Announcement

Collapse
No announcement yet.

Royal Aircraft Factory Be2e

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Royal Aircraft Factory Be2e

    Hei.

    Har siden i sommer bygget på et sett fra Practical Scale med utførelse i norsk utgave. Hadde lyst til å legge ut en byggetråd fra nåværende stadie og fram til airborne.
    Modellen er i skala 1:6 som gir et vingespenn på 204 cm.
    Vekta blir lav(liten kropp) så har planer om en 72-90 firtakt som bør gi en skalariktig flyging.
    Litt ny på dette med å ta bilder/opplasting av disse så man får se på dette innlegget som en test, hehe.
    Blir det greit kan det hende det dukker opp mer fra mine andre modeller.
    Mer kommer uansett ettersom ting går fremover, planen er jomfrutur ved påsketider.

    Med nyttårshilsen
    Terje
    Attached Files
    Last edited by piper; 31-12-08, 21:39.
    Terje Pedersen

    Indre Østfold Modellflyklubb

    91399490

  • #2
    denne modellen ser jo kjempestilig ut terje. gleder meg til å se den ferdig. (håper jeg får sett jomfruturen også) hehe.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      Hei Yngve.

      Jomfrutur blir jo enten på Ingstad eller Rakkestad, time will tell!
      Terje Pedersen

      Indre Østfold Modellflyklubb

      91399490

      Comment


      • #4
        ja regnet med det ville bli på en av de stedene. får gi meg beskjed nærmere når du vet det så dukker jeg opp jeg vet du. snakkes nok før det også vi tenker jeg
        Lower, Lower, oops.
        Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

        Comment


        • #5
          Men i jøssenam, hvor har du fått tak i det byggesettet?

          Det har vel ikke vært i produksjon på minst 15 år.

          Kjell
          remotepilots.no

          Comment


          • #6
            Byggesettet er "arvet" etter en eldre modellbygger i Skiptvedt som dessverre av helsemessige grunner ikke klarer å bygge lenger.
            Da han ikke visste om så mange som liker å bygge ville han at jeg skulle ferdigstille modellen(kroppen var treferdig da jeg fikk settet).
            Skal si hjertet banka litt ekstra da jeg så hva dette var.
            Så vidt jeg vet er det kun en tilsvarende modell som flyr i Norge. Vidar Tolfsen i Fredrikstad har denne i hangar,n. Det er også en Practical Scale modell.
            Mitt byggesett er i hvertfall over 15 år gammelt ja.

            mvh Terje
            Terje Pedersen

            Indre Østfold Modellflyklubb

            91399490

            Comment


            • #7
              Hei igjen!

              Har jobba litt med understellet idag, testmontert som bildene viser. Litt sveising, forhåpentlig imorra og så er det klart for lakkering.
              De hjula skal forøvrig byttes ut da den norske utgaven hadde eikehjul. Noen som vet hvor jeg får kjøpt 5" skala eikehjul? Er også ute etter gummi kantlister til cockpit, så smale som mulig.

              mvh Terje
              Attached Files
              Terje Pedersen

              Indre Østfold Modellflyklubb

              91399490

              Comment


              • #8
                Hei!

                Vet ikke noen er interressert i tråden, men følgende er gjort i løpet av uka:

                Motor er innkjøpt og montert, ble en OS91 Surpass, bør bli perfekt.
                Klarlakking av vinger og ror pågår, matt selvfølgelig. Gummilister er i hus som bildene viser, har rigget litt og gjort ferdig under- og overdel cowling.
                Mye jobb, men føler det går jevnt og bra fremover.

                God helg til dere der ute!

                mvh Terje
                Attached Files
                Terje Pedersen

                Indre Østfold Modellflyklubb

                91399490

                Comment


                • #9
                  Hei Terje og alle andre. Godt nyttår. Denne modellen kjenner jeg igjen vettu! Har jo selv vært med Odd og bygd det du overtok ila, mange "sessioner" i garasjen hans. Ble mange sene fredddaskvelder må vite. Artig at du fortsetter spiriten og kunnskapen som Oddemann behersker.
                  Fikk forresten den statiske modellen av se 5 a som hang i taket hans på "gutterommet", men mangler tegningen for og gjøre den ferdig. Du skulle ikke tilfeldigvis ha fått med denne?
                  Ble nå så kjempeglad for og se igjen klenodiet jeg har maaange timer på. Håper jomfru går fint. Hilsen arvid på laaaang ferie i Albir.
                  Kaldt her og forresten

                  Comment


                  • #10
                    Hei Arvid!

                    Ser man det, tror du ikke jeg fant 3 ruller tegninger til SE5a i samlingen her.
                    De må du få vettu! Er du på mine kanter utover så må du stikke innom. Gøy med "norske"skalamodeller, har jo fra før LN-DHC De Havilland Chipmunk som står på Kjeller.
                    I samlingen på loftet står også en stor PT-19, tror det er store muligheter for at den strippes helt i år for så å bygges opp som LN-BIF, Spirit of Norway, som også står på Kjeller.
                    Fortsatt god ferie da! Vi snakkes nok utover.

                    mvh Terje
                    Terje Pedersen

                    Indre Østfold Modellflyklubb

                    91399490

                    Comment


                    • #11
                      God kveld.

                      Mye dårlig vær om dagen, det betyr framdrift på hobbyrommet.
                      All lakkering er ferdig og har også hengslet alle ror. Overføring til høyde- og sideror er selvfølgelig pull-pull.
                      Har fått 90 grader manifold-bend fra Just Engines, mangler bare en slangebit bak til skalapotta. Kjøper resten av radioutstyret til uka, så fort det er på plass kan montering/rigging av vinger og stag påbegynnes.
                      Legger ved noen bilder, øvre cowling og potta er kun plassert løslig for fotografering, litt tidlig å gjøre dette permanent.

                      mvh Terje
                      Attached Files
                      Terje Pedersen

                      Indre Østfold Modellflyklubb

                      91399490

                      Comment


                      • #12
                        Hallo Terje

                        Måtte ta en tur innom her etter at vi pratet i tlf. Nette mitt har vært nede helt til i dag. Dette ser jo kjempeflott ut. Prisverdig at noen fortsatt orker å bygge fly og ikke bare montere ARF`er. Jeg er ikke en av dem.
                        Du får si i fra her inne når du skal ta maiden, den har jeg lyst å se.

                        St på-
                        Svein Erik Riis
                        Ikkje Noko Problem
                        Sent from a Jeti DC 16

                        Comment


                        • #13
                          jeg følger intresert med terje. Kommer til og ringe oddemann til uka og fortelle om progresjonen. Artig for han og få litt feed back også tenker jeg.
                          Keep it up

                          Comment


                          • #14
                            Hei!

                            Noen ord og bilder før dressen skal på og pilsen sprettes.
                            Radioppsettet er helt ferdig. Gikk for Futaba PCM, jada, jeg er fortsatt på 35- båndet, hehe..
                            Testmonterte vingene for balansering, driver nå og klargjør stag før masse rigging venter.
                            Lurer egentlig på om jeg får den ut av hobbyrommet og opp trappa her, har ikke lyst til demontere etter at alt er ferdig, ble ikke akkurat noen liten modell nei.
                            Ps. Er det noen som har tips til steder jeg får tak i WW1-pilot i skala 1:6 halvfigur?

                            God helg!

                            mvh Terje
                            Attached Files
                            Terje Pedersen

                            Indre Østfold Modellflyklubb

                            91399490

                            Comment


                            • #15
                              God kveld.

                              Da var man ferdig. Ganske mye rigging ja. Radiooppsett er fullendt med failsafe, bare å lade og starte opp.
                              Kommer til å vente med skalapotte/øvre cowling til rett før jomfrutur, ble ferdig lenge før planen, hehe..
                              Da ble man plutselig arbeidsledig, hva gjør man da?
                              Jo, opp på loftet og henter ned vingen til PT,n, fram med tapetkniven og dermed er det ingen vei tilbake! (siste bilde).
                              Denne kommer også til å bli i norsk utgave, LN-BIF. Kanskje jeg lager en blogg på den å, vi får se.
                              Vingespenn er forøvrig 226cm, skala 1:4,8. Har flydd den med OS 120, men har litt lyst på ny motor, isåfall bensin.

                              Mvh Terje
                              Attached Files
                              Terje Pedersen

                              Indre Østfold Modellflyklubb

                              91399490

                              Comment

                              Working...
                              X