Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blogg Sebart Shark 30e fra www.el-fly.dk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blogg Sebart Shark 30e fra www.el-fly.dk

    I ventetiden på nye Precision Aerobatic sin nye Ultimate AMR og Home - El Fly dukket det opp en nye avansert trainer fra Sebart Models. Navnet er Shark 30e og man kan mildt sagt si at den er litt annerledes.... X-40 PRO m/SBEC Men etter å ha bygd tidligere Sebart modeller så var forventningen høy. Tidligere modeller har har vært strøkent bygd , hatt smarte løsninger og knallgode flyegenskaper. Egentlig har det vært for mye tester å klargjøre en liten stund nå, men da jeg hadde åpnet lokket var det gjort. Modellen sto flyklar etter to timer!

    Modellen har ett vingespenn på 157cm og kroppen er smal og høy så den ser faktisk ganske stor ut. var litt nysgjerrig på hvordan den ville fly med 3S oppsett. Flyvekt var oppgitt til 1600-1700 gram og det er ganske lett for en slik stor trainer.

    Følgende utstyr kom fra Home - El Fly
    Sebart Shark 30e
    Hacker A30-14L
    Hacker X-40 PRO m/SBEC
    4 stk BMS 373MG servoer
    Kokam 3S2400mah SHD 30C

    Alt var bra pakket og plastet, manualen ble studert og den er i sort/hvitt og litt mørk i kopien. Sebart legger derimot ut alle sine manualer i PDF online og denne er lik men i farger og gir mye bedre oversikt.
    Attached Files
    Last edited by affa; 13-12-08, 07:33.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Vingene

    Man starter på vingene og limer balanserorene. Jeg har montert endel ARF`siste årene og så derfor etter om jeg kunne lime inn alle ror samtidog og det kan man faktisk på denne. Selv høyderoret kan limes på plass nå. Da er alt gjort på en runde og jeg slipper unna med minst mulig CA gass. Bruk uansett maske, en 3M maske koster ca 400,- og sparer dine luftveier.

    Det er selvfølgelig CA hengsler og alle åpninger til disse passet uten at jeg måtte bruke cutteren. Trer inn hengslene i rorene og slipper forsiktig på en dråpe tynn CA. Deretter lar jeg alt tørke godt før jeg limer de inn i selve stab, vinge og finne.

    Servoen skrus fast med 20 cm skjøtekabel. Linkingen skjer med ez-konnektorer på både serohorn og rorhorn med en 2 mm karbonstang som overføring. Dette gir en kort og helt slarkfri overføring. Rorhornet pusses litt med sandpapir og tørkes før jeg setter det ned i roret og limer der med tynn CA.

    Liftdevices (slots) følger med for å ytterlige bedre sakteflygingsegenskapene. Her må man lokalisere 4 små hull i overkant på ving og fjerne film før jeg limte hele slotsen ned med medium CA og lot det tørke.

    I tillegg har denne konstruksjonen den smarteste festeanordningen jeg har sett i denne klassen. Vingene skal tres inn på ett karbonrør i kroppen. Vanligvis trer man vingene inntil og skrur en skrue innenfra kroppen og ut i selve vingen, Her er det en fjærbelastet pinne man trekker til seg før vingen settes på plass og deretter slipper man denne. Da låser pinnen om en brakett i kroppen og vingen sitter. Tar ca 10 sekunder å sette på vingen.
    Attached Files
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      En liten sneakpeak

      En liten forsmak....
      Attached Files
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Når alle hengsler var ferdig tørket begynte jeg å lime inn rorene. Først inn med finne og sideror. Filmen er fjernet så det er bare å sette finnen på plass og slippe ned noen dråper tynn CA. Høyderoret trykkes inn i den åpnet spalten og siden det er en tupp som stikker fremover og åpning mellom høyderorene bak så er det ganske enkelt å få den rett. Jeg monterte i tillegg vingene slik at jeg kunne måle hver ende av høyderoret mot hver vingetupp.

        Lot så alt tørke litt før jeg monterte servoer og linker. På med skjøtekabel og frem med servokablene mot cockpit. Deretter foregår linkingen helt likt som på balanseroret. Må bore opp servohornet og skrur på ez-connectorene med Loctite før karbonstangen settes på plass og settskruen strammes og linklengden justeres riktig.

        Og akkurat samme på både høyde og sideroret.

        Og da er det bare motor, esc og understell igjen
        Attached Files
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Siste runde blir motor og esc samt understell.


          Selve understellet skrudde jeg på aller først slik at ikke kroppen får noen skade. Deretter ble det ski siden vinteren var i gang. Jeg valgte dubro sine og de har en enkel god løsning shvor skiene sitter godt og ikke vrir seg når du kommer i lufta. Skiene er enkle å montere og man velger hvilken vinkel skiene skal stå før man sliper ett lite flatt hakk i hjulakselen og skruur inn den lange skruen som følger med. Deretter spennes fjæra over denne og tuppen på skia holder seg oppe.


          Fairingen til understellet er i trekt balsa og jeg rubber understellet med litt sandpapir før jeg bruker medium CA og limer den på plass. Setter på klyper under tørkingen.

          Motoren er tilpasset firewall og passer rett på. Det var ikke med skruer som var lange nok så jeg måtte finne noen jeg hadde liggende. Skrudde den fast med litt Loctite og monterte på propelladapter og spinner som også fulgte med. APC 14x7e ble satt på.

          Deretter loddet jeg på gullkontakter på ESC og Deans på batterisiden. ESC ble stripset på høyre side inni kroppen. Kroppen er smal, men det er alikevel greit med plass. Limte inn borrelås på batteriplaten og brukte en Fromeco stropp rundt batteriet. ESC har også av/på bryter som de er laget ferdig hull til i kroppen opp mot canopy.

          Canopy er med huker og magneter og sitter som ett skudd. Mottaker ble montert på spantet i bakkant av canopy og alle ledninger ble plugget inn med skjøtekabler for der det trengtes.

          Selve cowlinge/snute er integrert i kroppen og av lakkert glassfiber. Overgangen til kroppen er pen og filmen sitter godt.

          Etter dette ble utslagene satt opp og CG sjekket på stripa. Det var midt i blinken med batteriet i senter.
          Attached Files
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Dette flyet har jeg hatt lyst på helt siden jeg så et bilde av det i MAN.
            Kanskje ikke så aktuelt for de fleste men, vil det være noe problem å konvertere den til glow motor oppsett? har nemlig et lass med 46, 52 og tilsvarende 4taktere.
            Nydelig fly, MÅ ha en sånn når økonomien tillater det.

            Comment


            • #7
              Gjengen på stripa fikk litt smålatter av utseendet, men ble litt mer en medium interessert etter hvert. Annerledes, men morsom. Ble nok enige om at den har litt sjarm faktisk.

              Stripa var strøkent frest og sloddet og 20 cm snø med litt skare på siden om man ønsker det.

              Taxet opp ett stykke og snudde den rundt på skiene med litt nedror. Linet den opp og ga rolig på. Halen var oppe etter 2 meter og modellen i lufta etter 3 meter. Den er ganske stor og en vinge som løfter godt. Dessuten veier den kun 1600 gram flyklar.

              Startet det hele med noen landingsrunder kombinert med sakteflyging, noe den virkelig kan. Den kan nesten bremses ned til krabbefart og det er INGEN tendenser til at en vinge dropper. Med stikka i magen kan den henge rundt med høy nese og være totalt kontrollerbar. En drøss med landingsrunder ble prøvd ut og her er den helt rå. Korte runder hvor man med litt throttle flyr den nedpå stripa så bare den bakre delen av skien er nedpå før man subber skiene bortover med tuppene høyt. Den er så enkel å fly og lande at dette kan godt være en første trainer selv om den er litt annerledes.

              Den vertikale ytelsen er god, men ikke uendelig. Fikk hovret den ett par ganger og det er nok effekt til å trekke seg ut selv om det ikke er en rakett. Alle svinger bør flys koordinert med sideror ellers ”henger den litt med rumpa”.

              Modellen kan flys i enkel akrobatikk som roller, looper, inverted eller kombinasjoner av disse. Sideror og høyderor er forholdsvis effektivt mens jeg synes balanseroret kunne hatt litt bedre effekt. Jeg kan nok få litt mer utslag på min modell med lengre armer så vil nok dette bedre betraktelig. Modellen flyr opp-ned med lite nedror.

              Når man flyr den sakte kan man nesten få følelsen av depron og selv uten gass og fulle kryssede ror daler den bare ned og vil ikke inn i noe form for spinn. Å ta den opp i god høyde for å sette den i spinn er vanskelig, vingen staller rett og slett ikke uten at jeg virkelig jobber for å få den inn i det.

              Fløy også en del kjappe lowpasser selv om dette ikke er anbefalt av Sebart pga slots på vinge etc. Og kan nok se at det ikke er så lurt, men det må jo testes til en viss grense. Etter inspeksjoner kan jeg ikke se at noe strukturelt er gått.

              Siden kroppen har en stor flate flyr den også perfekt knivegg, trekker meget lite og den klatrer opp i full knifeedge loop om du kan

              Alt i alt en meget god modell. Kunne hatt litt mer respons på balanserorene, men ellers har den virkelig vist seg godt frem.
              Attached Files
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by surpass View Post
                Dette flyet har jeg hatt lyst på helt siden jeg så et bilde av det i MAN.
                Kanskje ikke så aktuelt for de fleste men, vil det være noe problem å konvertere den til glow motor oppsett? har nemlig et lass med 46, 52 og tilsvarende 4taktere.
                Nydelig fly, MÅ ha en sånn når økonomien tillater det.
                Cowlingen er jo allerede limt i kroppen og motorbukken er installert så det er nok ikke noe ideelt glow konerteringsmodell, men med litt tenking og tid vil det helt sikkert gå. Men den er nok aller best for el og der er den også god!
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Har igjen vært ute og kost meg på ski. Litt mye vind, men ellers bra.

                  Legger ved ett par bilder av Eagletree loggeren som viser strømforbruk, tid og strømtrekk.
                  Attached Files
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • #10
                    Video

                    Ett par runder i luftig vind

                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      Og reviewet er da sluppet: (MFN) ModellflyNytt.no
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #12
                        Ingen fler?

                        Er det andre rundt som flyr denne på ski? Har plukket den ned i dag og hang klar med skia på. Nydelige touch and goes med en ski nedpå eller bare la skiene henge med "hælene" nedpå. Er fantastisk moro å fly denne igjen. Ingen 3D maskin men kan definitivt anbefales til kosefly og trainer. Den er montert på 1 minutt uten noen skruer!

                        Skal lage en ny video en dag i finværet!
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Ble litt forskjellig i går. Først litt EDF, deretter litt Cub også endel runder med Shark for Lars som har sin på veg.

                          Det utrolige er at de som tester den sier at den føles innflydd ut og at man kjenner seg 100% hjemme allerede når man tar av. motorkomboen er helt perfekt og yter bra samt gir 15-20 minutter flyging.

                          Legger ved litt bilder fra Lars sine flyginger.

                          Blir som nevnt 4 i klubben med slike i klubben og ser frem til Shark formation!
                          Attached Files
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment

                          Working...
                          X