Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har noen erfaringer med CMPro Ventus-2HX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har noen erfaringer med CMPro Ventus-2HX

    Hei, er det noen som flyr denne her på berget, så at HK hadde fått den på lager til en stygg-bra pris så jeg lurte på å bestille en til tauing/strikk.

    Ser på rcgroups at folk klager over hjul og Luftbrems å fjerner dem - noen innspill på dette?

    -Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 03-01-09, 20:50.

  • #2
    Heisann!
    Litt sen respons, men jeg fant innlegget ditt først nå. Søkte litt fordi jeg nettopp har begynt på en, og ville ha litt tips selv så jeg har ingen erfaringer å dele enda
    Har kappet snuten av min for å sette inn motor og foldepropell, da jeg likte DF-poden og passformen dårlig + at jeg regner med at en foldeprop vil gi mindre motstand i luften.
    Ble det noen handel på deg? -og hva syntes du isåfall?
    Terje

    Comment


    • #3
      Originally posted by Te-raptor View Post
      .....Ble det noen handel på deg?.....
      Denne hadde gått i glemmeboken
      Nei - det ble ikke noe innkjøp av ny modell.

      Du får dokumenterer litt av hva du gjør underveis
      Last edited by Quadrocopter; 23-05-11, 20:40.

      Comment


      • #4
        Jeg prøver denne motoren. Har frest ut den fremste delen av innredningen der slepeutløser og tilhørende servo skulle sittet for å få plass til motor og batteri. Det blir ikke mye plass, men skal få til et 4S 1300mah lipo. Håper det ihvertfall skal gi et godt opptrekk pr utladning. Det hadde ikke vært plass til mere strøm i DF-poden heller og jeg vil tro at propell er mer effektivt, men det blir nok ingen rakett...
        Servoer ble bestilt igår, så det blir nok ingen jomfrutur før om et par uker tipper jeg. Men flyet skal ihvertfall være klart for radioutstyr når servoene kommer.
        Kan se om jeg får tatt noen bilder imorgen.
        Terje

        Comment


        • #5
          Her er iallefall et bilde. Blitsen tøyset litt så de andre ble altfor lyse, får ta flere siden.
          Motorplaten freste jeg ut av et kretskort og limte den fast med en blanding av 30min epoxy og oppklipp av glassfiberduk. Det ble en seig trevlete masse som skulle sitte godt vil jeg tro.
          Click image for larger version

Name:	IMG_0169.jpg
Views:	1
Size:	63.3 KB
ID:	579076
          Terje

          Comment


          • #6
            Da er Ventusen klar for jomfrutur i morgen, må bare hente foldepropell på posten. Slik jeg har modifisert den ble balansen riktig uten ballast noe sted med 4S 1300mah LiPo. Tror nok ikke det blir strøm til mer enn et par opptrekk pr lading, men det får stå sin prøve.

            Gleder meg til jomfrutur bare jeg får noen til å kaste for meg. Vil gjerne ha begge hender på radioen første gang i tilfelle noe ikke stemmer...
            Terje

            Comment


            • #7
              Ble dårlig med flyging idag pga regn, men imorgen er det atter en dag...
              Terje

              Comment


              • #8
                Dagens leksjon: -Ikke lag torpedovegg av kretskortmateriale, selv om det forsterkes med epoksy. Ikke bruk billig foldeprop fra Kina på 1000kv motor og 4S Lipo heller....

                Det kan nemlig skje at propellen knekker og vibrasjonene som kommer da gjør at motoren river i filler torpedoveggen og deler av flysnuten.
                -Så mye kan man lære på kun fem sekunder
                Terje

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Te-raptor View Post
                  Det kan nemlig skje at propellen knekker og vibrasjonene som kommer da gjør at motoren river i filler torpedoveggen og deler av flysnuten.
                  Du er ikke den første som har oppdaget dette - propeller og spinner til mine modeller kommer aldri til å komme fra HK eller andre Kina sjapper - kun AeroNaut CAM som gjelder hvis man skal ha billige utgaver.

                  Print er OK men da bør/må du laminere sammen 2 stykk slik at tykkelsen blir over 2mm - den bør helst være 3mm
                  HK har noen karbon plater som ikke koster all verden - det er mye epoxy og lite karbon i dem, men de fungerer utmerket som motorfeste materiale.

                  Har du ubalanse i motor eller propell så kan du lage motorfeste i stål uten at det hjelper så husk å balansere det meste i nesa før du gir full gass på motoren.

                  Hvordan gikk det med resten av flyet?!
                  Last edited by Quadrocopter; 25-06-11, 23:31.

                  Comment


                  • #10
                    Det gikk ganske greit med flyet. Litt reparasjoner blir det på skroget i nesepartiet men det skal gå greit. For å få det igang igjen med materialer jeg har liggende tenkte jeg å laminere ett lag med 1,5mm flyfiner og ett lag med 0,85mm karbonlate på hver side evt to ekstra lag, altså karbon-finer-karbon-finer-karbon. Da bør det vel holde?
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Det var godt å høre!

                      Er det meste ordentlig balansert så skal det ikke så mye til for å holde motoren på plass - det er vibrasjonene som river ting istykker.

                      Varm gjerne opp epoksyen til en 50-60 grader i det du smørere den på treverket - da blir den mer tynnflytende og trekker godt inn i porene - husk også å rubb karbonplatene med sandpapir før du klemmer alle lagende godt sammen og lar dem herde over natta.

                      Comment


                      • #12
                        Da har Ventusen fått sin jomfrutur. Opsettet ga meer enn nok power, og flyet oppførte seg helt fint. Men endel trim måtte til. Denne skal nok få noen turer fremover!
                        Terje

                        Comment

                        Working...
                        X