Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem ARC cessna cardinal on floats

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem ARC cessna cardinal on floats

    Hva har jeg gjort galt. siste flytur i høst på vannet ble det litt hadt møte med vannet etter ett ukontrolert spinn. Fikk kontakt med en fiskeørn og prøvde og fly etter denne(burde vel ikke gjort det men, men, fikk meg en lærepenge). jeg tok en ganske krapp vending og da flikker cessnaen og går inn i spinn. Jeg fikk den ikke ut igjen selv med god tid,var ganske høyt, prøvde både å gi på gass og ned på tomgang , men ikke f.... så den tryna pent på vannet. kun karbonstagene og noen småsprekker i resultat.
    Har nå tenkt å klargjøre den igjen for litt løssnøflyging, men dette problemet kunne jeg tenkt meg å se litt på før neste tur. Noen som har opplevt problemet. Oppsettet mitt er med OS 91 4t. Har ikke gjort noe ekstra med vekting. batteri over tanken,og resten etter boka tror jeg,
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"


    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

  • #2
    Heisann,

    De fleste modeller er mulig å få ut av spinn om ikke alle.

    Vet du hvordan ett vanlig uttak av spinn foregår?

    Det første er å trekke av throttle helt, legge maks motsatt sideror og nøytralisere balanseror og høyderor. Da bør man være ute i løpet av en runde på de fleste modeller. Noen modeller trenger litt nedror for å komme ut, men dette er de færreste.

    Nummer to er å ikke trekke høyderor umiddelbart etter uttak da man lett kan komme inn i ett sekundært spinn og så er man tilbake til steg ett.

    Modellen må få flydd på seg litt fart før man gjør noe såfremt den ikke har en veldig lav vingebelastning.

    Kan ikke si noe om ARC Cardinal ennå da den står nesten klar på byggebordet, men har flydd masse Ready MK 2 fra samme fabrikant og den spinner også gode etablerte spinn og er ute på en snau runde med motsatt sideror og nøytral høyrestikke. Selv med floats er den ute bare med motsatt sideror på ca en runde
    Last edited by affa; 31-12-08, 09:20.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Kom den inn i flatspinn? siden du ikke fikk den ut i gjen? Ville uansett sjekket tyngdepunktet på modellen
      ------------------

      PA Bad Boy med ASP46
      H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
      E-Flite Taylorcraft
      T-rex 450Sport
      Cessna Cardinal on floates (EPP)

      Comment


      • #4
        Det var ikke flatspinn. Har flydd spinn mange ganger, men ikke prøvd det på denne enda.
        Har skjekket tyngdepunktet. er på ca 7.5 cm med tomm tank.
        Skal være 7,5 til 8 cm ihht.boka. så dette skal være riktig.
        Men det som er litt rart er jo hvordan den kom i spinn,har merket noen ganger tidliger også att den har litt tendens til å flikke veldig lett ved litt bråe svinger.
        Det blir ivertfall leve eller død neste gang den skal opp, da skal det testes, om det er stikkeproblem eller annet.
        Har ikke funnet noe feil på flotør montering heller, som kunne vert årsak.
        Terje Egeberg
        "Opp ska det og det får bare virke"


        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

        Comment


        • #5
          Har fløyet denne endel, og vil tru at den flikket for deg pga lite flyfart i forhold til høyderors utslaget du ga. Hadde også flottører på min og den gjorde også det du beskriver, men den trengte litt tid på seg å få opp flyfarten igjen. Slipp alle ror og la den falle på seg fart igjen og trekk den forsiktig ut igjen. Ellers var det en flott modell som ble mye brukt både til land og til vanns..
          betennelse i flynerven..

          Comment


          • #6
            Da er det blitt noen turer med snøkjøring på cessna`n.
            Fungerer foresten meget bra med flotører på snø. har plutselig flystriper over alt.

            På søndag tenkte jeg att nå får det briste eller bære med ny test av spinn. Tok stor høyde og foretok en krapp sving med hardt bruk av høyderor og vips rett i spinn. lot den ta noen runder, slapp stikkene men den fortsatt bare videre.forsøkte med motsatt stikker, men det som skjer da er at den bare plutselig endrer rotasjonsretning. Jeg greier til slutt å få opp nesa litt, men den flikker da bare igjen og spinner i bakken/snøen. Kun litt småpirk av skader så den tåler jo mye, men jeg skulle gjerne fått skikk på dette problemet. Vurdere å kjøpe en ny for å teste ut dette videre.
            Har ikke mer utslag på høyderoreet enn det som jeg må ha.
            Noen andre som har hatt lignende problem??
            Terje Egeberg
            "Opp ska det og det får bare virke"


            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

            Comment


            • #7
              Ser fotsatt at du prøver nøytrale stikker og høyderor mens modellen spinner. Da skjer det som du sier at modellen kun bytter retning på spinnet.

              Derfor må du ha nøytralt balanse og høyderor mens sideroret skal motsatt side av spinnretningen. Dette vil stoppe rotasjonen og først da kan man bruke høyderoret forsiktig. hvis det fortsatt tar lang tid før den stopper rotasjonen kan du også prøve med litt nedror.....
              Rett etter at rotasjonen er stoppet er modellen fortsatt når stallhastighet og drar du mye høyderor da vil dens elvfølgelig stalle og starte spinn igjen. Tren i god høyde til du er konfortabel med dette!
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              Working...
              X