeg faktisk to sett understell - av den typen som følger med - som du kan få kjøpe billig.
          Ellers så ser jeg at IMAC Sportsman på vestkysten, i statene 2007 ble vunnet med et Wildhare Su-26 102".
          Synd at de ikke har denne størelsene i Honda dekor. Men flyet ser bra ut det.

          mvh.: Jan Eirik
          Hei!

          Har du en noenlunde eksakt vekt på motor/eksos/tenning?
          Bilder av understellet/ombyggingen hadde vært veldig kjekt. Jeg driver og vurderer om jeg skal få noen til og kopiere det orginale i karbonfiber, men det er kanskje greit og bygge om til normal understell infestning?

          Honda skjemaet er veldig bra det også, men jeg hadde valgt dette igjen selv om det hadde vært honda tilgjengelig. Jeg synes redbullskjemaet er veldig tiltalende.

          Lars.

          Comment


          • #6
            Du driver å bygger eitt flott fly med eitt smykke av ein motor. No blei eg reint misunneleg
            Lykke til.
            Mvh:
            Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
            www.folgefonnrc.ning.com

            MA X-Cell Fury Extreme 90
            Raptor 90 3D
            Raptor 50 Titan SE
            T-Rex500GF
            T-Rex450SE V1
            JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

            Comment


            • #7
              Originally posted by walker76 View Post
              Du driver å bygger eitt flott fly med eitt smykke av ein motor. No blei eg reint misunneleg
              Lykke til.
              Nå ble jeg rent flau, hehe.
              Takk, takk!

              Lars.

              Comment


              • #8
                Grattis med et flott fly og den herligste motoren for et sånt proskjekt.
                Denne motoren står høyt på "vil ha" lista mi.
                Kan jeg spørre hva man må gi for denne herligheten ny i eske??
                Svein-Tore Gundersen

                Graupner MC32 Hott V2
                Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                Sbach 342 DA 50
                3dhs Slick 89 Elektro
                Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                Retrojet 75 (Simjet 1910)
                Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                Byron Corsair

                Comment


                • #9
                  Bilder avkarbonlegger

                  Leggene kommer fra:
                  Carden Aircraft Hand-Crafted In
                  Og heter: Yak 54 SUPERGEAR
                  --
                  vekt: motor/eksos/tenning
                  Jeg har ikke noe eksakt vekt på dette enda. KZ potter og bend, ligger bak i en DHL lastebil for øyeblikket, på vei hit fra Tyskland.
                  Men ZDZ 100, er litt lettere en DA 100.
                  --
                  Om du skal sette på en Moki stjerne, trenger du jo ikke kanalen for Cannistere. Da trenger du jo ikke flytte ned understellet 1 cm, for å få plass, slik jeg har gjort. Kanskje heller en cm opp?
                  På bildet av buken, har jeg enda ikke fått satt på luke over åpninga.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by stg View Post
                    Grattis med et flott fly og den herligste motoren for et sånt proskjekt.
                    Denne motoren står høyt på "vil ha" lista mi.
                    Kan jeg spørre hva man må gi for denne herligheten ny i eske??
                    Hei.
                    Takk.

                    Ja, du kan spørre... hehe.


                    Hadde man kunnet delt den opp i fem separate motorer hadde det fremdeles vært fem ganske dyre motorer, for og si det sånn.

                    Lars.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jan Eirik View Post
                      Leggene kommer fra:
                      Carden Aircraft Hand-Crafted In
                      Og heter: Yak 54 SUPERGEAR
                      --
                      vekt: motor/eksos/tenning
                      Jeg har ikke noe eksakt vekt på dette enda. KZ potter og bend, ligger bak i en DHL lastebil for øyeblikket, på vei hit fra Tyskland.
                      Men ZDZ 100, er litt lettere en DA 100.
                      --
                      Om du skal sette på en Moki stjerne, trenger du jo ikke kanalen for Cannistere. Da trenger du jo ikke flytte ned understellet 1 cm, for å få plass, slik jeg har gjort. Kanskje heller en cm opp?
                      På bildet av buken, har jeg enda ikke fått satt på luke over åpninga.
                      Thank you!!!
                      Dette var kjekt. Lettere og kopiere krutt enn å finne det opp-
                      Jeg får se om jeg gjør alvor av planene hvis jeg har ett svakt øyeblikk og finner ett med buete legger. SU-26 skal vel egentlig ha det?


                      Lars.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stg View Post
                        Kan jeg spørre hva man må gi for denne herligheten ny i eske??
                        Den koster rett i overkant av US$3300 fra USA. Frakt og mva er ikke inkludert.
                        Ikke den billigste 150 kubikker'n, men det er vel ikke meningen heller...

                        Se forøvrig MAN's test av motoren:
                        http://www.rcshowcase.com/images/PDF...l%20Engine.pdf
                        Lars Henrik Kjølberg

                        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                        Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

                        Comment

                        Working...
                        X