Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggeblogg: The World Models 1/3 Super Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggeblogg: The World Models 1/3 Super Cub

    Etter en god del frem og tilbake ble det klart at jeg måtte til Oslos dype asfaltjungel for å få klørne i et slikt fly i tide til julefeiringa.
    Bortimot ødelagt i hodet etter ei nattevakt fikk jeg min alltid vellvillige samboer til å stille som privatsjåfør. Kursen ble satt mot Mikronor.

    Ei pølse og en hamburger senere stod pakka på stuegulvet, og etter en kjapp omgang med ivrige fingre var alt pakket ut og sortert. Hver vingehalvdel er like lang som meg, så det tar litt plass i ei lita stue... eller ikke... for jeg bikker vel så vidt 170cm hehe

    Litt om flyet:
    Wing Span : 141 in / 3580 mm
    Wing Area : 2821 sq in / 182 sq dm
    Flying Weight : 28.5 oz / 13000 g
    Fuselage Length : 91 in / 2310 mm

    Alle hengsler er ferdig montert.
    Betrekkingen er allerede fjernet der hvor haleflatene skal limes til kroppen.
    Det som står igjen av montering på selve flyet er å lime inn vinduene, tilpasse og montere cowling, montere understellet og lime på de nevnte haleflatene.

    Det meste av utstyr ligger i skuffen og venter på montering.
    Noen servoer og litt elektronikk må handles før den er klar for jomfrutur.
    Det må lages feste til canister samt avstandsstykker til motoren.

    Jeg har benyttet kvelden sammen med flyet og varmepistolen. I tillegg har jeg inspisert etter dårlig liming men det ser bra ut.

    Skal ta noen bilder og skrive litt mer etter hvert.
    Tipper vi ser 2009 før jeg får den i lufta.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Etter hvert?
    Ta bilder nå du Hva slags motor ble det?(du har sikkert fortalt det, men....)

    Comment


    • #3
      Grattis med flott fly Espen...Ser frem til å se byggingen skride frem..
      - Håvard Glad Andreassen
      - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

      Comment


      • #4
        Da har guttungen studert og kvalitesttestet flykroppen.
        Understellet er montert og hulene er tredd innpå.

        Får se om jeg limer på "plankene" som skal sitte bakpå kroppen før jeg legger meg

        Edit:
        Motor: GRPro 65
        Attached Files
        Last edited by esmel; 17-12-08, 23:43.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Hehe, ser ut til at han har veldig lyst til å sette eg inn og ta en spinn
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            For ett vakkert fly! Jeg som akkurat hadde bestemt meg for å gå ned i størrelse på modellene mine, men nå må jeg si jeg ble litt usikker igjen!
            Gleder meg til å følge med på denne bloggen, så det så

            Comment


            • #7
              I følge mine beregninger skal jeg så vidt få plass til den i bilen... Så nå tror jeg grensa er nådd mtp. størrelse Det skal finnes noe flere rundt om kring. Har bl.a vært i kontakt med både Elefun og RCPro.

              Legger ved noen bilder av hardwaren.
              Blir mer close ups ettersom monteringa fortsetter.

              Hardwaren ser veldig bra ut.
              Det er bl.a med servohorn en kan skru fast til disse runde standard servohjulene. Legg merke til kulelageret ytterst på servohornene
              Innfesting til alle vingeservoene følger med.
              Roroverføringene er metallstenger med gjenger. Selve linkene ser også bra ut.
              Overføring til throttel følger også med, samt en 1.5L bensintank.
              Det følger til og med med en pilot
              Understellet er av den enkle sorten men ser greit ut på litt avstand
              Kan hende "noen" skal få lære seg sølvlodding ila. vinteren slik at det går an å lage et understell som er litt mer skalariktig.

              Har kommet over noen "bugs" her og der. Ikke noe alvorlig, men småting en kan pirke på. Mer om det senere.

              (Beklager dårlig kvalitet på bildene, er blitt uvenn med bildebehandlingsprogrammet mitt)
              Attached Files
              Last edited by esmel; 18-12-08, 01:14.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Flott fly. Nå blei jeg gira på en sånn. Sulle blitt moro å prøve å stappe den inn i MR2en.

                Jeg tror du må redusere kompresjonsforholdet på jpg. Normalt finner man det i alternativer under "save as" i bildebehandlingsprogrammet.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel View Post
                  I følge mine beregninger skal jeg så vidt få plass til den i bilen... Så nå tror jeg grensa er nådd mtp. størrelse Det skal finnes noe flere rundt om kring. Har bl.a vært i kontakt med både Elefun og RCPro.

                  Legger ved noen bilder av hardwaren.
                  Blir mer close ups ettersom monteringa fortsetter.

                  Hardwaren ser veldig bra ut.
                  Det er bl.a med servohorn en kan skru fast til disse runde standard servohjulene. Legg merke til kulelageret ytterst på servohornene
                  Innfesting til alle vingeservoene følger med.
                  Roroverføringene er metallstenger med gjenger. Selve linkene ser også bra ut.
                  Overføring til throttel følger også med, samt en 1.5L bensintank.
                  Det følger til og med med en pilot
                  Understellet er av den enkle sorten men ser greit ut på litt avstand
                  Kan hende "noen" skal få lære seg sølvlodding ila. vinteren slik at det går an å lage et understell som er litt mer skalariktig.

                  Har kommet over noen "bugs" her og der. Ikke noe alvorlig, men småting en kan pirke på. Mer om det senere.

                  (Beklager dårlig kvalitet på bildene, er blitt uvenn med bildebehandlingsprogrammet mitt)
                  Flott modell, gleder oss til flere bilder under monteringen!

                  Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Gratulerer med fint fly!

                    Har vurdert den cuben der (spes med annen cowling og korte vinger) selv fra tid til annen, det er noe eget med cub. Dessuten er denne en fin størrelse å ha elektroppsett i!

                    Siden det står i signaturen din at "fuel leads to anger" regner jeg med at du skal ha elektro i denne? Ellers er jo DL100 et meget godt alternativ til fly i denne størrelsen!

                    Forresten; Hvilken bil har du som du får denne inn i?
                    Audun

                    Comment


                    • #11
                      Artig at folk følger med
                      Håper på å få den inn i en Ford Mondeo stasjonsvogn... I følge mine beregninger skal det gå om jeg slår ned forsetet Hvis ikke har naboen en gammel henger jeg kan få kjøpt billig....

                      Den signaturen min gjelder fortrinnsvis glowmotorer Bensin er en slags kriseløsning og kompromi hehe Hadde vi hatt tilgang til strøm på stripa (og lommeboka var tykkere) hadde kanskje valget sett litt annerledes ut. Det blir som sagt en GRPro 65 kubikker i denne. Det burde holde til koseflyging, som denne er tiltenkt.

                      Hovedårsaken til at jeg valgte denne modellen fremfor clippedwing utgaven er muligheten for flaps.

                      Ang. bilder så har jeg byttet pc i høst. Har ikke PS på denne og da er jeg tilbake til å prøve ulike gratisprogrammer med varierende funksjonalitet/kvalitet. Grrr... den geniale resize funksjonen en kan laste ned og bruke i XP fungerer ikke i Vista.

                      Vet det er noen rundt om kring som har denne supercub'n. Fint om dere slenger dere på med info og tilbakemeldinger på ting som fungerer bra og evt. ting som bør endres på.

                      Hadde litt planer om å innrede denne med sete og diverse skalating men med canisteren på plass tror jeg det blir litt trangt til den slags, så vi får se hva det blir til. Piloten kommer i så fall til å bli varm en viss plass hehe
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        I Windows Live fotogalleri Espen, som du får til både XP og Vista, kan du resize veldig enkelt...anbefales..
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          Gratis og kjapt program for resize av mange bilder:

                          Download FastStone Photo Resizer
                          Stian Håvak (82)
                          Fly low or crash trying!

                          MFN @ Facebook - Like!

                          Comment


                          • #14
                            Takk for tipsene! Bildene ble litt bedre nå.

                            Ikke lett å få gjort så mye nå i førjulstia men sniker meg til noen kvarter her og der hehe

                            - Har montert bryterene. Vurderte å sette de innvendig men så for meg masse unødvendig knoting med kalde fingre på vinterstid. Hadde vært penere å hatt de innvendig men. Bryterene er HD brytere fra Futaba.

                            - Driver å ser på mulige monteringer av øvrig elektronikk. Til slutt vil det nok være CG som bestemmer hvor det havner. Kommer til å bruke Duralite regulator og 7.2V NIMH batteripakker på 3300 og 3800mah. Har tre slike pakker så da slipper jeg nok å lade ila. en flydag. Det blir i utgangspunktet kun ei batteripakke. En slik Smart Fly sak med flere servoutganger og mulighet for dobble batteripakker står på ønskelista. Får se hva nyåret bringer med seg.

                            - Har montert litt rorhorn.
                            Det er ferdige hull i alle rorflater så det hele er veldig enkelt og rett frem. Manualen er sparsommlig på tekst men bildene forklarer ganske greit hvordan ting skal være. Liker kappene som monteres over skruehodet og muttera på motsatt side. Ser ganske bra ut.

                            - Servoene til vingen er straks klare til montering. Må bare få borret opp innfestinga og skrudd de fast. Før jeg gjør det skal jeg lodde noen meter med servoledning og kontakter.... Kommer til å samle ledningene i vingene på MPX kontakter. Med mindre jeg ender opp med å kjøpe en slik Smart Fly sak så blir jeg nødt til å bruke en y-kabel eller 2 for å få regnestykket med antall kanaler til å gå opp på DX7'n.
                            Attached Files
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Driver å montrer vingestagene.
                              Det er hovedsaklig to ting som stikker litt kjepper i hjulene.
                              Vingerørene er litt for lange så her må baufila få gjøre en liten jobb.

                              Den andre utfordringen er at vingestaget blir liggende litt feil i forhold til innfestinga på kroppen. Det er litt å justere på ytterst på vingestagene, men ikke nok. Så når jeg prøver å bøye vingefestet forsiktig på plass så vrir også vingen seg. Løsningen blir å borre opp de ytre festene på vingestagene så jeg får litt mer å justere med.

                              Ut over det går monteringa fremover i slik passelig tempo.
                              Er nok siste dagen i mårra at jeg får okkupere stua hehe
                              Ut med fly og inn med juletre...

                              Som dere ser så er ledningene/servoene loddet på den ene vingen.
                              På den andre vingen gjenstår en liten runde med loddebolten.
                              I tillegg finner jeg ikke tråden som er lagt inn for å dra igjennom ledningene på den siste vingen (balanserorsservoen). Mulig tråden har løsnet og befinner seg et eller annet sted inne i vinge. Må derfor få inn en ny tråd før jeg får dratt igjennom ledningene.

                              Cowlingen er bare satt på for å få målt hvor lange avstandsstykker jeg trenger til motoren.
                              Attached Files
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X