Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg Trex 250

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg Trex 250

    Da var den i hus og allerede testhovret. Skal legge ut tekst og bilder så fort det lar seg gjøre.

    Det var flere ting som overrasket meg aller mest var størrelsen på esken, den var knøttliten. Deretter hvor mye pre-bygd den er- kroppen, hodet, hale og halerotor er ferdig, Er nesten bare motor og radioinnstallasjon. Jeg innså raskt at den kom til å være ferdig iløpet av få timer.

    Her kan dere se komboen som kom fra Siden finnes ikke

    I tillegg kom det følgende utstyr:
    Spartan DS 760 Gyro
    Outrage 3S800mah LiPO
    Hyperion DS09GMD haleservo

    Legger ved endel bilder så kommer det litt mer info etterhvert.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Flere bilder

    Litt flere bilder
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Artig liten fugel dette, julegave til far.

      Får man plass til en 401 gyro på denne lille karen her. Har litt lyst til å teste denne.
      Raymond Jakobsen
      Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
      Mikado Logo 400se,v-bar
      Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



      Only electric!!



      http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

      Comment


      • #4
        Har godsnakket med kona, dette blir min julegave ifra min 2 mnd gamle sønn han er jo en snill gutt! må betale selv, men det har jo ingen ting å si.

        Men jeg tror det er litt mindre en jeg hadde trodd. skal bli artig å prøve dette på inndoor

        DS760? må jo være den største klumpen på hele heliet:P

        Har du noen bilder ferdig sammensatt? sammenlignet med noe annet.

        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          Her er ett par bilder for sammeligningen skyld. På det ene synes også Spartan gyroen. Kanskje stor, men ikke mange som veier mindre og er så bra

          Skal få sortert litt bilder og resizet så kommer det flere bilder av prosessen underveis!
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by affa View Post
            Her er ett par bilder for sammeligningen skyld. På det ene synes også Spartan gyroen. Kanskje stor, men ikke mange som veier mindre og er så bra

            Skal få sortert litt bilder og resizet så kommer det flere bilder av prosessen underveis!
            Flott å se det er flere som bruker kjøkkenbenken til noe nyttig!

            Ser frem til mer info og kanskje en liten film? Tror denne kan bli en hit for indoor sesongen!

            Kunne du tatt en bilde av kroppen med batteri montert? (uten canopy seff)
            Stian Håvak (82)
            Fly low or crash trying!

            MFN @ Facebook - Like!

            Comment


            • #7
              Mast og hode

              Hele rotorhodet er allerede montert, jeg sjekket de fleste skruer og alt var satt inn med Loctite. På hodet må man installere flybar control arm og flybar staget. På med paddler og swashplate så er egentlig masten klar til å monteres.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Montering av servoer

                Align servoen passer selvfølgelig rett inn i hullene sine og rammen er allerede skrudd sammen, deilig!

                Inn med alle tre servoene. Det følger med selgjengende skruer som skrus inn i plastmuttere på baksiden. Når det var klart laget jeg ferdig de 3 cyclic linkene som har forskjellige lengde alle sammen siden rammen ikke er bred nok til å få de i samme plan. Etter dette satt jeg den på understellet så den sto litt bedre på bordet. De anbefaler også å sette in motoren nå, men ser at det er plass til å få skrudd den fast senere selv med servoer montert så jeg avventet litt med dette til mast og hoveddrev var nede på riktig posisjon.

                Til slutt satt jeg ned masten for å se hvordan det så ut.

                Manualen er omfattende og man må bare se gjennom fingrene i den. Den er beregnet til å brukes ved en evt full krasj da man må ha den helt i fra hverandre. Her snakker man ikke om bygging men å montere ferdig sammensatte hoveddeler.
                Attached Files
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Hei!

                  Fine bilder, elsker 250`n men finnes det ikke noen mindre billigere gyro til den størrelsen? 760`n er jo 1700.- for.

                  kan spare noen få kroner om man kjøper i utlandet, men det er nesten ikke verdt det lenger.

                  har jo en 401 som jeg ikke bruker, den er jo både større, tyngre og dårligere, men jeg har jo den ifra før.

                  Noen andre tips angående 250`n?

                  Mvh Robert.
                  ~Futaba 10C~


                  ~T-Rex 500 v-bar~
                  ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                  ~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~


                  ~Trondheim Modellflyklubb~

                  Comment


                  • #10
                    Batteribilder

                    Her er ett bilde fra hver sin side. Skal få flydd den noe mer før jeg begynne rå rydde i ledningssalaten.....
                    Attached Files
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, den var jaggu liten Alf, kan jo nesten ta noen runder rundt i kabinen på turn-around med den jo, eller et par runder i gangen på hotellet når man har layover hehe...genialt reisekopter..
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                      Comment


                      • #12
                        Du sier at du bare har skrudd sammen ferdigbygde deler. Vil det si at du ikke skrur alt opp for å sjekke om det er thread-lock o.l. på det som er pre-fabrikert ?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Illusion View Post
                          Du sier at du bare har skrudd sammen ferdigbygde deler. Vil det si at du ikke skrur alt opp for å sjekke om det er thread-lock o.l. på det som er pre-fabrikert ?
                          Sjekka det meste i hodet, men når det satt med Loctite så var flyging prioritert....
                          Og etter 7 pakker fungerer den utmerket. Har gått over alt nå og ingenting som har løsnet.

                          Hadde nok vært litt mer forsiktig på en 500 eller lignende
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Vegabond View Post
                            Hei!

                            Fine bilder, elsker 250`n men finnes det ikke noen mindre billigere gyro til den størrelsen? 760`n er jo 1700.- for.kan spare noen få kroner om man kjøper i utlandet, men det er nesten ikke verdt det lenger.

                            har jo en 401 som jeg ikke bruker, den er jo både større, tyngre og dårligere, men jeg har jo den ifra før.

                            Noen andre tips angående 250`n?

                            Mvh Robert.
                            Modellen er rett frem og montere, ingen hokus pokus. Align kommer med en egen gyro som skal testes i denne. Det sies at den skal være rimelig bra og billig, men venter på at Elefun får den i hus. Kommer tilbakemeldinger på den da!

                            Tror det er Align 750 de snakket om?
                            Attached Files
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vegabond View Post

                              har jo en 401 som jeg ikke bruker, den er jo både større, tyngre og dårligere, men jeg har jo den ifra før.

                              Mvh Robert.
                              Jeg har montert inn en 401 som jeg hadde liggende, men observerte en feilfunksjon som jeg vil finne ut av før jeg hovrer mer. Min utgave hadde noen år på baken med en lang hvileliggende periode så det kan godt være at det er en feil i den. 401 må monteres oppned på undersiden av gyroplaten med vanlig gyrotape. Det blir en meget trang pasning mellom halebomstøttene, men for å "skyve" litt i bredden på disse satte jeg på et passende tverrstag av 2 mm kullfibertråd.
                              Man må være oppmerksom på at vandringen mellom halerotorens pitchytterpunker er ca 4,5 mm så her er ikke rom for noen form for slark.

                              Om 401 er så mye tyngre?
                              jo kanskje - uten at jeg vet om det betyr mye.
                              Om den er dårligere?
                              tja den er kanskje det uten at jeg helt vet på hvilke områder - kanskje den er noe mer mekanisk "utilgivelig" etter hva noen sier.

                              Noen ord om skruer.
                              Et slikt mikrosmykke er svært sært på skruer. Slik må det nødvendigvis bli av naturlige fysiske årsaker. De fleste skruer har unbrako spor for det jeg tror er 0,9 mm unbrakonøkkel. Når det medfølgende verktøy er "rundet" av og deretter nedslipt tilstrekkelig antall ganger, ja, da står man på bar bakke he he.
                              Via en god verktøybutikk her i Larvik har jeg bestilt 0,9 mm nøkler for å prøve.
                              (Jeg skal melde tilbake etter prøvingen.)

                              Noen ord om gjengelåsing.
                              Det følger (som vanlig) med to beholdere, en med grønn og en med blå gjengelås.
                              Den grønne brukes bl.a. ved montering av pinjong.
                              Den blå brukes på skruer inn i metall.
                              Det ser ikke ut til at den blå er av typen Locktite 243 men en type som løsner noe lettere.
                              Spørsmålet er om forholdet mellom låseevne og mulighet for å løsne uten å "runde" unbrakoverktøyet er balansert.
                              Loctite blå tror jeg låser for permanent.
                              Varmemetoden kan ikke brukes der plastdeler er involvert hvis disse skal brukes på nytt.
                              Altså, jeg er litt forsiktig med låselimet.

                              Festing av blader.
                              Dette gjøres på vanlig vis men skruene har ikke mutter på baksiden (!) og fordi bladene skal være passe løse i bladholderen blir ikke skruen veldig tilstrammet. Blir spennende å se dette i praksis - men ingen har sålangt rapportert om kasting av blader...............

                              Et spennende helikopter vil jeg si


                              perK

                              Comment

                              Working...
                              X